Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1485516_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. januar 2015
Supplerende besvarelse af spørgsmål 909 alm. del stillet af Sund-
heds- og Forebyggelsesudvalget den 18. juni 2014 efter ønske fra
Özlem Sara Cekic (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvori undtagelserne i det danske regelgrund-
lag for (tidligere) psykisk syges adgang til at tegne forsikringer i Dan-
mark består i forhold til regelgrundlaget i henholdsvis Sverige og Norge?
Svar:
Som oplyst i min foreløbige besvarelse af spørgsmål 909 alm. del af 1.
juli 2014, anmodede jeg Justitsministeriet om et bidrag vedrørende lov-
grundlaget i henholdsvis Sverige og Norge for psykisk syges adgang til at
tegne forsikringer. Justitsministeriet er nu vendt tilbage med bidrag her-
om, og jeg kan i den forbindelse oplyse følgende om det danske lov-
grundlag i forhold til det svenske og norske lovgrundlag.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 908, har
Justitsministeriet udtalt, at der i Sverige og Norge ikke findes særskilte
regler om (tidligere) psykisk syges adgang til at tegne forsikringer. Efter
både den svenske og norske forsikringsaftalelov gælder der en kontrahe-
ringspligt for forsikringsselskaber. Dette indebærer, at et forsikringssel-
skab ikke uden en særskilt eller saglig grund kan nægte at tegne forsik-
ringer, som selskabet normalt tilbyder. Disse særskilte eller saglige grun-
de kan bl.a. være hensyn til risikoen for fremtidige forsikringsbegivenhe-
ders indtræden, som følge af den forsikringssøgendes helbredstilstand.
Herudover indebærer kontraheringspligten i Sverige og Norge, at forsik-
ringsselskaberne forpligtes til, at tilbyde forsikringstegning så langt, som
det forsikringsteknisk er muligt at tilbyde disse. Det betyder, at forsikrin-
gen skal tilbydes med særskilte vilkår eller begrænsninger, hvis dette er
muligt.
I Danmark er forsikringsområdet reguleret af en række forskellige regel-
sæt, herunder forsikringsaftaleloven.
Forsikringsaftaleloven indeholder ligesom den svenske og norske ikke
særskilte regler om (tidligere) psykisk syges adgang til at tegne forsikrin-
ger. Men modsat Sverige og Norge indeholder forsikringsaftaleloven
ikke regler om kontraheringspligt for forsikringsselskaber. Dog skal for-
sikringsselskabet give ansøgeren en begrundelse for afslaget, jf. forsik-
ringsaftalelovens § 3 b.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Hertil findes regler om god skik for finansielle virksomheder. Af be-
kendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder § 3 følger, at alle
finansielle virksomheder, herunder forsikringsselskaber, skal handle re-
deligt og loyalt over for deres kunder.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at et forsikringsselskab ikke må forskels-
behandle kunder, medmindre der er gode grunde herfor. Eventuelle af-
slag, højere præmier eller skærpede vilkår skal derfor ledsages af en sag-
lig begrundelse, det kan eksempelvis være risikomæssige hensyn. Et for-
sikringsafslag som skyldes en forøget risiko for en forsikringshændelses
indtræden, som følge af den forsikringssøgendes psykiske eller fysiske
helbredstilstand ligger indenfor rammerne af god skik bekendtgørelsens §
3. Forsikringsrisikoen vurderes på baggrund af en konkret vurdering af
forsikringsansøgerens forhold.
I lighed med svensk og norsk ret indeholder de danske regler altså et for-
bud imod usaglig forskelsbehandling og diskrimination, men tillader i
øvrigt, ligesom svensk og norsk ret gør det, at forsikringsselskaber kan
afvise en forsikringssøgende på baggrund af dennes helbredstilstand,
såfremt risikomæssige hensyn taler herfor i den konkrete situation.
Svensk og norsk ret indeholder begge en pligt for forsikringsselskaberne
til, at tilbyde forsikringsøgende forsikring i det omfang det er forsikrings-
teknisk muligt. En sådan pligt findes ikke i dansk ret. Udgangspunktet er
her den grundlæggende aftalefrihed, og betyder at forsikringsselskaberne
ikke er forpligtet til at ændre deres udbudte forsikringsprodukt gennem
særskilte vilkår eller forbehold for ansøgerens lidelse, skulle det vise sig
forsikringsteknisk muligt i en konkret situation. Endelig afskærer norsk
ret forsikringsselskaberne fra at anmode om helbredsoplysninger som
ligger mere end ti år tilbage i tid. Der findes ikke en sådan begrænsning i
dansk ret.
Oplysningerne omkring den svenske og norske lovgivning indgår i Fi-
nanstilsynet undersøgelse og rapport vedrørende psykisk syges adgang til
forsikring, som forventes offentliggjort primo 2015.
Jeg kan i øvrigt henvise til min samtidige besvarelse af spørgsmål 908 (alm. del)
fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.