Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1381743_0001.png
Sagsnr.: 091.78M.981
Bilag: Liste over bidrag fra erhvervsskolerne
Elev til elev mentorordning på EUC Lillebælt
Forfatter: Laila Wilkinson
Mentorordningen på EUC Lillebælt handler primært om at etablere et godt studiemiljø, både på
skolen men også ude i virksomhederne hos vores lærlinge og elever i praktik.
HANSENBERG-guide - en ny aktør i vejledningen
Forfatter: Carsten Schmidt
På HANSENBERG har vejledningen siden august 2010 fået en ny aktør. Alle elever har nu tilknyt-
tet en HANSENBERG-guide, som i et tæt samarbejde med undervisnings-teamene arbejder med
vejledning og øget gennemførelse.
Hvad er det der gør en forskel på Roskilde Handelsskoles grundforløb - Tutorer og ungdoms-
konsulent
Forfatter: Mikkel Stahlfest og Ulla Sørensen
Beskrivelse af tutorordning og ungdomskonsulent
Lektiehjælp af pensionister
Forfatter: Birgitte Høygaard Larsen
Eleverne på merkantil afdeling kan modtage lektiehjælp af frivillige pensionister.
Mentor som tryghedsagent for eleverne
Forfatter: Rikke Herold
Funktionsbeskrivelse for mentor på uddannelsescentrets Odder afdeling (AVU, HFe og HG) samt
fordeling af arbejdsopgaver mellem skolens øvrige ressourcepersoner omkring motivation og fast-
holdelse af eleverne.
Mercantec, Pyramideinitiativet
Forfatter: Mette Selchau
Mercantecs Pyramideinitiativ går tilbage til 2007 og omfatter en større indsats mod frafald i grund-
og hovedforløb. Pyramideinitiativet er et bredt initiativ, idet skolen har måttet erkende, at frafalds-
årsagerne er meget forskellige.
Misbrugspolitik med kontrakter
Forfatter: Gitte Møller Erhvervsskolerne Aars
I samarbejde med misbrugsafdelingen i Vesthimmerlands Kommune har skolen udarbejdet en mis-
brugspolitik, med blandt andet en kontrakt som elever og forældre underskriver, når eleven begyn-
der sin uddannelse.
Netværket - Landsforening af coaches på erhvervsskolerne.
Forfatter: Jørgen Elmegaard
Som regel er der kun ansat én coach på en erhvervsskole, og for at få et fagligt fællesskab har et par
coaches etableret et netværk på tværs af geografi og skoleformer. Man møde en eller to gange om
året og diskuterer fælles relevante emner.
Netværk omkring eleven
Forfatter: Anette Gercken Hammer
Fra introduktionssamtale til gennemført uddannelsesplan.
Et eksempel på tilrettelæggelse af elevens uddannelsesplan, samt organiseringen af et netværk af
forskellige aktører omkring eleven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381743_0002.png
Sagsnr.: 091.78M.981
Opgavebeskrivelse for kontaktlærere og opkvalificering af skolens kontaktlærere
Forfatter: Helga Bojesen
Formålet med beskrivelsen af kontaktlærerrollen er at uddybe de opgaver, der er beskrevet i uddan-
nelseshåndbogen (den lokale undervisningsplan), og som er kontaktlærerens vigtigste
opgaver. Forskellige elever har behov for forskellig støtte
Organisering af vejledning
Forfatter: Monika O. Kromann
På UCR-Slagteriskolen er vejlederne fuldtidsvejledere og indgår bl.a. som sparring til kontaktlærer-
ne. Hver vejleder er ”klasseansvarlig” for bestemte klasser, og dermed er der et fastlagt
samarbejde
mellem den enkelte vejleder og kontaktlæreren.
Oversigt over skolens støtte til fastholdelse
På Bygge- og anlægsindgangen er der udarbejdet og trykt en lille praktisk folder indeholdende en
oversigt over de støtte- og fastholdelsesaktiviteter, det på indgangen er muligt at iværksætte over for
elever.
Projekt Træffetider på Social- og Sundhedsskolen Fyn, Odense Syd
Forfatter: Susanne Thagaard Thomsen
Projekt Træffetider har gjort det muligt for Sosu-Fyn, at udvikle et tæt samarbejde med:
1. UUO (Ungdommens Uddannelsesvejledning i Odense og Omegn)
2. SAF (Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen i Odense)
3. Ungekontakten (Odense Kommune)
Ressourcer i spil
Forfatter: Cirsten Justesen
I april 2011 var kvalitetspatruljen på besøg på Skive Handelsskole. Efter besøget, blev vi bedt om at
udforme en beskrivelse, af den måde vi har valgt at lave struktur for alle de ”øvrige ressourceperso-
ner”.
Samarbejde med UU omkring frafald
Forfatter: Lillian Hansen, Skolen for Klinikassistenter og Tandplejere
Procedure for samarbejde mellem erhvervsvejleder og UU.
Skolehjem som fastholdelsesparameter
Forfatter: Monika O. Kromann
På UCR-Slagteriskolen i Roskilde, arbejder vi aktivt med skolehjemmet som et parameter for fast-
holdelse.
Det er et positivt udgangspunkt, at vi har mulighed for både at støtte eleven i skoletiden og i friti-
den.
Socialfaglig vejleder på SOSU Sjælland i Greve
Forfatter: Charlotte Kølle Jørgensen
Den socialfaglige vejleder er ansat på fuld tid og forestår vejledningsforløb for frafaldstruede unge.
Samtidig er den socialfaglige vejleder skoleintern konsulent og samarbejder på den baggrund med
lærerteams, kontaktlærere m.fl.
Spotlightmodel
Forfatter: Astrid Pilegaard
En model til afgrænsning af de forskellige støttefunktioners ansvarsområde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381743_0003.png
Sagsnr.: 091.78M.981
SPS - støtte til de svage læsere
Forfatter: Jens Kronborg og Lene Smith
På EUC Nordvestsjælland er det strategien at alle læsesvage elever skal kunne få IT støtte. Derfor
har skolen indkøbt licenser hos http://www.scandis.dk/ til ViTre programmerne, som er de pro-
grammer der normalt ligger
på IT rygsæk pc’erne.
Stifinder-funktion i Billund Kommune
Forfatter: Jesper Dahlmann, Erhvervsgymnasiet Grindsted
Kommunal ansat stifinder som resultat af deltagelse i UTA-projekt (ungdomsuddannelse til alle)
SUS
studerendes udviklingssamtaler
Forfatter: Louise Schmedes
Køge Handelsskole har videreudviklet de tidligere tutorsamtaler til SUS-samtaler. Redskabet er
med til at sætte fokus på fastholdelse og øget gennemførelse på merkantil uddannelse
samtalen
bruges til at fokusere på den enkelte studerende.
Sweeper-funktionen på Roskilde Tekniske Skole
Forfatter: Jacob Christiansen, Karen Nørgaard og Roskilde Tekniske Skole
I forbindelse med Kvalitetspatruljens besøg på Roskilde Tekniske Skole blev Sweeper-funktionen
nævnt som god praksis.
Sweeperen har til formål at øge elevernes gennemførsel og sikre eleverne adgang til en støtteperson.
Tilkaldementor
Forfatter: Erik Kjær Carstensen , Ribe Handelsskole
Vi bruger den eksterne tilkaldementor, når en elev har rod i tilværelsen, men ikke hvis eleven har
rod i livet.
To mentorer hjælper elever på Skjern Tekniske skole
Forfatter: Vagn Bro
Formålet er at holde fast i de unge og hjælpe dem med at overvinde personlige vanskeligheder, som
kunne hindre dem i at gennemføre en uddannelse. Centralt i arbejdet står to nyansatte mentorer på
Skjern Tekniske Skole
Ungenetværk i Vejle
Forfatter: Charlotte Witt
Udgiver: Campus Vejle - Vejle Handelsskole
Det regionale skolekontaktnetværk i Vejle er iværksat for at udbygge det personlige regionale net-
værk af vejledere med relation til unge med særlige behov.
Unges rusmiddelkultur
Forfatter: Thomas Klenow With og Kristine Søndergaard Madsen
Udgiver: Behandlingscenter Odense
Fire film der beskriver ungdomskultur og rusmiddelkultur på to erhvervsskoler i Odense. Filmene er
rettet til erhvervsskolelærere for at gøre dem bedre til at forstå den voldsomme stofkultur og tale
med de unge om rusmidler.
UU-center, ungdomsuddannelserne, produktionsskolen mf. samarbejder om koordineret
mentorindsats.
Forfatter: Lars Ole Wulff
I Ringkøbing-Skjern kommune arbejdes der med en koordineret mentorindsats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381743_0004.png
Sagsnr.: 091.78M.981
VLM organisering
Forfatter: Jeanette Brodin - TEC
Samarbejde mellem vejledere, læsevejledere og mentorer.
Åben vejledning
Forfatter: Anne Martzak og Mogens Schlüter
Udgiver: Social- og Sundhedsskolen Esbjerg
Indeholder en kort beskrivelse af hvordan der arbejdes med Åben vejledning på Social- og Sund-
hedsskolen Esbjerg.