Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1384652_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. juni 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMSAH
Sags nr.: 1403371
Dok nr.: 1484877
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 3. juni 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 854 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 854:
”Kan ministeren oplyse, hvor meget der har kostet, at store pakker smertestil-
lende er blevet receptpligtige?”
Svar:
Jeg lægger til grund, at spørgsmålet er stillet med henblik på meromkostnin-
gerne for lægemiddelbrugerne. For en belysning af det offentliges meromkost-
ninger til medicintilskud henvises til svaret til spørgsmål 764 (fra maj 2014).
Jeg har i anledning af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Statens Serum-
institut (SSI).
SSI udtaler, at ændringen i lægemiddelbrugernes udgifter med udgangspunkt i
data fra november og december i 2013 er beregnet ved at sammenligne med
udgifter fra samme måneder i året forinden (dvs. november 2012 til december
2012). Med forbehold for usikkerheden der er forbundet med en relativ kort
evalueringsperiode (2 måneder), konkluderer SSI, at lægemiddelbrugernes
samlede udgifter siden indførsel af de nye udleveringsbestemmeler har været
uændrede
1
. Det uændrede niveau dækker over to individuelle effekter (hhv. en
pris- og en mængdeeffekt), som trækker det samlede udgiftsniveau i modsatte
retninger.
SSI oplyser endvidere, at borgernes gennemsnitlige pris pr. defineret døgndo-
sis (DDD) er steget, idet håndkøbssalget ikke længere indeholder de relativt
billigere store pakninger, hvilket isoleret set er medvirkende til større udgifter.
Den gennemsnitlige egenbetaling pr. DDD er steget fa 2,61 til 3,42 kr. pr.
DDD.
SSI oplyser også, at en anden følge af de nye udleveringsbestemmelser er, at
den efterspurgte mængde er faldet, hvilket isoleret set er med til at reducere
borgernes samlede udgifter. Med de nye udleveringsbestemmelser er mæng-
desalget reduceret med ca. en fjerdedel (fra 14,1 til 10,7 mio. DDD pr. måned).
1
Ændringen i lægemiddelbrugernes samlede udgiftsniveau (pr. måned) er beregnet til
et fald på 0,4 mio. kr. Set i relation til usikkerheden der er forbundet den korte evalue-
ringsperiode, kan det ikke afvises, at udgiftsniveauet er uændret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384652_0002.png
Side 2
SSI oplyser desuden, at den gennemsnitlige prisstigning - selvom borgernes
samlede udgifter er uændrede og efterspørgslen reduceret - betyder, at nogle
lægemiddelbrugere i dag må betale mere for deres forbrug af svage smerte-
stillende lægemidler. Det månedlige forbrug er i dag opgjort til 10,7 mio. DDD,
hvilket samlet koster borgerne 36,6 mio. kr. Før ændringen i udleveringsbe-
stemmelse kostede den samme mængde ca. 27,9 mio. kr., hvilket rundt regnet
svarer til en månedlig merudgift på 9 mio. kr.
SSI oplyser endvidere, at lægemidler omfattet af undersøgelsen er lægemid-
delgruppen ”svage
smertestillende lægemidler”,
som består af de
smertestil-
lende lægemidler, hvor der
både
findes små pakninger tilladt i håndkøb, og
hvor større pakninger blev receptpligtige i september 2013. Lægemidler med
indholdsstofferne Paracetamol
2
, Acetylsalicylsyre
3
500 mg, Ibuprofen
4
200 mg
og Phenazon
5
er omfattet (med enkelte undtagelser, se noter).
SSI oplyser endvidere, at borgernes merudgifter er evalueret med udgangs-
punkt i salget af de lægemidler, som er nævnt nedenfor. Det har kun været
muligt at medtage data frem til december 2013, eftersom data for detailhand-
lens salg endnu ikke er opgjort for månederne herefter. Data for oktober 2013
er udeladt, idet salget i denne måned var meget lavt, som følge af en registre-
ret ”hamstring” af
store pakninger i måneden op til ændringen i udleverings-
bestemmelse. Oktober er således udeladt for at undgå at underestimere bor-
gernes merudgifter.
Jeg har noteret mig, at en konsekvens af de nye udleveringsbestemmelser sy-
nes at være, at forbruget af svage smertestillende lægemidler falder. Borger-
nes samlede udgifter til svage smertestillende lægemidler vurderes af SSI til at
være uændret, selvom nogle borgere oplever stigende udgifter.
Baggrunden for Sundhedsstyrelsens beslutning om at indføre receptpligt var
en stor engelsk undersøgelse fra februar 2013, der viste, at man ved at be-
grænse pakningsstørrelse og salgssteder fik et markant fald i antal paraceta-
mol-relaterede dødsfald.
ATC-koder: N02BE01 og N02BE51(kombination m. koffein). Undtagen paracetamol til
infusion, som bruges direkte i blodbanen og primært anvendes på sygehusene.
3
ATC-koder: N02BA01 og N02BA51(kombinationer m. andet, fx koffein eller kodein).
Der findes også lægemidler med acetylsalicylsyre i lavere styrker. Disse er placeret i
ATC-kode B01AC06, og er ikke inkluderet her, da de primært bruges som blodfortyn-
dende lægemidler.
4
ATC-kode: M01AE01. Undtagen de højere styrker af ibuprofen (400, 600 og 800 mg,
samt 20 mg/ml (oral opløsning)), da de ikke har været i håndkøb og nogle af styrkerne
er væsentligt stærkere end dem, der kan fås i håndkøb.
5
ATC-kode: N02BB51 (kombinationer m. andet, fx koffein og salicylamid). ATC-kode:
Internationale kode, der anvendes til at klassificere lægemidler.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Sanne Have