Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1377982_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 4. juni 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1402947
Dok nr.: 1464658
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 804 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemed-
lem af udvalget (MFU) Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 804:
’’Daværende
sundhedsminister Astrid Krag anmodede den 1. november 2012
Sundhedsstyrelsen om at iværksætte en undersøgelse af omskæringer af
drengebørn. Undersøgelsen skulle bl.a. indeholde en nærmere angivelse af
”Hvorledes er omskæring af drengebørn lovgivningsmæssigt reguleret i dag”.
”Vejledning om omskæring af drenge” beskriver imidlertid ikke, hvorledes om-
skæring af drengebørn lovgivningsmæssigt er reguleret i dag, mens det
i ”No-
tat
om omskæring af drenge” kun er dækket med sætningen: ”I modsætning til
omskæring af kvinder, jf. straffelovens § 245a, er der i Danmark ikke forbud
mod at omskære drengebørn.” Hvorfor har Sundhedsstyrelsen ikke, eventuelt
med bistand fra Justitsministeriet eller andre juridiske eksperter, efterkommet
sundhedsministerens anmodning fra 1. november 2012 om at undersøge,
hvorledes omskæring af drengebørn i dag er lovgivningsmæssigt reguleret?”
Svar:
Det er efter iværksættelse af undersøgelsen blevet aftalt med Sundhedsstyrel-
sen, at undersøgelsen skulle koncentrere sig om de sundhedsmæssige pro-
blemstillinger forbundet med omskæring af drenge.
Jeg kan dog oplyse følgende om det juridiske grundlag for omskæring af dren-
ge:
1. Operativt indgreb
Rituel omskæring af drenge er ikke særskilt reguleret i dansk ret.
Det fremgår af forarbejderne til § 74, stk. 2, i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisations-
loven), at hvis et indgreb uden terapeutisk formål er mere omfattende
end gennembrydning af huden, regnes det for et operativt indgreb i §
74’s forstand.
Omskæring
også rituel omskæring uden medicinsk indikation - ud-
gør således et operativt indgreb omfattet af autorisationslovens § 74,
stk. 2. I medfør af bestemmelsen er det forbeholdt læger at foretage
omskæring. Lægen kan efter autorisationslovens § 18 anvende med-
hjælp, fx en rabbiner, under forudsætning af behørig instruktion m.v.
(se videre under punkt. 2).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
2. Brug af medhjælp
Det fremgår af autorisationslovens § 74, at operative indgreb er forbe-
holdt læger at udføre. Et operativt indgreb er blandt andet defineret
ved gennembrud af hud og væv. Det er således forbeholdt læger at
udføre omskæring. En læge kan, med få undtagelser, delegere forbe-
holdt virksomhed, herunder omskæring, til en medhjælp. En læge skal
altid udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sin virksomhed. Det er
nærmere præciseret i Sundhedsstyrelsen bekendtgørelse og vejled-
ning om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (de-
legation af forbeholdt virksomhed), hvordan en autoriseret sundheds-
person, i forbindelse med delegation af opgaver inden for sit forbe-
holdte virksomhedsområde, lever op til kravet om at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed.
Sundhedsstyrelsen har i vejledning om omskæring af drenge konkret
præciseret, hvordan man udviser omhu og samvittighedsfuldhed, når
man foretager omskæring. Af vejledningen fremgår det bl.a., at lægen
skal være tilstede under indgrebet, hvis der anvendes medhjælp til
indgrebet. Dette er i sig selv en skærpelse.
Sundhedsstyrelsen finder ikke, at omskæring er et indgreb af en så-
dan karakter, at der ikke kan anvendes medhjælp.
3. Samtykke
Det er Sundhedsstyrelsens opfattelse, at når en læge foretager læge-
forbeholdt virksomhed, hvad enten det foretages med et terapeutisk
eller et ikke-terapeutisk formål, er der tale om behandling, som define-
ret i sundhedslovens § 5.
Baggrunden herfor er blandt andet, at autorisationsloven og sund-
hedsloven supplerer hinanden med hensyn til at sikre, at sundheds-
personers virksomhed udøves forsvarligt (autorisationsloven), og at
patienternes retsstilling respekteres (sundhedsloven). Sundhedslo-
vens bestemmelser kan derfor være en forudsætning for, at autorisati-
onslovens bestemmelser finder anvendelse og omvendt. Dette bety-
der blandt andet, at når en læge udfører operative indgreb, er lægen
underlagt sundhedsloven og sundhedslovens regler om informeret
samtykke finder derfor anvendelse.
Det er således ministeriets opfattelse, at omskæring af drenge er at
betragte som en behandling omfattet af sundhedslovens § 5, og at
sundhedslovens § 14 om stedfortrædende samtykke finder anvendel-
se i disse situationer.
Det fremgår af vejledning om omskæring af drenge, hvilke krav der er
til information og samtykke. Ministeriet finder denne beskrivelse dæk-
kende.
Sundhedsstyrelsen stiller generelt ikke krav om skriftlig information.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
4. Straffelovens § 245a
Justitsministeriet har den 20. januar 2014 henvist til justitsministerens
svar af 2. december 2008 på spørgsmål S 531. Her fremgår, at om-
skæring af drenge ikke er omfattet af straffelovens § 245 a, og at mini-
steriet ikke er bekendt med retspraksis, der tager stilling til om om-
skæring af drenge kan straffes efter straffelovens voldsbestemmelser,
men at det i den juridiske litteratur synes at være den overvejende op-
fattelse, at forældre kan give samtykke til omskæring af mindre dren-
ge. Efter Justitsministeriets opfattelse antages omskæring af drenge
ikke at være i strid med Børnekonventionens artikel 19. stk. 1, (se
nærmere pkt. 5).
5.
FN’s Børnekonvention
Vedrørende børns rettigheder i forbindelse med rituel omskæring har
FN’s Børnekonventions artikel 19, stk. 1 og artikel 24, stk. 3, været
fremhævet.
Det fremgår af Justitsministeriets spørgsmål nr. S 531, at det efter
Justitsministeriets opfattelse ikke kan antages, at det med Børnekon-
ventionens artikel 19, stk. 1, er hensigten at fravige almindelige straf-
feretlige principper for, hvornår der kan pålægges et strafansvar, her-
under principperne for, hvornår der i givet fald kan gives et såkaldt
disculperende (straffritagende) samtykke. Efter Justitsministeriets op-
fattelse er der således ikke grundlag for at antage, at den nævnte rets-
tilstand vedrørende omskæring af drenge skulle være i strid med Bør-
nekonventionens artikel 19, stk. 1.
Omskæring af drenge uden medicinsk indikation må efter ministeriets
opfattelse betragtes som et traditionsbundet ritual, jf. Børnekonventio-
nens artikel 24, stk. 3. For så vidt angår spørgsmålet, om omskæring
af drenge er skadeligt for børns sundhed i artikel 24, stk.
3’s forstand
bemærkes det, at Sundhedsstyrelsen
selv om styrelsen ikke direkte
forholder sig til Børnekonventionen i sin undersøgelse
konkluderer,
at omskæring af drengebørn ikke er sundhedsfagligt betænkeligt, og
at der ikke er sundhedsfagligt grundlag for et forbud.
Efter ministeriets
opfattelse må det lægges til grund, at FN’s børne-
konvention ikke indebærer en pligt til at indføre et generelt forbud mod
omskæring af drenge.
Eftersom omskæring af drengebørn efter det oplyste heller ikke gene-
relt er forbudt andre steder i verden, må det efter Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelses opfattelse lægges til grund, at andre lande an-
lægger samme fortolkning.
Børnekonventionen henhører i øvrigt under ministeren for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forhold.
6. Behandlingssted
Sundhedslovgivningen har ikke opsat regler for, under hvilke fysiske
forhold et operativt indgreb eller anden lægelig behandling kan finde
sted.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Sundhedsstyrelsen stiller generelt ikke krav om, at lægelig behandling
som mindre kirurgiske indgreb, kun må ske på lægelige behandlings-
steder (klinik eller hospital). Det er omfattet af lægens pligt til at udvise
omhu og samvittighedsfuldhed jf. autorisationslovens § 17. Lægen,
der er ansvarlig for indgrebet, er også ansvarlig for de forhold under
hvilke indgrebet foretages. Lægen skal tage stilling til, at de fornødne
hygiejnemæssige forhold kan iagttages, og om stedets forhold er eg-
net til den pågældende type lægelig patientbehandling.
Der er således ikke noget sundhedsfagligt til hinder for, at mindre ki-
rurgiske indgreb kan foretages i for eksempel patientens eget hjem,
hvis dette i øvrigt ikke strider imod lægens pligt til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed.
Sundhedsstyrelsen har på baggrund af høringssvarene genvurderet
den i notatet omtalte forskning, hvor det på baggrund af et systematisk
review af 223 publikationer konkluderes, at det kan være foreneligt
med færre komplikationer, når omskæringen foretages indenfor bar-
nets første leveuger. Sundhedsstyrelsens kan dog ikke konkludere, at
evt. komplikationer kan relateres til et bestemt behandlingssted.
Sundhedsstyrelsen har derfor i vejledningen fjernet anbefalingen af
behandlingssted til børn over en vis alder.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye