Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1377177_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. juni 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1402678
Dok nr.: 1453443
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 8. maj 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 766 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sa-
ra Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 766:
’’Hvordan
kan det være, at samtlige patienter, der henvises til behandling på
Øfeldt centrene ikke er omfattet af de generelle regler om klageadgang og mu-
lighed for erstatning efter lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsenet? Og hvordan kunne man ændre lovgivningen, hvis de skulle væ-
re omfattet? Vil ministeren oplyse, hvad det ville koste, hvis denne gruppe
skulle omfattes af reglerne?”
Svar:
Jeg vil for overskuelighedens skyld dele mit svar op i en patienterstatningsdel
og en patientklagedel.
Ad patienterstatning
Der er ikke hjemmel i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet til at yde patienterstatning for skader i forbindelse med behandling på
Øfeldt Centrene.
Reglerne om patienterstatningsordningens dækningsområde fremgår af klage-
og erstatningslovens § 19.
Klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 1, fastslår, at der ydes erstatning
til patienter eller efterladte til patienter, som her i landet påføres skade i forbin-
delse med undersøgelse, behandling eller lignende, som er foretaget på et sy-
gehus eller på vegne af dette.
Det forhold, at regionen yder specialiseret, ambulant behandling på Øfeldt
centrene i henhold til sundhedslovens § 79, stk. 3, er ikke ensbetydende med,
at Øfeldt Centrene som sådan anses for at være et sygehus, som kan omfat-
tes af klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 1.
Klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 5, fastslår, at der ydes erstatning
til patienter eller efterladte til patienter, som her i landet påføres skade i forbin-
delse med undersøgelse, behandling eller lignende, som er foretaget af privat-
praktiserende, autoriserede sundhedspersoner. Heller ikke denne bestemmel-
se omfatter Øfeldt centrenes ydelser, idet disse ikke leveres af autoriserede
sundhedspersoner eller som medhjælp for autoriserede sundhedspersoner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377177_0002.png
Side 2
Det ville således kræve en udvidelse af dækningsområdet
og dermed klage-
og erstatningsloven
hvis behandlingen på Øfeldt Centrene skulle omfattes af
patienterstatningsordningen dækningsområde. Jeg har dog ikke til hensigt at
ændre dækningsområdet til også at omfatte behandling på Øfeldt centrene.
Da jeg ikke har til hensigt at ændre klage- og erstatningsloven, så behandlin-
gen på Øfeldt Centrene bliver omfattet af patienterstatningsordningens dæk-
ningsområde, er der ikke foretaget en egentlig beregning af, hvad det vil koste
at udvide dækningsområdet.
Jeg kan dog oplyse, at der i 2011, 2012 og 2013 blev udbetalt for henholdsvis
0,7 mio. kr., 0,8 mio. kr. og 0,9 mio. kr. i patienterstatning for skader forvoldt af
privatpraktiserende ergo- og fysioterapeuter fordelt på henholdsvis 8, 8 og 4
anerkendte afgørelser. I 2011, 2012 og 2013 blev udbetalt for henholdsvis 3,6
mio. kr., 0,2 mio. kr. og 0,4 mio. kr. for skader forvoldt af privatpraktiserende
kiropraktorer fordelt på henholdsvis 2, 6 og 3 anerkendte afgørelser. Hertil
kommer udgifter til Patienterstatningens og ankenævnenes administration af
sagerne.
Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at spørgsmål om erstat-
ning for patientskade ved Øfeldt Centrene kan afgøres af domstolene ved et
civilt søgsmål.
Der er afgivet svar på lignende spørgsmål den 17. marts 2011 (SUU spørgs-
mål nr. 4 i forbindelse med vedtagelsen af sundhedslovens § 79, stk. 3), den
26. november 2012 på SUU spørgsmål nr. 14 (L 31), den 4. december 2012
på SUU spørgsmål nr. 15 (L 31) samt den 21. december 2012 på SUU
spørgsmål 177 (alm. del).
Ad patientklage
1. Forløbsklager til Patientombuddet
Der er hjemmel i klage- og erstatningsloven til som patient at klage over den
sundhedsfaglige virksomhed på Øfeldt Centrene, hvis behandlingen er offent-
ligt finansieret.
Reglerne om adgangen til som patient at klage til Patientombuddet fremgår af
klage- og erstatningslovens § 1. Heraf fremgår, at Patientombuddet behandler
klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og
overholdelse af sundhedslovens regler om patienters retsstilling.
Af forarbejderne til klage- og erstatningsloven fremgår, at klageadgangen både
omfatter den del af sundhedsvæsenets faglige virksomhed, som regioner og
kommuner direkte udfører, f.eks. inden for regionernes sygehusvæsen eller i
den kommunale hjemmesygepleje, og den del af sundhedsvæsenets faglige
virksomhed, som regioner og kommuner har ansvaret for at tilvejebringe, men
hvor det sker efter overenskomst eller aftale med private, f.eks. inden for prak-
sissektoren eller på private sygehuse eller behandlingsinstitutioner.
Ved Patientombuddets behandling af klager over sundhedsvæsenets faglige
virksomhed vurderes, om der er grundlag for kritik af den eller de behand-
lingsansvarlige enheder, f.eks. en sygehusafdeling, en offentlig eller privat be-
handlingsinstitution m.v., hvortil afgørelsen vil blive sendt, ligesom afgørelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
vil blive sendt til det regionsråd eller den kommunalbestyrelse, som har ansva-
ret for vedkommende sygehusafdeling eller behandlingsinstitution eller har
indgået aftale m.v. med vedkommende private behandlingssted.
For så vidt angår patienter, der er behandlet på Øfeldt Centrene, og hvor be-
handlingen ikke er offentligt finansieret, er der ikke mulighed for at klage til Pa-
tientombuddet over centrets sundhedsfaglige virksomhed.
2. Klager over enkelte sundhedspersoner til Sundhedsvæsenets Disci-
plinærnævn.
I Patientombuddets klagesager (forløbsklagerne) bliver der ikke taget stilling
til, om der er grundlag for at udtale kritik af enkelte sundhedspersoner.
Reglerne om adgangen til som patient at klage over en enkelt sundhedsper-
son til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn fremgår af klage- og erstatnings-
lovens § 2.
Klage- og erstatningslovens § 2 fastslår, at Sundhedsvæsenets Disciplinær-
nævn behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners
sundhedsfaglige virksomhed og disses overholdelse af nærmere bestemte
regler om patienters retsstilling.
Som nævnt ovenfor leveres de ydelser, der modtages på Øfeldt Centrene, ikke
af autoriserede sundhedspersoner eller af personer, der fungerer som med-
hjælp for en sundhedsperson. Da Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns kom-
petence er afgrænset til klager over autoriserede sundhedspersoner, har
nævnet ikke kompetence til at behandle klager over de ikke-
sundhedspersoner, der udfører ydelserne på Øfeldt Centrene.
Der er således ikke hjemmel i klage- og erstatningsloven til, at patienter be-
handlet på Øfeldt Centrene kan klage til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Der kan tænkes to forskellige fremgangsmåder, hvis patienter på Øfeldt Cen-
trene skulle gives mulighed for at klage over enkeltpersoners faglige virksom-
hed som led i behandling på centrene.
Den første mulighed er, at behandlere på Øfeldt Centrene får status som auto-
riserede sundhedspersoner. Jeg kan i denne sammenhæng henvise til mit
svar på spørgsmål nr. 765 (SUU alm. del).
Den anden mulighed er, at behandlere på Øfeldt Centrene optages i bekendt-
gørelse om ikke-autoriserede persongrupper inden for sundhedsvæsenet, der
er omfattet af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed. I denne be-
kendtgørelse bliver Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns kompetence udvi-
det til at omfatte 10 forskellige persongrupper, der ikke er autoriserede sund-
hedspersoner, men som virker inden for sundhedsvæsenet.
Da jeg ikke på det foreliggende grundlag har til hensigt at foretage regelæn-
dringer, så patienter kan klage til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn over
behandlere på Øfeldt Centrene, der ikke er autoriserede sundhedspersoner, er
der ikke foretaget en egentlig beregning af forventede omkostninger ved at
udvide klageadgangen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Danske Regioner har oplyst, at Øfeldt Centrene i 2013 behandlede 703 patien-
ter med hel eller delvis regional finansiering. Aconto taksten for behandling af
klage hos Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn var i 2013 på 11.695 kr.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye