Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Dato: 28. april 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1010883
Dok. nr.: 1354536
Kommissorium for evaluering af patientklagesystemet
1. Baggrund
Med en ændring til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet (lov nr. 706 af 25. juni 2010), der trådte i kraft den 1. januar 2011,
skete en række ændringer i patientklagesystemet. Hovedformålet hermed var
(A) at give patienterne bedre klagemuligheder og lettere klageadgang, samt
(B) mulighed for en hurtigere afgørelse af klager, og yderligere (C) at der i
endnu højere grad end hidtil skulle ske læring i hele sundhedsvæsenet på
baggrund af patienternes henvendelser.
Som væsentligste ændringer kan fremhæves:
- Nedlæggelse af Sundhedsvæsenets Patientklagenævn og oprettelse
af Patientombuddet som en entydig klageindgang samt oprettelse af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Det Psykiatriske Ankenævn.
- I Patientombuddet samles en række funktioner, der hidtil har været va-
retaget af andre myndigheder, herunder sekretariatsbetjening af for-
skellige nævn (Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Patientskadean-
kenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet, Det Psykiatriske Anke-
nævn), oplysning af klagesager og rapporteringssystemet for utilsigte-
de hændelser.
- Mulighed for at klage til Patientombuddet over sundhedsvæsenets
faglige virksomhed (forløbsklager).
- Tilbud til patienter, der ønsker at klage, om mulighed for dialog med
regionen.
- Mulighed for at klage over myndigheders manglende efterlevelse af
visse patientrettigheder.
Det fremgår af lovforslaget (L 130/2010) samt Folketingets Sundhedsudvalgs
betænkning vedrørende lovforslaget, at regeringen, når det nye patientklage-
system har været i funktion i nogle år, vil iværksætte en evaluering, der kan
belyse
- om tilbuddet om dialog fungerer, herunder den klageafbødende effekt,
patienternes adgang til bisidder, samt eventuel udvidelse til kommuna-
le sundhedsydelser,
- om det forudsatte samarbejde mellem myndighederne om læringen
fungerer hensigtsmæssigt, herunder patientvejledernes rolle og Det
Rådgivende Praksisudvalgs rolle,
- udviklingen i antallet af klager og udviklingen i de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider,
- patienternes tilfredshed med det nye klagesystem og
- om ændringerne i tandklagesystemet fungerer efter hensigten.