Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1390799_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 11. august 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMANI
Sags nr.: 1404157
Dok nr.: 1504955
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juli 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 980 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 980:
”Kan ministeren oplyse, om patientmobilitetsdirektivet medfører, at patienter
ikke skal søge forhåndsgodkendelse på ambulant behandling, og at de kan ta-
ge fuld DRG-takst med sig til udlandet uafhængigt af ventelister? Altså frit valg
fra dag ét og med en højere takst end tilsvarende takst for dansk privathospi-
tal, nemlig den lavere DUFS-takst? Og hvad kommer det til at betyde for det
danske sundhedsvæsen?”
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af SUU-spørgsmål nr. 979 og kan derud-
over bekræfte, at tilskuddet til behandling i udlandet højst svarer til DRG-
taksten, som er forskellig fra DUFS-taksten, der er aftalt med de danske pri-
vathospitaler under det udvidede frie sygehusvalg.
På langt sigt kan direktivet medføre større interesse for at modtage behandling
i andre EU/EØS-lande, men det er min forventning, at interessen vil være be-
grænset, da vi allerede i dag har et meget udbygget sæt af patientrettigheder
for behandling herhjemme. Eksempelvis retten til udvidet frit sygehusvalg og
retten til hurtig udredning. Ved anvendelse af disse rettigheder er der ikke krav
om forhåndsgodkendelse, patienterne skal ikke selv lægge ud for behandlin-
gen, og patienterne kan være sikre på at få hele behandlingsforløbet i syge-
husvæsenet vederlagsfrit. I forhold til direktivets regler er det tre store fordele.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Anna Skat Nielsen