Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1387061_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. juli 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMMAR
Sags nr.: 1403535
Dok nr.: 1493246
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den stillet følgende
spørgsmål nr. SUU 895 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sundhedsudval-
get.
Spørgsmål nr. SUU 895:
’’Vil ministeren kommentere artiklen ”Medicinalfirmaer får registerdata hos sta-
ten”, der blev bragt i Berlingske den 17. juni 2014? ”
Svar:
Det er mit mål, at danskerne skal have den bedst mulige behandling i det dan-
ske sundhedsvæsen.
Det må og skal ske samtidig med, at der værnes om fortrolighed og sikkerhed
for helbredsoplysninger. Det er et helt fundamentalt og grundlæggende hen-
syn i sundhedsvæsenet. Og det hensyn skal selvfølgelig balanceres med hen-
synet til, at anvendelsen af helbredsoplysninger er afgørende for en god og
sammenhængende patientbehandling i et moderne sundhedsvæsen og for
forskning og udvikling af sundhedsvæsenet.
Jeg er derfor glad for, at der er fokus på området. For det er vigtigt, at alle bi-
drager til mest mulig klarhed og forståelse. Det har både patienter, sundheds-
væsen og forskningsverden fortjent og krav på.
Al brug af data i sundhedsvæsenet skal være sagligt begrundet og holde sig
inden for lovgivningens rammer.
I Danmark giver persondataloven mulighed for, at forskere kan behandle føl-
somme personoplysninger, det vil bl.a. sige oplysninger om helbredsmæssige
forhold, med henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgel-
ser af væsentlig samfundsmæssig betydning.
Det drejer sig altså udelukkende om videnskabeligt eller statistisk brug af væ-
sentlig samfundsmæssig betydning. Eksempelvis kan det dreje sig om forsk-
ning i forebyggelse eller behandling af sygdomme som kræft, diabetes og hjer-
tesygdomme, der rammer mange danskere. Eller om forskning i bivirkninger
ved eksempelvis behandlinger eller vacciner. Denne forskning kan have stor
betydning for sundhedsvæsenets sikkerhed og mange menneskers liv og livs-
kvalitet. Det er typer af forskning, som vi i Danmark har en lang og stærk tradi-
tion for, og resultaterne af denne type forskning er med til at forbedre sund-
hedsvæsenet i Danmark og internationalt.
Det skal understreges, at personhenførbare helbredsoplysninger, der behand-
les i videnskabeligt eller statistisk øjemed ikke senere må anvendes til andet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
end dette. Oplysningerne må eksempelvis ikke udleveres til kommunen eller
regionen til administration i forhold til den enkelte borger, og de må ikke an-
vendes til rent kommercielle formål, eksempelvis markedsføring. Misbrug af
data er strafbart.
Regeringen og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har allerede i 2013
taget initiativer, der skal medvirke til at sikre, at udviklingen af anvendelsen af
sundhedsdata til gavn for patienten, sundhedsvæsen og samfund hele tiden
går hånd i hånd med hensynet til sikkerhed og fortrolighed om patientens op-
lysninger.
Balancen mellem potentialet for bedre behandling af den enkelte patient og
hensynet til fortrolighed og sikkerheden omkring data er netop en af årsagerne
til, at man i Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oprettet STARS* -
Strategisk Alliance for Register og Sundhedsdata tilbage i efteråret 2013.
Med STARS* er der skabt et forum, hvor sundhedsvæsen, forskningsverden,
patientforeninger, videnskabsetisk komité og industrien løbende kan drøfte
vigtige emner og problemstillinger på området og rådgive ministeriet herom. I
STARS* kan relevante emner vedr. sikkerhed, transparens m.v. løbende drøf-
tes.
På det seneste møde var temaet netop ”Patienten i Fokus”, der satte fokus på
understøttelsen af tillid, forståelse og sikkerhed omkring anvendelsen af hel-
bredsoplysninger til forskning og kvalitetsudvikling.
Som del af regeringens vækstplan for sundheds- og velfærdsløsninger er der
yderligere igangsat en National Strategi for Adgang til Sundhedsdata. Arbejdet
har fokus på netop anvendelsen af helbredsdata til forskning og udvikling.
./.
Det fremgår specifikt af kommissoriet jf. vedhæftede, at strategien skal udar-
bejdes under hensyn til datasikkerhed og med fokus på at fastholde borgere
og patienters tillid til håndteringen af sundhedsdata i sundhedsvæsen og
forskningsverden.
Arbejdet er igangsat ved en tværministeriel styregruppe, der også inkluderer
Danske Regioner og KL. STARS* fungerer som den faglige følgegruppe for
arbejdet. Endelig har ministeriet nedsat et udgående ekspertteam, der skal fo-
restå en interessentanalyse som centralt input til strategi-arbejdet. Interes-
sentanalysen vil involvere en lang række aktører fra sundhedsvæsenet, forsk-
ningsverdenen, patientorganisationer, forbrugerorganisationer m.v.
Arbejdet med strategien vil løbe henover sommer og efteråret med henblik på
færdiggørelse af strategien i 2014.
Jeg forventer, at de forslag vedr. sikkerhed, der har været frembragt i pressen
de seneste dage, samt i drøftelserne i STARS* vil indgå som led både i arbej-
det med idriftsættelsen af den kommende forskermaskine på SSI (se bidrag
herom nedenfor) samt i arbejdet generelt i STARS* og arbejdet med strategi-
en. Jeg forventer også et specifikt fokus på konkrete forslag til, hvordan sik-
kerheden kan forbedres gennem løsninger, der i videst muligt omfang skaber
gode rammer for forskningen samtidigt med, at det eksempelvis øger gen-
nemsigtigheden i anvendelsen af data og minimerer behovet for udlevering af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
personhenførbare data og adgang til CPR-numre, navne og adresser o.lign.
uanset at dette måtte ligge inden for lovens rammer.
For så vidt angår de forhold, der konkret adresseres i den vedlagte artikel, har
ministeriet bedt Statens Serum Institut om et bidrag til besvarelse af nærvæ-
rende spørgsmål. Statens Serum Institut anfører følgende:
”Det skal understreges, at Forskerservice efter aftale med Økonomi- og Inden-
rigsministeriet foretager forskerbetjening vedrørende CPR-registeret. Det be-
tyder, at Forskerservice på Statens Serum Institut (herefter: SSI) på vegne af
Økonomi- og Indenrigsministeriet udleverer oplysninger fra CPR-registret i for-
bindelse med statistiske og videnskabelige undersøgelser iht. §§ 35 og 36 i
CPR-loven.
Behandling, herunder videregivelse og indsamling, af personoplysninger i for-
bindelse med et forskningsprojekt skal i alle tilfælde ske under iagttagelse af
bl.a. persondatalovens regler. Disse regler er nærmere beskrevet i svar af 4.
december 2013 fra ministeren for sundhed og forebyggelse på spørgsmål nr.
61 (Alm. del) af 16. oktober 2013 fra Folketingets Sundheds- og Forebyggel-
sesudvalg. Af dette svar fremgår, at justitsministeren har oplyst følgende vedr.
persondatalovens regler i forbindelse med sundhedsvidenskabelige forsk-
ningsprojekter:
”Behandling, herunder videregivelse og indsamling, af personoplysninger i for-
bindelse med et forskningsprojekt skal ske under iagttagelse af persondatalo-
vens regler. Persondataloven indeholder særlige regler om behandling af per-
sonoplysninger i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det følger af persondatalovens § 10, stk. 1, at oplysninger som nævnt i § 7,
stk. 1, og § 8 (dvs. følsomme personoplysninger, herunder oplysninger om
helbredsmæssige forhold) må behandles, hvis dette alene sker med henblik
på at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig sam-
fundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
For så vidt angår ikke-følsomme personoplysninger, f.eks. oplysninger om
navn, alder og køn, følger det af persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 5, at behand-
ling af sådanne oplysninger bl.a. må finde sted, hvis behandlingen er nødven-
dig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse. Det følger af
forarbejderne til bestemmelsen, at betingelsen om, at der skal være tale om
udførelse af en opgave i samfundets interesse, bl.a. vil være opfyldt, hvis be-
handlingen sker i statistisk, historisk eller videnskabeligt øjemed.
Det følger af § 10, stk. 2, at oplysninger, som efter § 6, stk. 1, nr. 5, og § 10,
stk. 1, behandles i statistisk eller videnskabeligt øjemed, ikke senere må be-
handles i andet end statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det følger desuden af § 10, stk. 3, at sådanne oplysninger kun må videregives
til tredjemand efter forudgående tilladelse fra Datatilsynet. Datatilsynet kan stil-
le nærmere vilkår for videregivelsen.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
I henhold til persondataloven er det således tilladt at behandle, herunder op-
bevare og videregive, følsomme personoplysninger, f.eks. helbredsoplysnin-
ger, til videnskabelige formål af væsentlig samfundsmæssig betydning.
Persondataloven sondrer ikke mellem offentlige og private forskningsprojekter
for så vidt angår muligheden for at anvende data til videnskabelige formål –
under forudsætning af at der altså netop er tale om videnskabelige formål af
væsentligt samfundsmæssig betydning.
SSI er som offentlig myndighed underlagt en række øvrige love, herunder of-
fentlighedsloven og forvaltningsloven. Heraf følger krav om overholdelse af
forvaltningslovens krav til sagsbehandling, herunder bl.a. krav om saglig og li-
ge behandling af alle ansøgninger. SSI skal altså behandle alle ansøgninger
om udlevering af data til forskningsprojekter lige - uanset om projektet er privat
eller offentligt.
Samtidigt sætter persondataloven også klare grænser for oplysningernes an-
vendelse. Som beskrevet ovenfor må der for eksempel ikke udleveres flere op-
lysninger, til forskeren, end forskeren har brug for til sit forskningsprojekt. Op-
lysninger, der er behandlet med henblik på forskning, må aldrig senere bruges
til andet end forskning. Oplysningerne må f.eks. ikke anvendes til, at en kom-
mune træffer en afgørelse overfor den, oplysningerne vedrører eller til mar-
kedsføringsformål.
Forskere må således kun få udleveret data, som der er specifikt behov for til
det konkrete forskningsprojekt. Det gælder også for CPR-oplysninger og nav-
ne- og adresseoplysninger. Dette kan f.eks. være tilfældet, såfremt forskeren
ansøger herom med henblik på f.eks. at kunne gennemføre en spørgeskema-
undersøgelse.
Der gælder de samme betingelser for udlevering af cpr-numre og navne- eller
adresseoplysninger. Der må således ikke udleveres CPR-numre og adresse-
oplysninger medmindre, forskeren konkret har brug for disse oplysninger til vi-
denskabelige eller statistiske formål.
Hvis forskeren ikke eksplicit har brug for CPR-nummer eller navne og adres-
seoplysninger til at gennemføre det videnskabelige projekt, får forskeren ikke
udleveret disse oplysninger.
Man skal dog være opmærksom på, at uanset, at et datasæt med helbredsop-
lysninger ikke indeholder cpr-numre eller navne- og adresseoplysninger, så
betragtes helbredsoplysninger altid som følsomme personoplysninger i per-
sondatalovens forstand, og skal behandles som sådan.
Det skal samtidig understreges, at Statens Serum Institut aldrig udleverer hel-
bredsoplysninger, CPR-numre, navne m.v. hvis ikke de relevante godkendel-
ser fra Datatilsynet, Videnskabsetisk komité og Sundhedsstyrelsen foreligger.
Forskerservice foretager ved hver ansøgning en konkret vurdering af, hvorvidt
der kan udleveres cpr-numre og navne- og adresseoplysninger, ligesom det
vurderes om øvrige ansøgte data kan udleveres i henhold til persondatalovens
bestemmelser, idet der ikke må udleveres mere data, end der er behov for til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
det konkrete formål. Denne konkrete vurdering skal altid foretages af den or-
ganisation, myndighed m.v., der giver adgang til følsomme personoplysninger
til forskningsbrug.
Udlevering af CPR-nummer kan forekomme, hvis forskeren som led i sit forsk-
ningsprojekt har brug for at kunne sammenstille registerdata fra Statens Se-
rum Institut med data fra patientjournaler eller egne, indsamlede data.
I mange tilfælde udleverer Forskerservice cpr-numre i forbindelse med projek-
ter, der skal gennemføres på Danmarks Statistiks forskerordning, idet data ik-
ke kan kobles med data fra Danmarks Statistik uden cpr-nummer som kob-
lingsnøgle. Dette kan eksempelvis være et studie af arbejdsrelateret kræft,
hvor data fra Cancerregisteret kobles med arbejdsmarkedsoplysninger på
Danmarks Statistik, i dette tilfælde udleveres cpr-numre mhp. kobling med ar-
bejdsmarkedsoplysninger på hvert enkelt individ, der indgår i registerstudiet.
I nogle tilfælde har forskeren et projekt, hvor der skal ske med henblik på gen-
nemgang af journaler, hertil har forskeren en godkendelse fra Sundhedsstyrel-
sen. Her udleveres der cpr-numre idet det er nødvendigt med unik og entydig
identifikation til at fremsøge journaler.
I mange tilfælde indsamler forskeren selv data med cpr-numre, og sender dis-
se cpr-numre til Forskerservice SSI for sammenkobling med sundhedsregi-
sterdata eller adresseoplysninger fra CPR-registeret. Et eksempel på et pro-
jekt af væsentlig samfundsmæssig interesse kunne være et projekt, hvor der
er indsamlet biologisk materiale på en fortløbende række af kræftsyge på et
hospital mhp. at belyse senfølger af kræftbehandling. Hospitalet sender cpr-
numre til Forskerservice for at få opdateret adresseoplysninger og eventuelle
dødsdatoer på deltagerne mhp. på løbende opfølgning.
Der sker udlevering af cpr-numre til projekter af væsentlig samfundsmæssig
betydning hos forskere mhp. unik identifikation ved sammenkobling af egne
data, der kan være indsamlet eller fra egen region, eller data indhentet fra an-
den dataejer. Et eksempel kan være en forsker der laver et projekt omkring
anden sygelighed (ko-morbiditet) hos patienter med hjerte- karsygdomme. Til
dette formål søger forskeren om data fra en regionalt forankret klinisk kvali-
tetsdatabase på hjerte- karområdet, og samtidig søges der om et udtræk fra
Statens Serum Institut omkring variable fra landspatientregisteret der kan be-
lyse anden sygelighed. Forskere foretager derefter kobling af data, og til dette
formål skal der anvendes cpr-numre som koblingsnøgle.
Udlevering af data til private virksomheder omfatter ca. 3. pct. af det samlede
antal udleveringer af data gennem Forskerservice på Statens Serum Institut.
I tre tilfælde, hvor artiklen nævner at der er udleveret data til lægemiddelvirk-
somhed, har der ikke været tale om følsomme oplysninger. I to tilfælde var der
tale om udlevering af statistikker, dvs. data der ikke indeholder oplysninger om
enkelt personer, og dermed ikke er personhenførbare. Lignende statistikker
udleveres også til bl.a. journalister efter anmodning i det omfang, at informati-
onerne ikke allerede er tilgængelige på nettet. I det tredje tilfælde er der tale
om udlevering af navne og adresser på raske personer i en speciel alders-
gruppe mhp. rekruttering til et vaccineforsøg, der havde indhentet godkendel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
ser fra relevante myndigheder. Der blev således ikke udleveret helbredsoplys-
ninger eller andre oplysninger, der i ht. persondatalovens §7 eller §8 anses
som personfølsomme.
Det har været praksis, både i Sundhedsstyrelsen og på Statens Serum Institut,
at udlevere datasættet ved at sende det med anbefalet brev til den dataan-
svarlige, da denne er juridisk ansvarlig for data. I tilfælde hvor den dataansvar-
lige måtte ønske, at data sendes direkte til databehandleren efterkommer For-
skerservice dette ønske. Årsagen til, at ønsket i tilfældet med den i artiklen
omtalte lægemiddelvirksomhed, ikke blev efterkommet, beror på en misforstå-
else hos den involverede medarbejder.
SSI har været i dialog med Datatilsynet om etablering af en såkaldt Forsker-
maskine. Den planlagte forskermaskine giver adgang til registerdata som er
pseudonymiserede, dvs. at personnummer er krypteret, og andre direkte per-
sonidentificerbare oplysninger såsom navn, adresse og lignende er fjernet el-
ler ligeledes krypterede.
Forskeren kan altså ikke se personidentificerbare data, men på samme måde
som i Danmarks Statistik, kan forskeren sammenstille data og derved gøre
dem personhenførbare. Det vil dog være i strid med den indgåede aftale med
forskeren om adgang til Forskermaskinen, hvis forskeren sammenstiller data
mhp. at udsøge oplysninger omkring en konkret person. SSI fører kontrol med
og foretager stikprøver omkring forskernes brug af Forskermaskinen, herunder
med henblik på at konstatere evt. misbrug. Således får forskere adgang til re-
gisterdata der er tilgængelige på individniveau, som ved sammenstilling kan
være personhenførbare.
Forskermaskinen vil forbedre sikkerheden pga. følgende tiltag:
Forskermaskinen kan alene tilgås ved forudgående autorisation af forskermil-
jøet eller institutionen som forskeren kommer fra.
Forskeren oprettes som bruger på Forskermaskinen, og har adgang til denne
fra sin arbejdsplads via en
terminalserver. Forskermaskinen tilgås via en to faktor login løsning, hvor der
først logges ind vha. forskerens digitale medarbejdersignatur og dernæst ved
hjælp af brugernavn og password til terminalserveren.
Oprettelse på Forskermaskinen finder sted efter godkendelse af ansøgning ef-
ter persondatalovens bestemmelser. Forskeren kan via en slags mailfunktion
hente analyseresultater ud af forskermaskinen, men skriver under på at for-
skeren ikke via denne mailfunktion må forsøge at hjemtage individdata. Mail-
funktionen har en begrænsning på størrelsen af filer der kan sendes, og end-
videre foretages der overvågning af hjemsendelserne via hyppige stikprøve-
kontroller. Der findes ikke altså internetadgang, mulighed for at kopiere data
eller lignende på serveren. Al forskerens aktivitet på serveren logges, dvs.
hver gang der foretages datatræk på databasen.
Status for forskermaskinen er at denne pt. eksisterer i testdrift, og den forven-
tes idriftsat snarest muligt, og senest til august, idet den pt. er ved at blive an-
meldt til Datatilsynet.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Marie Rønde