Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1381917_0001.png
[
DET TALTE ORD GÆLDER
]
17. juni 2014
Talepapir SUU alm. Del
Samråd om tegning af forsikrin-
ger til personer med tidligere og nuværende sindslidelser.
Spørgsmål stillet 16042014 af Özlem Sara Cekic (SF) og
Liselott Blixt (DF)
”Hvad
vil ministeren konkret gøre, for at tidligere og nuværende sindsli-
dende og mennesker med handicap bliver forsikret på lige vilkår med alle
andre, når de vil tegne en forsikring? Mener ministeren, at man kunne
stille krav om, at det er forsikringsselskaberne, der skal dokumentere, hvis
de mener der er en særlig risiko i forhold til personer med handicap?”
Indledning:
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Jeg er blevet stillet to spørgsmål.
For det første er jeg blevet spurgt om, hvad jeg vil gøre
for at tidligere og nuværende sindslidende samt handi-
cappede bliver forsikret på lige vilkår med alle andre.
For det andet er jeg blevet spurgt om, om jeg mener,
man kan stille krav om, at det er forsikringsselskaberne,
der skal dokumentere, at der er en særlig risiko i forhold
til personer med handicap.
Jeg vil i min besvarelse af spørgsmålene gøre rede for
lovreguleringen på området, herunder orientere jer om
Danmarks tilslutning til FN’s handicapkonvention,
og
fortælle jer om de initiativer, jeg har igangsat på områ-
det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/6
[
Lovgivningen på området for forsikringer]
Der findes allerede i dag regler, som forpligter forsik-
ringsselskaberne til at give tidligere og nuværende sinds-
lidende og mennesker med handicap en fair adgang til at
tegne forsikringer.
I
forsikringsaftaleloven
er der et krav om, at hvis et for-
sikringsselskab afslår at tegne en forsikring for en kunde,
skal selskabet på begæring begrunde afslaget.
Samtidig er der i
bekendtgørelse om god skik for finan-
sielle virksomheder
krav om, at forsikringsselskaberne
skal handle redeligt og loyalt over for deres kunder.
Reglerne om, at forsikringsselskaber skal behandle kun-
derne fair og ordentligt, betyder bl.a., at et selskab kun
må afslå at tegne forsikring, hvis de kan give en
saglig
begrundelse for afslaget.
Reglerne fastslår dermed, at forsikringsselskaber ikke
må forskelsbehandle kunder på et usagligt grundlag.
I Danmark har vi endvidere
valgt at tiltræde FN’s
handi-
capkonvention. Konventionen fastslår bl.a., at personer
med handicap ikke må diskrimineres i forbindelse med
sygeforsikringer og livsforsikringer. Og den fastslår, at
forsikringer skal tilbydes på retfærdige og rimelige vil-
kår.
Samtidig har Danmark tiltrådt en tillægsprotokol, som
indebærer, at forbrugere, som ikke mener, at Danmark
lever op til handicapkonventionen, kan klage direkte til
FN’s handicapkomite.
Konventionen giver således sindslidende og handicappe-
de en god beskyttelse imod diskrimination.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/6
[Lovgivningen set i lyset af forsikringsselskabernes risiko-
vurdering]
Når et forsikringsselskab tegner forsikringer, har forsik-
ringsselskabet mulighed for at tage kundernes forskellige
forsikringsrisici i betragtning - uden at der dermed bliver
tale om usaglig forskelsbehandling.
I forsikringsbranchen er det almindelig praksis at foreta-
ge en vurdering af den risiko, der er forbundet med at
forsikre en kunde. Hvis en bestemt personkreds påvise-
ligt udgør en særlig risiko, kan selskabet afslå at forsikre
gruppen, tilbyde forsikring på særlige vilkår eller forlan-
ge en højere præmie. Visse lovpligtige ansvarsforsikrin-
ger må forsikringsselskaber dog ikke afslå at tegne.
Risikovurderinger er bl.a. almindelige, når det drejer sig
om motorkøretøjsforsikringer. Her kan selskaberne ope-
rere med forskellige forsikringspræmier alt efter kundens
skadeshistorik eller kundens erfaring som bilist. På til-
svarende måde er det også på andre områder en risiko-
vurdering af kunden, som ligger til grund for forsikrings-
tilbuddet til kunden.
Reglerne om, at forsikringsselskaber skal behandle kun-
derne fair og ordentligt, indebærer dog, at eventuelle hø-
jere præmier eller skærpede vilkår skal være sagligt be-
grundet i eksempelvis risikomæssige hensyn. Selskaber-
ne må således ikke fastsætte særligt høje præmier eller
skærpede vilkår for eksempelvis handicappede eller
sindslidende blot for at skabe barrierer for disse person-
gruppers adgang til forsikringer.
Hvis selskabet kan påvise, at bestemte kundegrupper er
forbundet med større risici end andre, så kan selskaberne
operere med forskellige præmier eller forskellige forsik-
ringsvilkår, alt efter hvilken risikogruppe en kunde tilhø-
rer. Dette gælder uanset, om der er tale om raske kunder,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/6
kunder med psykisk sygdom, kunder med handicap eller
mennesker med en fysisk sygdom. Her gælder samme
principper for alle forsikringskunder.
Fx bliver bilforsikringer typisk tariferet forskelligt alt ef-
ter kundens erfaring som bilist. Og indboforsikringer kan
være dyrere at tegne, hvis man bor med postnummer i
Hellerup, end hvis man bor i Sønderjylland.
På tilsvarende vis kan fysiske sygdomme, psykiske syg-
domme og handicaps være påviseligt forbundet med be-
stemte risici, som kan påvirke hvilke forsikringsvilkår el-
ler præmier, som selskaberne på rentabel vis kan tilbyde
disse kundegrupper. En forsikring mod tab af erhvervs-
evne er et eksempel på en forsikringstype, hvor en kun-
des sygdom kan have betydning for forsikringsrisikoen.
Særlige regler for livsforsikringsselskaber
Særlige regler gælder for livsforsikringer. Disse skal sik-
re, at livforsikringsselskabernes tekniske grundlag, her-
under selskabernes grundlag for beregning af forsik-
ringspræmien, er
”betryggende og rimelige over
for den
enkelte
forsikringstager”.
Reglerne indebærer bl.a., at det er selskabets ansvar, at
præmiefastsættelsen afspejler de risici, selskabet påtager
sig. Det betyder fx, at selskabet ikke må fastsætte en hø-
jere præmie for handicappede end for andre forsikrings-
tagere med samme risiko for udbetaling. Handicappede
må således ikke afkræves en højere præmie, alene fordi
de er handicappede.
Finanstilsynet fører tilsyn med, at livsforsikringsselska-
bernes præmiefastsættelse sker rimeligt og betryggende.
Tilsynet består bl.a. i, at selskaberne anmelder de præ-
mier, der fastsættes for forskellige risikokategorier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/6
For visse forsikringstyper er det normal praksis, at sel-
skaberne indhenter helbredsoplysninger fra kunderne for
at identificere særlige risici ved forsikringstagerne. Dette
sker bl.a. ved brug af helbredsvurderinger ved indgåelse
og ved eventuelle ændringer af aftalen.
Finanstilsynet fører tilsyn med selskabernes principper
for brugen af helbredsvurdering via helbredsattester, fx
hvornår et selskab kræver fornyet helbredsattest ved for-
højelse af præmieindbetaling e.l.
Finanstilsynets tilsyn sikrer således, at livsforsikringssel-
skabernes præmiefastsættelser og brug af helbredsvurde-
ring følger de gældende regler.
[Afslutning
Finanstilsynets undersøgelse]
Som udgangspunkt mener jeg, at vi har klare regler på
dette område. Men bl.a. DR har afdækket, at der kan væ-
re problemer med forsikringsselskabernes praksis. Og
der må ikke herske nogen tvivl om, at selskaberne skal
overholde reglerne!
Det er på den baggrund, at jeg har bedt Finanstilsynet
om at igangsætte en undersøgelse af, hvilken reel adgang
tidligere og nuværende psykisk syge har til forsikringer,
og hvilken behandling denne persongruppe generelt får
af selskaberne.
Finanstilsynets undersøgelse ser bl.a. på, om selskaberne
uretmæssigt giver afslag på forsikringer til nuværende og
tidligere psykisk syge, og om forsikringsselskabernes
praksis er i overensstemmelse med lovgivningen. Det
gælder både praksis for så vidt angår indhentelse af hel-
bredsoplysninger fra kunderne og praksis for tegning af
forsikring til kunder med psykiske lidelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/6
Finanstilsynet har i den forbindelse opfordret personer,
som har oplevet at få afslag på at tegne en forsikring, til
at henvende sig tilsynet. 37 forbrugere har på den bag-
grund henvendt sig til tilsynet, og disse forbrugeres hen-
vendelser indgår i tilsynets undersøgelse.
Finanstilsynet er endvidere i dialog med relevante orga-
nisationer, herunder bl.a. Landsforening SIND. Lands-
foreningen SIND har bl.a. bistået deres medlemmer med
at kontakte Finanstilsynet. Og samtidig har foreningen
bidraget med input til Finanstilsynet undersøgelse.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne igen slå fast, at der ikke skal
herske nogen tvivl om, at forsikringsselskaberne ikke må
diskriminere psykisk syge og handicappede.
Reglerne på området er forholdsvis klare og giver grund-
læggende handicappede og sindslidende en god beskyt-
telse mod diskrimination og forskelsbehandling.
Men der kan selvfølgelig være brodne kar, også i forsik-
ringsbranchen. Spørgsmålet er derfor, om den eksiste-
rende regulering bliver administreret og forvaltet på en
hensigtsmæssig måde i de enkelte selskaber. Det er net-
op dette spørgsmål, som Finanstilsynet ser på i øjeblik-
ket.
Når jeg har resultaterne af Finanstilsynets undersøgelse,
der forventes at ligge klar efter sommerferien, vil jeg ta-
ge stilling til, om der er behov for nye initiativer på om-
rådet. Er det tilfældet, vil jeg ikke være sen til at reagere.
Tak for ordet.