Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1384542_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. juni 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPDPT
Sags nr.: 1403281
Dok nr.: 1482655
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 27. maj 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 835 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sa-
ra Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 835:
”Er
ministeren enig i, at Øfeldt Centrenes fulde økonomiske ramme, inden
overflytningen af hjemlen fra Sundhedslovens § 140 b til § 79, stk. 3, kunne til-
falde vederlagsfrie patienter, således at det offentliges udgifter kunne andrage
op til 22,6 mio. kr. årligt? Er ministeren enig i, at der med den nævnte overfør-
sel reelt blev gennemført en besparelse svarende til 40 procent af patienternes
egenbetaling, og hvordan hænger dette i givet fald sammen med, at overflyt-
ningen ifølge bemærkningerne til lovforslag L 48 (samlingen 2011/12) var ud-
giftsneutral for det offentlige?
Svar:
Det skal bemærkes, at Øfeldt Centrenes økonomi ikke hidtil i overenskomsten
med Regionernes Lønnings- og Takstnævn har været fastsat som en årlig
ramme for udgifterne til behandling, men som en maksimal udgift pr. patient
kombineret med en aftale om en fast kapacitet i form af antal behandlere.
Danske Regioner har tidligere i svar nr. 19 (L 48 samlingen 2011/12) oplyst, at
det ikke var aftalt, hvor mange patienter en behandler forudsættes at behand-
le, hvorfor der således ikke har været en præcist fastsat kapacitet og dermed
en præcis og objektiv økonomisk ramme for behandlingen på Øfeldt Centrene.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt Øfeldt Centrenes fulde økonomiske
ramme, inden overflytning af hjemlen vedrørende de vederlagsfrie patienter fra
sundhedslovens § 140 b til § 79, stk. 3, kunne tilfalde vederlagsfri patienter,
har der ikke hidtil i overenskomsten været bestemmelser om fordelingen af
midler på patientgruppe.
Det skal bemærkes, at Øfeldt Centrenes økonomi hidtil i overenskomsten ale-
ne har været baseret på udgiften pr. patient. Dermed steg eller faldt den årlige
ramme med stigninger eller fald i antallet af patienter. Hvis der skulle have væ-
ret tale om en spareøvelse, må det være ud fra en tendens til et stigende antal
vederlagsfri patienter og et tilsvarende fald i antallet at patienter med tilskud.
Dette er dog ikke tilfældet.
Antallet af vederlagsfri patienter har ligget nogenlunde stabilt på mellem 360
og 420 patienter i perioden 2004-2013. Antallet af patienter med tilskud har
svinget fra år til år, men der er ikke noget, der tyder på, at der i de år, hvor der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
har været færre patienter med tilskud, har været flere vederlagsfri patienter el-
ler omvendt.
Jeg er derfor ikke enig i, at der med overflytningen af hjemlen fra sundhedslo-
vens § 140 b til § 79, stk. 3, reelt blev gennemført en besparelse. Derfor er der
heller ingen uoverensstemmelse i forhold til bemærkningerne til lovforslag L 48
(samlingen 2011/12), for så vidt angår udgiftsneutralitet for det offentlige.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dennis Pihl Thomsen