Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1378031_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Dato: 28. april 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1010883
Dok. nr.: 1354536
Kommissorium for evaluering af patientklagesystemet
1. Baggrund
Med en ændring til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet (lov nr. 706 af 25. juni 2010), der trådte i kraft den 1. januar 2011,
skete en række ændringer i patientklagesystemet. Hovedformålet hermed var
(A) at give patienterne bedre klagemuligheder og lettere klageadgang, samt
(B) mulighed for en hurtigere afgørelse af klager, og yderligere (C) at der i
endnu højere grad end hidtil skulle ske læring i hele sundhedsvæsenet på
baggrund af patienternes henvendelser.
Som væsentligste ændringer kan fremhæves:
- Nedlæggelse af Sundhedsvæsenets Patientklagenævn og oprettelse
af Patientombuddet som en entydig klageindgang samt oprettelse af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Det Psykiatriske Ankenævn.
- I Patientombuddet samles en række funktioner, der hidtil har været va-
retaget af andre myndigheder, herunder sekretariatsbetjening af for-
skellige nævn (Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Patientskadean-
kenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet, Det Psykiatriske Anke-
nævn), oplysning af klagesager og rapporteringssystemet for utilsigte-
de hændelser.
- Mulighed for at klage til Patientombuddet over sundhedsvæsenets
faglige virksomhed (forløbsklager).
- Tilbud til patienter, der ønsker at klage, om mulighed for dialog med
regionen.
- Mulighed for at klage over myndigheders manglende efterlevelse af
visse patientrettigheder.
Det fremgår af lovforslaget (L 130/2010) samt Folketingets Sundhedsudvalgs
betænkning vedrørende lovforslaget, at regeringen, når det nye patientklage-
system har været i funktion i nogle år, vil iværksætte en evaluering, der kan
belyse
- om tilbuddet om dialog fungerer, herunder den klageafbødende effekt,
patienternes adgang til bisidder, samt eventuel udvidelse til kommuna-
le sundhedsydelser,
- om det forudsatte samarbejde mellem myndighederne om læringen
fungerer hensigtsmæssigt, herunder patientvejledernes rolle og Det
Rådgivende Praksisudvalgs rolle,
- udviklingen i antallet af klager og udviklingen i de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider,
- patienternes tilfredshed med det nye klagesystem og
- om ændringerne i tandklagesystemet fungerer efter hensigten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Videre fremgår, at evalueringen skal være afsluttet senest den 31. december
2014.
2. Opgavebeskrivelse
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse gennemfører med inddragelse af re-
levante aktører, jf. pkt.3, evalueringen af det nye patientklagesystem.
Genstanden for evalueringen er at undersøge, om hovedformålet med det nye
patientklagesystem er opfyldt, jf. pkt.1., eller om der er områder inden for pati-
entklagesystemet, hvor der er behov for justeringer, herunder om dialogord-
ningen også skal indføres for klager om kommunale sundhedsydelser.
A) Det undersøges således, om patienterne har fået
bedre klagemuligheder og
lettere klageadgang,
herunder 1) om Patientombuddets funktion som entydig
klageindgang opfylder sit formål, 2) om muligheden for at klage over behand-
ling i sundhedsvæsenet fungerer tilfredsstillende (forløbsklager), 3) om tilbud-
det om dialog fungerer tilfredsstillende for patienterne, herunder adgangen til
bisidder, samt 4) om adgangen til at klage over myndighedernes manglende
efterlevelse af visse patientrettigheder er tilstrækkelig, eller om klagemulighe-
derne skal udvides til områder, der efter gældende ret ikke er omfattet, herun-
der f.eks. kommunalbestyrelsens afgørelser om alkohol- og stofmisbrugsbe-
handling efter sundhedslovens kap. 40 og 41.
Som led i belysningen af ovenstående gennemføres en undersøgelse af pati-
enternes tilfredshed med det nye patientklagesystem. I denne sammenhæng
bemærkes, at det af Patientombuddets resultatkontrakt for 2014 fremgår, at
der gennemføres patienttilfredshedsundersøgelser for henholdsvis erstat-
ningsankesager og patientklagesager til undersøgelse af, hvorvidt Patientom-
buddets afgørelser er forståelige for patienten, og om patienten følger sig in-
formeret i sagsbehandlingen. Fsva. patienttilfredshedsundersøgelsen for pati-
entklagesager gennemføres denne som led i ministeriets overordnede evalue-
ring, hvorimod Patientombuddets undersøgelse af erstatningsdelen ikke berø-
res af ministeriets evaluering.
B) Endvidere undersøges, om ændringerne i klagesystemet har medført en
udvikling i
antallet af klager
og i den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid,
her-
under hvordan udviklingen har været i forhold til 1) patientklagesager vedr.
konkrete sundhedspersoner, 2) de såkaldte forløbsklager, 3) psykiatriske an-
kesager og 4) rettighedsklager.
I den forbindelse undersøges betydningen af, at 4) sekretariatsbetjeningen af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Det Psykiatriske Ankenævn er samlet
i Patientombuddet, at 5) Patientombuddet oplyser klagesager, samt 6) om til-
buddet til patienterne om dialog med regionerne har den forventede væsentli-
ge klageafbødende effekt.
C) Det undersøges også, hvordan patientklagesystemet bidrager til læring i
sundhedsvæsenet. Det søges belyst, 1) hvordan Patientombuddets opsam-
lings- og formidlingsindsats (årsrapport, praksissammenfatninger, temarappor-
ter) af viden anvendes til læring i sundhedsvæsenet og af sundhedsvæsenets
aktører. I læringsøjemed søges også belyst, 2) betydningen af, at en række
funktioner i klagesystemet nu er samlet i Patientombuddet, og de heraf føl-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
gende muligheder for tværgående analyser og identifikation af sammenhæn-
ge, der hidtil har været overset.
Det søges ligeledes belyst hvordan 3) Patientombuddets samarbejde med
tandklagesystemet, kommuner, regioner, herunder de regionale patientkonto-
rer, Patientforsikringen, Sundhedsstyrelsen og Det Rådgivende Praksisudvalg
fungerer i læringsøjemed.
Endelig undersøges 4) hvilken betydning dialogordningen har for læring i regi-
onerne og i praksissektoren.
D) Det undersøges, om ændringerne i tandklagesystemet, herunder sammen-
sætningen med forbruger- og patientrepræsentanter fungerer efter hensigten.
Endvidere belyses erfaringerne med tandklagesystemet med henblik på at
kunne danne grundlag for stillingtagen til, om tandklagesystemet skal viderefø-
res.
3. Organisering
Evalueringen gennemføres af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Med
henblik på undersøgelse af det under pkt. 2 beskrevne vil ministeriet inddrage
andre relevante myndigheder (kommuner, regioner, herunder de regionale pa-
tientkontorer, Patientombuddet, Sundhedsstyrelsen og Det Rådgivende Prak-
sisudvalg) og organisationer (Patientforsikringen, tandklagesystemet og pati-
entorganisationer).
I forbindelse med gennemførelse af evalueringen vil ministeriet efter behov
inddrage sagkyndig ekstern bistand. Ministeriet forventer i den forbindelse at
indhente tilbud fra forskere og evalueringseksperter på universiteter, evalue-
ringsinstitutter samt private management- og konsulentvirksomheder.
4. Tidsplan
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse påbegynder forberedelserne til eva-
lueringen i marts 2014.
Primo 2. kvartal forventes tilbud fra eksterne konsulenter, eksperter mv. ind-
hentet.
I 2. kvartal gennemføres de under pkt. 2 A nævnte brugertilfredshedsundersø-
gelser, herunder den i resultatkontrakten forudsatte patienttilfredshedsunder-
søgelse, bortset fra erstatningsankesager, samt evalueringen af tandklagesy-
stemet (pkt. D)
I 3. kvartal gennemføres de resterende dele af evalueringen (pkt. B og D).
I 4. kvartal afsluttes evalueringen med konklusioner, herunder med forslag til
forbedringer og ændringer af det nuværende klagesystem.
Primo 2015 vurderes evalueringens resultater og forslag, og afhængig deraf
tages der stilling til den videre proces, herunder evt. behov for lovændringer.