Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1381739_0001.png
Åben Anonym Rusmiddelrådgivning
Pilotprojekt på to erhvervsuddannelser i København med fokus på kvalificeret anonym
rusmiddelrådgivning med henblik på at sikre en tidlig opsporing, forebygge længerevarende
misbrug og støtte den enkelte unge i uddannelsesforløbet.
Fra:
Til:
Dato:
PsykiatriFonden
Bevillingsgivere og samarbejdspartnere
31. januar 2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
1.0 Indledning .................................................................................................................................................... 3
2.0 Tilgang og metode ....................................................................................................................................... 3
2.2 To skoler .................................................................................................................................................. 3
2.3 Anonymitet .............................................................................................................................................. 3
2.4 Mødet med den unge ............................................................................................................................... 4
3.0 Samtalernes indhold og rådgivernes indsats ................................................................................................ 4
3.1 Typer af samtaler/forløb: ......................................................................................................................... 4
3.2 Samtalernes indhold ................................................................................................................................ 4
3.3 Rådgivernes opgaver ............................................................................................................................... 5
4.0 Resultater ..................................................................................................................................................... 5
4.1 Problemgivende forbrug, sociale problemer og psykiske udfordringer .................................................. 5
4.2 Forbrug ved afslutning af projektet ......................................................................................................... 6
5.0 Læring og anbefalinger................................................................................................................................ 6
5.1 Organisering ............................................................................................................................................ 6
5.1.1 Ledelsesopbakning ........................................................................................................................... 6
5.1.2 Ankerperson ..................................................................................................................................... 6
5.1.3 Eksterne rådgivere ............................................................................................................................ 6
5.1.4 Samarbejdsmøder med skolerne ....................................................................................................... 6
5.1.5 Samarbejdsmøder med rusmiddelcentre ........................................................................................... 7
5.2 Praktiske forhold ..................................................................................................................................... 7
5.3 Synlighed ................................................................................................................................................. 7
5.4 Synenergien mellem rusmiddelundervisning og rusmiddelrådgivning ................................................... 7
5.5 Brobygning .............................................................................................................................................. 7
6.0 Konklusion .................................................................................................................................................. 8
Bilag 1: Oversigt over brobygning .............................................................................................................. 10
Bilag 2: Problemgivende forbrug, sociale udfordringer og psykiske udfordringer ..................................... 11
Bilag 3: Et typisk forløb i den åbne anonyme rusmiddelrådgivning ........................................................... 13
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.0 Indledning
Pilotprojektet Åben Anonym Rusmiddelrådgivning er blevet tilbudt to erhvervsuddannelser i
København i 2012. Indsatsen har haft et meget forskelligt liv på de to uddannelser: På TEC
Gladsaxe var efterspørgslen på rådgivningen stor fra projektets start
på KTS Frederiksberg nåede
efterspørgslen på rådgivningen aldrig op på det forventede niveau. Dette betyder, at vi ikke har nået
vores målsætninger. Vi har til gengæld lært meget af de udfordringer, vi har haft med at få elever til
at benytte sig af vores rådgivningstilbud på KTS Frederiksberg - og disse vanskeligheder har været
med til at tydeliggøre, hvorfor rådgivningen har fungeret så godt på TEC Gladsaxe. Vi vil i nærvæ-
rende rapport komme ind på vores tilgang og metode til den åbne anonyme rusmiddelrådgivning,
resultaterne af pilotprojektet samt anbefalinger til, hvordan lignende projekter kan startes op.
Den åbne anonyme rusmiddelrådgivning har været en stor succes på TEC Gladsaxe. Jeg kan se, at
det nytter
og det gør en forskel for eleverne på vores skole. Rådgiverne har en stor viden, som vi
ikke har på skolen
og i samarbejde hjælper vi eleverne videre til den rette behandling. Det har
været suverænt godt at samarbejde med rådgiverne
”. (Mentor Helene Christensen, TEC Gladsaxe)
2.0 Tilgang og metode
2.1 Placering
Den åbne anonyme rådgivning er foregået ude på skolerne
en fast halv dag hver anden uge fra kl.
9.00-13.00. I dette tidsrum har eleverne individuelt eller i gruppe haft adgang til de to rådgivere
uden på forhånd at have lavet en aftale. Beslutningen om at placere rådgivningen ude på skolerne
skyldes, at vi ved, at mange unge med et problemgivende forbrug af rusmidler ikke selv opsøger de
eksisterende kommunale rusmiddelcentre
noget som også er dokumenteret af Center for
Rusmiddelforskning. For at nedbryde de barrierer/forbehold som mange unge har, når det drejer sig
om at søge hjælp til et rusmiddelproblem, er rådgivningstilbuddet netop placeret ude på skolerne.
2.2 To skoler
Vi har etableret rusmiddelrådgivningen på 2 skoler
TEC Gladsaxe og KTS Frederiksberg. Ved at
arbejde ud fra de samme rammer på to skoler, har vi fået et godt indblik i de lokale
rusmiddellandskaber, arbejdskulturer og forskellige elevgrundlag. Ud fra et kendskab til skolerne
og elevgrundlaget kan vi vurdere de forskellige behov for en rusmiddelrådgivning, og vi har brugt
erfaringerne fra den ene skole på den anden - og omvendt.
2.3 Anonymitet
Erfaringerne viser, at det er helt centralt, at rusmiddelrådgivningen fungerer som et åbent og
anonymt tilbud. Åbenheden består i, at alle elever som er indskrevet på den pågældende skole har
mulighed for at benytte sig af tilbuddet. Anonymiteten fordrer, at elever som er motiveret for et
forløb, men samtidigt ønsker at henvende sig uden at involvere andre, benytter sig af rådgivningen.
Det har sågar været muligt at tale med rådgiverne uden at oplyse sit navn, klasse eller andre
personlige oplysninger.
Trygheden om anonymitet og et fortroligt samtalerum styrker den indledende kontakt og er med til
at øge motivationen blandt eleverne. De fleste har dog
enten fra starten eller undervejs i
samtaleforløbet
været afslappede omkring anonymiteten og har ikke haft problemer med
inddragelse af andre aktører - hverken internt og eksternt.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.4 Mødet med den unge
Rådgivernes tilgang til eleverne og måde at afholde samtalerne på er baseret på en fordomsfri og
ligeværdig dialog. Eleverne er blevet mødt i øjenhøjde og med stor anerkendelse og forståelse for,
at det kan være svært at slippe et rusmiddel og tage hul på en forandringsproces. Det er eleverne,
der har haft det afgørende ord om samtalernes indhold og form samt formuleret deres ønsker og mål
med forløbet.
3.0 Samtalernes indhold og rådgivernes indsats
3.1 Typer af samtaler/forløb:
Rusmiddelrådgivningen er tiltænkt og etableret som et tilbud, der skal favne bredt og imødekomme
elevernes forskellige situation og behov. Rådgivningen har derfor tilbudt åbenhed i forhold til
samtalens form og indhold samt hvor samtalen afholdes. De fleste samtaler er individuelle forløb,
hvor eleverne møder med egne udfordringer omkring et eller flere rusmidler. Andre benytter sig af
muligheden for gruppesamtaler, mens nogle profiterer af, at samtalen foregår under en gåtur eller på
en bænk i åbne omgivelser. Også pårørende til nærtstående personer med et rusmiddelproblem har
benyttet sig af rusmiddelrådgivningen.
Denne form for smidighed understøtter projektets målsætning om at være et let tilgængeligt
rådgivningstilbud på de unges præmisser. Det faste lokale og tidspunkt skaber tryghed og struktur
for nogle, mens andre værdsætter muligheden for fleksibilitet og variation i samtalernes form.
3.2 Samtalernes indhold
Rusmiddelrådgivningen er etableret og tænkt som et tilbud, hvor konsekvenserne af et
problemgivende forbrug af rusmidler udgør et naturligt omdrejningspunkt. Situationen er dog mere
kompleks og forenkler sig sjældent til et simpelt overforbrug af et eller flere rusmidler. Oftest er der
bagvedliggende omstændigheder og forhold, som forårsager brugen af rusmidler og gør det umuligt
at isolere rusmidlerne som en enkeltstående problemkilde. Derfor giver det ikke mening kun at
fokusere på rusmidlerne og omfanget af forbruget. Det er nødvendigt at se på den samlede situation
og rådgive ud fra et helhedsorienteret perspektiv, da det ofte er disse
”andre forstyrrende faktorer”,
der er årsag til et misbrug.
Rusmiddelrådgivningen viser, at rådgivningen berører en bred vifte af alvorlige sociale
problemstillinger og mistrivselsområder som f.eks. familiære- og opvækstbetingede
problemstillinger, økonomiske udfordringer, boligløshed, kriminalitet og ensomhed samt psykiske
problemer af forskellig karakter. I de fleste tilfælde må rådgivningen omhandle disse faktorer før
en eventuel forandring af et rusmiddelproblem kan effektueres. Rusmidlerne kan i den
sammenhæng ses som en mestringsstrategi for den pågældende elev i forsøget på at holde
problemerne på afstand eller være i stand til at fungere i en presset hverdag. Mestringsstrategien er
særligt tydelig for den betydelige gruppe af elever med psykiske problemer, hvor rusmidlerne ofte
erstatter eller supplerer medicinske præparater og dermed tager form af selvmedicinering.
I forhold til de specifikke rusmidler har rådgiverne erfaret en klar fordeling set ud fra de samlede
henvendelser og forløb hidtil.
1. Hashen er ubetinget det stof, som de fleste elever har henvendt sig omkring og oplevet
problemer med.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381739_0005.png
2. Kokain, Speed og Ecstasy: En betydelig del af de elever, som har benyttet
rusmiddelrådgivningen oplever negative konsekvenser, som følge af et fast forbrug af de
centralt stimulerende rusmidler.
3. På trods af, at alkohol er unge danskeres klart foretrukne rusmiddel viser det sig, at
problemerne forårsaget af et overforbrug af hash og de centralt stimulerende stoffer har fyldt
markant mere end alkoholen blandt eleverne i rusmiddelrådgivningen.
3.3 Rådgivernes opgaver
Rådgivernes opgave har været, at:
Etablere kontakt og skabe tillid
Afdække elevens samlede situation
Vedligeholde og styrke motivationen
Så frø til forandring
Hjælpe eleven med at definere mål og delmål
Støtte og vise omsorg
Synliggøre processen for eleven
Bygge bro og henvise til yderligere hjælp
4.0 Resultater
Inden projektets start havde projektet en målsætning om, at mellem 80-100 elever skulle gøre brug
af vores rådgivningstilbud. Disse mål har vi desværre ikke helt kunne indfri, hvilket fremgår af
følgende oversigt.
Forløb
Piger
Drenge
I alt
KTS Frederiksberg
3
12
15
TEC Gladsaxe
12
29
41
I alt
15
41
56
Desuden havde projektet en målsætning om, at rådgiverne byggede bro til et kommunalt
behandlingstilbud for 60% af de unge, som de vurderede havde behov herfor ved projektets
afslutning. Ved projektets afslutning er der blevet bygget bro for 85% af elever; heraf blev 38%
brobygget til en ekstern rusmiddelrådgivning, 24% til et kommunalt behandlingstilbud samt 15% til
psykiatrien (se bilag 1 for at få et samlet overblik over de tilbud, der er blevet bygget bro til).
Eleverne havde i gennemsnit 2,9 individuelle samtaler med en af de to rådgivere. Fem unge
benyttede sig af tilbuddet om grupperådgivning
heraf modtog tre af dem også individuelle
samtaler. En af pigerne fra TEC Gladsaxe afsluttede et forløb, men havde begyndte derefter i
rådgivningen igen, og har derfor haft to forløb.
4.1 Problemgivende forbrug, sociale problemer og psykiske udfordringer
Under samtalerne blev det registreret, hvilket problemgivende forbrug af rusmidler de unge har.
Topscoreren blev hash, som 71% af de rådgivne unge har et problemgivende forbrug af. Dernæst
blev alkohol fremhævet af 20% af de unge og 20% nævnte, at de benyttede sig af rådgivningen pga.
pårørendes forbrug af rusmidler.
71% af de unge var også socialt udfordret. Heraf fortalte 44% af de unge, at de havde opvækst- og
familieproblemer. I forbindelse med de sociale udfordringer fyldte pårørende problematikker
(boligproblemer, psykisk syge forældre, misbrugende forældre etc.) igen meget for de unge - 33%
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af de socialt udfordrede unge nævnte, at det var et problem. 24% påpegede, at de var udfordret af
økonomiske problemer.
47% af de unge i rådgivningen, havde psykiske problemstillinger (heraf nævnte seks af de unge to
psykiske udfordringer og én nævnte tre psykiske udfordringer). De psykiske problemer, der blev
nævnt mest var skizofreni, tristhed/depressiv samt ADHD/ADD
alle lidelser blev nævnt af 11% af
de rådgivne unge. (I bilag 1 findes en tabel over det skadelige forbrug af rusmidler, sociale
problemer samt psykiske udfordringer).
4.2 Forbrug ved afslutning af projektet
Ankerpersonen på TEC Gladsaxe har fuldt op på alle de elever, som har gjort brug af
rådgivningstilbuddet ved projektets afslutning. Hun har meldt tilbage til rådgiverne, at 29% af de
elever, som har gjort brug af tilbuddet nu er ude af deres misbrug, og 43% har nedsat deres misbrug.
Mange er fortsat i behandling, og vil forhåbentlig få hjælp til at komme helt ud af deres misbrug.
5.0 Læring og anbefalinger
5.1 Organisering
Der er nogle afgørende organisatoriske forhold, som skal være på plads inden opstart af et
rådgivende tilbud. Det drejer sig om følgende:
5.1.1 Ledelsesopbakning
Det er nødvendigt for et succesfuldt projekt, at ledelsen på uddannelsesinstitutionen bakker op om
det nye tiltag. Ledelsen skal afsætte tid til de ressourcepersoner, der skal være med til at i gangsætte
projektet på uddannelsen
og de skal sørge for, at der er et egnet lokale tilgængeligt (se nærmere
herom under ’Praktiske forhold’).
5.1.2 Ankerperson
Det er afgørende for et succesfuldt projekt, at der er en ankerperson på skolen, som kender eleverne.
Denne person skal bidrage med at etablere tilbuddet på skolen og hjælpe eleverne med at gøre brug
af tilbuddet.
5.1.3 Eksterne rådgivere
Det har været meget gunstigt, at rådgiverne er kommet udefra og dermed ikke er en del af skolens
personale. Det er for mange elever lettere at tale med nogle udefrakommende rådgivere, som de
ikke skal se i øjnene hver dag
end at tale med nogle interne vejledere på skolen. Det giver dem
mulighed for at være anonyme og samtidig bevare en uddannelsesidentitet over for medstuderende
og skolen, hvilket gør, at de tør åbne mere op for deres problematikker. Dette bekræftes også af
CeFUs forskningsbaserede evaluering af PsykiatriFondens projekt ’Trivselspolitikker på EUD’ fra
2012.
5.1.4 Samarbejdsmøder med skolerne
Inden opstart af projektet blev der afholdt samarbejdsmøder med de to skoler, hvor der blev afstemt
forventninger til rådgivningen. Ved opstartsmøderne blev der aftalt datoer for både
evalueringsmøder midt i forløbet og afsluttende møder. På den ene skole blev statusmødet aflyst,
fordi rådgivningen gik så godt, at det var unødvendigt at samles til et evalueringsmøde. På de
afsluttende møder med skolerne blev forløbet og processen evalueret.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.1.5 Samarbejdsmøder med rusmiddelcentre
Inden projektet startede op afholdte PsykiatriFonden samarbejds- og telefonmøder med forskellige
rusmiddelcentre i de to kommuner, som skolerne ligger i. Vi har været i dialog med FKRC
(Frederiksberg Kommune), U-Turn (Københavns Kommune) og Rusmiddelcentret i Gladsaxe for at
fortælle om vores nye tilbud på skolerne, og der er etableret et fint samarbejde med centrene, som
har lettet brobygningen (se nærmere herom senere i afsnittet ’Brobygning’).
5.2 Praktiske forhold
Det er nødvendigt med nogle faste rammer omkring tilbuddet. Det betyder, at skolen stiller et
passende lokale til rådighed, således at rådgivningen altid foregår i samme lokale, da dette skaber
tryghed og struktur for de unge omkring tilbuddet. Lokalet skal helst være centralt placeret på
skolen, så det er let at finde for eleverne
og det må gerne ligge tæt på de øvrige vejledningstilbud
på skolen.
5.3 Synlighed
Fra starten var der planlagt den samme synlighed på de to skoler: Korte præsentationer af tilbuddet
til alle elevhold, mindre oplæg til lærerne og plakater om tilbuddet på skolerne. På den ene skole
var dette tilstrækkeligt, og rygtet om tilbuddet spredte sig hurtigt blandt eleverne
godt hjulpet på
vej af ankerpersonen på skolen. På den anden skole viste det sig dog hurtigt, at efterspørgslen på
rådgivningen ikke var tilstrækkelig stor. Derfor blev alle nye grundforløb undervist i ’Unge
og
rusmidler’, som er et af PsykiatriFondens Ungdomsprojekts undervisningstilbud til
erhvervsuddannelser.
5.4 Synenergien mellem rusmiddelundervisning og rusmiddelrådgivning
Flere af lærerne har givet mig en tilbagemelding om, at undervisningen har været rigtig god
og
at det har været godt med tilbuddet om den åbne anonyme rusmiddelrådgivning. De to tilbud har
suppleret hinanden rigtig godt. Vi kan nu snakke mere åbent om problemerne og de unge kan få
hjælp
”. (Mentor Helene Christensen, TEC Gladsaxe)
PsykiatriFondens Ungdomsprojekt tilbyder erhvervsuddannelser og produktionsskoler i København
og på Frederiksberg samt deres satellitinstitutioner gratis undervisning i bl.a. ’Unge og rusmidler’.
Det har vist sig at have en positiv effekt på opmærksomheden og henvendelserne i
rusmiddelrådgivningen, når rådgiverne også har undervist eleverne på skolerne i en workshop om
rusmidler. Flere elever er blevet bevidste om rusmiddelrådgivningens eksistens på baggrund af
undervisningen. Rådgiverne har (som undervisere) kunne "reklamere" for tilbuddet og samtidigt har
eleverne kunnet vurdere rådgivernes viden og kompetencer ud fra undervisningen.
Rusmiddelundervisningen har på den måde været med til at bane vejen for nogle elever, da flere har
givet udtryk for at undervisningen havde stor betydning for at de valgte at henvende sig. Særligt på
skolen hvor tilbuddet ikke blev brugt så meget fungerede undervisningen som et redskab til at få
flere elever til at benytte sig af rådgivningen.
5.5 Brobygning
I Danmark er kommunerne forpligtet til at tilbyde og iværksætte et behandlingstilbud til
stofmisbrugere, der søger om hjælp ift. deres stofmisbrug, jf. Servicelovens § 101. Denne form for
handleforpligtelse har rusmiddelrådgivningen ikke været underlagt. Det betyder imidlertid ikke, at
rådgiverne fralægger sig et ansvar for at tage hånd om de elever, som ønsker et tilbud og en indsats
der rækker ud over de rådgivende samtaler på skolerne
f.eks. et reelt behandlingsforløb på et
rusmiddelcenter. I de tilfælde agerer rådgiverne som brobyggere ved at undersøge og synliggøre
handlemulighederne for den enkelte elev.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådgiverne påtager sig en koordinerende og aktiv rolle i brobygningsprocessen ved at etablere
kontakt til relevante aktører og lave konkrete aftaler til/for eleverne. Lige netop denne
intervenerende og brobyggende støttefunktion har vist sig afgørende for, om eleverne har fulgt op
på ønsket om forandringer.
Brobyggerfunktionen er også nyttig internt på skolerne, da rådgiverne
når de unge tillader det
samarbejder og videregiver relevante informationer til kontaktlærere, mentorer og studievejledere.
Brobyggerfunktionen i rusmiddelrådgivningen dækker over følgende områder:
Viden om den enkelte elev og indblik i pågældendes situation, udfordringer og ressourcer.
Viden om lovgivning og rettigheder.
Lave research på mulige tiltag og handlemuligheder.
Synliggøre handlemuligheder og formidle dem til eleverne.
Koordinere processen og skabe overblik for eleven, eventuelt ved hjælp af en skitseret
handleplan og/eller netværksdiagram.
Skabe kontakt til relevante aktører og videreformidle vores viden og bekymring til disse.
Lave konkrete aftaler, eller sikre at eleven får etableret kontakt og lavet en aftale, så der
bliver handlet konkret på ”første skridt” mod yderligere
hjælp og støtte.
Følge op og samle op på nye udfordringer undervejs, så eleven oplever at blive støttet.
Synliggøre processen så eleven får indblik i en eventuel positiv og progressiv udvikling.
Som det fremgår af de mange ovenstående punkter har brobrygningsfunktionen spillet en central
rolle i rusmiddelrådgivningen, da eleverne i høj grad har haft brug for hjælp til at navigere i
systemet. 85% af de elever, som har benyttet sig af tilbuddet, har fået hjælp til brobygning.
Overblik over brobygningskontakter:
Mentorer, studievejledere og kontaktlærere på de to skoler.
Rusmiddelcentre og ambulante behandlingsinstitutioner.
Kommuner
socialcentre (boligkontorer, hjemløseenheder, voksen og handicapafdelinger,
misbrugskonsulenter, støtte-kontaktpersonsordninger) og ydelsescentre
(enkeltydelsesansøgninger).
Politi, arresthuse og kriminalforsorgen (afsoningskontoret + fodlænkeafdelingen).
Boligselskaber, CIU og KKiK.
Læger, psykiatere, Opus samt psykiatriske hospitaler og afdelinger.
Ventilen, Ensomung samt sports- og fritidsklubber.
6.0 Konklusion
Efterspørgslen på rådgivningen viste sig at være lille på den ene skole og meget stor på den anden.
Grunden for succesen skyldes forskellige faktorer: Ankerpersonen på skolen hjalp projektet godt i
gang og hun var løbende i projektets periode et godt bindeled mellem eleverne på skolen og
rådgivningen. Desuden var der mange af de unge på skolen, som ønskede at få hjælp
og det viste
sig, at deres problemstillinger var meget komplekse (de havde ofte både problemgivende forbrug af
rusmidler, sociale udfordringer samt psykiske problemstillinger).
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Synergien mellem PsykiatriFondens Ungdomsprojekt og den åbne anonyme rusmiddelrådgivning
har vist sig stor. Det har fungeret godt, at eleverne er blevet undervist i den dialogbaserede
workshop ’Unge og rusmidler’.
Her har de fået viden om rusmidler, bivirkninger og psykisk
sårbarhed
og er blevet præsenteret for den åbne anonyme rusmiddelrådgivning. Specielt op den
ene skole har mange unge taget imod tilbuddet om hjælp, og der er blevet bygget bro for 85% af de
elever, som har snakket med en af rådgiverne.
Der er en tæt kobling mellem psykiske og sociale problemer og et problemgivende forbrug af
rusmidler. Ved at tilbyde elever på ungdomsuddannelser åben anonym rusmiddelrådgivning kan vi
hjælpe dem med deres problemgivende forbrug, men også brobygge til andre tilbud, som kan
hjælpe eleven til at håndtere sine psykiske og sociale problemstillinger og blive i stand til at
gennemføre sin ungdomsuddannelse. Hvis regeringens målsætning om, at 95% af en
ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse, må uddannelserne indrette sig på en
sådan måde, at også sårbare elever kan gennemføre den. Den åbne anonyme rusmiddelrådgivning
har vist sig, at være et rigtigt godt støttende tilbud til at hjælpe sårbare elever til bedre at kunne
gennemføre en ungdomsuddannelse.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381739_0010.png
Bilag 1: Oversigt over brobygning
Brobygning
Antal unge
Egen læge
Ekstern rusmiddelrådgivning
Kommunalt behandlingstilbud
Mentor
Psykiatrien
Studievejleder
Anden brobygning
6
21
13
15
8
11
9
Procentdel af de rådgivne
11%
38%
24%
27%
15%
20%
16%
For nogle elever har det været nødvendigt at bygge bro til flere forskellige tilbud, hvorfor den samlede procentdel af
rådgivne overstiger 100%. I projektet er der bygget bro bygget bro for 47 unge, hvilket svarer til 85% af alle rådgivne.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381739_0011.png
Bilag 2: Problemgivende forbrug, sociale udfordringer og psykiske udfordringer
Problemgivende forbrug
Antal unge
Alkohol
Amfetemin
Ecstacy
Hash
Kokain
LSD
Pårørende problematik
Svampe
Andet skadeligt forbrug
(29% af de rådgivne angav skadeligt forbrug
af flere forskellige rusmidler)
Sociale udfordringer
Antal unge
Boligproblemer
Handicap
Integrationsproblemer
Kriminalitet
Opvækst- og familieproblemer
Problemer ifht. arbejdsmarkedet
Problemer ifht. skolegang og indlæring
Pårørende problematikker
Økonomiske problemer
Andre sociale udfordringer
(71% af de rådgivne har haft en eller flere
sociale udfordringer)
10
2
2
8
24
4
9
18
13
7
11
6
7
39
9
1
11
3
4
Procentdel af de rådgivne
20%
11%
13%
71%
16%
2%
20%
5%
7%
Procentdel af de rådgivne
18%
4%
4%
15%
44%
7%
16%
33%
24%
13%
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381739_0012.png
Psykiske udfordringer
Antal unge
ADHD/ADD
Angst
Borderline
Ensomhed
Hjerneskade
Mobning
Skizofreni
Socialfobi
Stress
Tristhed/depressiv
6
4
2
3
1
2
6
3
1
6
Procentdel af de rådgivne
11%
7%
4%
5%
2%
4%
11%
5%
2%
11%
2%
Udviklingsforstyrrelser
1
(47% af de rådgivne har haft en eller flere psykiske udfordringer)
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 3: Et typisk forløb i den åbne anonyme rusmiddelrådgivning
Efter en informationsrunde på den ene af erhvervsuddannelserne henvender en pige sig
efterfølgende til sin studievejleder, fordi hun ønsker hjælp fra den åbne anonyme
rusmiddelrådgivning. Pigen har komplekse sociale, psykiske og rusmiddelorienterede
problemstillinger og giver udtryk for, at hun ikke kan overskue sin situation og ikke aner hvor og
hvordan hun skal få hjælp.
Ved første besøg i den åbne anonyme rusmiddelrådgivning afdækker hun sammen med en rådgiver
de aktuelle problemstillinger. Den problemstilling der fylder mest, er den meget lange ventetid på
en psykiatrisk afdækning af den angst, hun oplever i sit liv. Indtil for ganske nylig kunne hun
dæmpe angsten med en joint eller to om aftenen. Men det seneste halve år er den beroligende effekt
fra jointen blevet udskiftet med en kraftig forstærkning af angstfølelsen. Hun har forsøgt at dæmpe
sin angst på andre måder, men oplever en trang eller behov for at ryge, der virker stressende, når
hun ikke ryger. Og hun er bange for angsten, som jointen nu forstærker. Pigen giver udtryk for et
ønske om hjælp til følgende:
Få en psykiatrisk afdækning hurtigst muligt.
Få indblik i behandlingstilbud i forhold til hashforbruget.
Søge om mulighed for økonomisk støtte til transport (engangsydelse i kommune).
Holde fast i uddannelsen, hvis det er muligt.
Rådgiveren og pigen aftaler, at rådgiver får skriftlig fuldmagt til at undersøge, hvordan pigen bedst
får hurtig hjælp. På næste møde laves en plan,
der sigter mod at ’åbne døren’
hurtigere til en
psykiatrisk afdækning/behandling og samtidig afsøges de kommunale behandlingstilbud for
misbrug, der tilbydes borgere i pigens hjemkommune. Ved tredje møde har rådgiveren haft kontakt
med psykiatrisk afsnit, som har tilbudt en akut psykiatrisk afdækning. Rådgiveren har desuden
faciliteret en forsamtale med en kommunal misbrugskonsulent. Pigen og rådgiveren aftaler, at tales
ved over mail og telefon når hun har været hos psykiater og haft første møde med
misbrugskonsulent. Hun melder tilbage, at psykiateren har vurderet, at hun har en alvorlig grad af
angst, og hun får at vide, at det ikke er muligt at tilbyde medicinsk og terapeutisk behandling, før
hun er ophørt med at ryge hash. Dette gør hende rigtig stresset og ked af det, for hun oplever
angsten som svært begrænsende i forhold til hendes liv, og ønsker at få hjælp her og nu.
Hun oplever abstinenser, når hun ikke ryger hash
og hun føler, at angsten nærmest
”overtager hele
hendes sanseapparat”.
Desuden er det en udfordring, at hendes kæreste ryger hver aften og de få
venner hun har ryger også hash sammen, når de hænger ud.
Rådgiveren begynder at afsøge kommunale ambulante misbrugsbehandlingstilbud, som tager
udgangspunkt i en forståelse af, at denne pige har alvorlig angst, som hun forsøger at kontrollere
ved hjælp af et selvmedicinerende hashforbrug. En strategi som er ophørt med at virke, og som har
den direkte modsatte effekt end tilsigtet, da den øger angsten, ubehaget og tristheden. Målet er, at
hjælpe pigen ind i en behandlingsform, der arbejder med både psykiatriske og rusmiddelorienterede
problemstillinger, som i mange fagkredse defineres som ”dobbelt-diagnoser”. Efter flere
telefonsamtaler og mailkorrespondance med pigens misbrugskonsulent i hjemkommunen tilbydes
hun et forløb hos et privat ambulant behandlingstilbud (finansieret af hjemkommune), som har
specialiseret sig i at arbejde med unge, som er udfordret af ”dobbeltdiagnoser”. Samtidig sikres
det
at hun får økonomisk støtte til transport til uddannelse og ambulant behandling.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådgivningsforløbet afrundes da pigen har været til sin første ambulante behandling. Sammen laver
de en handleplan for behandlingsforløbet, samt et optegnet netværksdiagram over alle de
mennesker, der ønsker og har mulighed for at hjælpe pigen med at opnå sit mål om at få nye
strategier til at håndtere sin angst på andre måder end ved et misbrug og fastholde sin ambition om
at færdiggøre sin uddannelse.
PsykiatriFonden
∙ Åbe A o y
Rus iddelrådgiv i g ∙ Ja uar
Side 14