Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1384673_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. juni 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPJEK
Sags nr.: 1403447
Dok nr.: 1484476
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juni 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 881 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 881:
’’Ministeren
bedes uddybe forudsætningerne for tilsagn til kvalitetsfondsbygge-
rierne som nævnt i svar på SUU alm. del spørgsmål 652. Ministeren bedes
desuden redegøre for både de økonomiske og personalemæssige konsekven-
ser i hver enkelt region, der følger af hhv. en stigning i den ambulante aktivitet
på 50 pct., et fald i antallet af sengedage på 20 pct. og effektiviseringskrav på
mellem 4 og 8 pct. af den efterfølgende drift?”
Svar:
Forudsætningerne for tilsagnene til kvalitetsfondsbyggerierne er som anført i
svar på SUU alm. del spørgsmål 652 baseret på en forventet stigning i den
ambulante aktivitet på 50 pct. og et fald i antallet af sengedage på 20 pct. Der-
udover er der i tilsagnene til byggerierne fastsat effektiviseringskrav på mellem
4 og 8 pct. af den efterfølgende drift, da det forudsættes, at de nye sygehuse
vil sikre en mere effektiv og hensigtsmæssig opgaveløsning.
Beregningsforudsætninger, som blev benyttet til at fastlægge totalrammen for
de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier, er beskrevet i ”Regionernes inve-
sterings- og sygehusplaner
– screening og vurdering II”. Udviklingen fra 2007-
2013 indikerer, at beregningsforudsætningerne i forhold til disse parametre fo-
rekommer realistiske, jf. besvarelsen af SUU alm. del spørgsmål 732.
De realiserede effektiviseringsgevinster skal medgå til finansiering af aktivi-
tetsvækst på sygehusene, jf. regeringens tilsagn til kvalitetsfondsprojekterne.
Kvalitetsfondsprojekterne skal således resultere i mere sundhed for pengene
henset til forventningerne om, at behandlingsbehovet vil fortsætte med at sti-
ge. Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere de nærmere økonomiske og per-
sonalemæssige konsekvenser, der følger af kapacitetsforudsætningerne samt
effektiviseringskravene i kvalitetsfondsprojekterne.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Jesper Krogstrup