Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1405572_0001.png
Folketingets Udvalg for Sundhed og Forebyggelse
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 7. oktober 2014
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
Sagsnr. 2014 - 5669
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Sundhed og Forebyggel-
ses brev af 23. juni 2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 913
(SUU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 913:
”Vil ministeren tage initiativ til at lave en handlingsplan for, hvordan man kan
forebygge omskæring af pigebørn?”
Svar:
Omskæring af piger er forbudt i Danmark, og det er en handling, vi på alle
måder skal tage afstand fra.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Justitsministeriet og
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, som jeg kan henholde mig til.
Justitsministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:
”Kvindelig omskæring er strafbart efter straffelovens § 245 a. Ifølge bestem-
melsen straffes den, som ved et legemsangreb med eller uden samtykke
bortskærer eller på anden måde fjerner kvindelige ydre kønsorganer helt
eller delvis, med fængsel indtil 6 år.
Medvirken til kvindelig omskæring, f.eks. forældres medvirken til, at deres
datter omskæres, er ligeledes strafbart efter straffelovens § 245 a, jf. lovens
§ 23.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det bemærkes, at straffelovens § 245 a også omfatter handlinger, der fore-
tages i udlandet. Sådanne forhold kan retsforfølges ved danske domstole,
hvis der er dansk straffemyndighed efter straffelovens regler herom. Det
følger bl.a. af disse regler, at overtrædelse af § 245 a uden for Danmark
normalt vil være omfattet af dansk straffemyndighed, hvis gerningsmanden
på tidspunktet for sigtelsen har dansk indfødsret, er bosat i den danske stat
eller har lignende fast ophold her i landet. Det er som udgangspunkt uden
betydning, om forholdet er strafbart i det pågældende land, idet der ikke
gælder et krav om såkaldt dobbelt strafbarhed, hvis gerningsmanden også
på gerningstidspunktet havde den ovennævnte tilknytning til Danmark. Der
henvises til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a.”
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har henvist til sundhedsministerens
besvarelse af 1. september 2014 af spørgsmål nr. 912 (SUU alm. del), der
er identisk med spørgsmål nr. 913, hvoraf bl.a. fremgår, at Sundhedsstyrel-
sen har skærpet de faglige anbefalinger mod reinfibulation (sammensyning
af omskårne kvinder efter fødsler). Det fremgår endvidere, at skærpelsen
indebærer, at det vil stride mod omhu og samvittighedsfuldhed, hvis sund-
hedspersonale udfører reinfibulation af ikke-medicinske årsager. Sundheds-
styrelsen har på den baggrund mulighed for at indlede en tilsynssag mod
sundhedspersoner, der udfører reinfibulation. Endelig fremgår det, at det er
sundhedsministerens vurdering, at en skærpelse af de faglige anbefalinger
mod reinfibulation i Danmark sender et klart signal om, at alle former for
kvindelig omskæring er uacceptabel, og at det understøtter den forebyggen-
de indsats imod kvindelig omskæring.
Jeg kan i forlængelse af ovenstående oplyse, at jeg ikke på nuværende tids-
punkt har planer om at tage initiativ til en handlingsplan som den i spørgs-
målet nævnte.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen