Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1375346_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. maj 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPGST
Sags nr.: 1402975
Dok nr.: 1463300
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 5. maj 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 745 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heit-
mann (V).
Spørgsmål nr. 745:
’’Ministeren bedes oplyse, om ministeren er bekendt med, om der i sundheds-
væsenet anvendes kommunikationsmetoder i patient-/behandlerregi, der un-
derstøttes af metaanalyser af kontrollerede forsøg? I bekræftende fald bedes
ministeren oplyse hvor og i hvilke sammenhænge.”
Svar:
Indledningsvist har jeg hæftet mig ved, at spørgsmålet er meget bredt. Ud fra
ordlyden af spørgsmålet har jeg forstået, at der ønskes en redegørelse af,
hvilke kommunikationsmetoder og strategier, der anvendes i sundhedsvæse-
net i patient/behandlerregi.
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg derfor anmodet Sundhedsstyrelsen om
et generelt bidrag om kommunikationsmetoder i sundhedsvæsenet.
Sundhedsstyrelsen har oplyst over for mig, at ”kommunikation er et væsentligt
element i næsten al patientbehandling. Begrebet kommunikationsmetoder kan
dække over mange forskellige metoder fx generel samtaleteknik, terapeutiske
samtaleteknikker, skriftlig information, sundhedspædagogiske metoder an-
vendt i patientuddannelse, psykoedukation og IT-baserede applikationer an-
vendt fx i telemedicinsk rehabilitering. Ikke alle metoder der anvendes i sund-
hedsvæsenet er evidensbaserede, men hvor der er evidens, bør man generelt
foretrække metoder, der understøttes af evidens. Det gælder også kommuni-
kationsmetoder.”
Derudover kan jeg henvise til mit svar på spørgsmål 744, hvor jeg blandt andet
redegør for en række af de metoder, der anvendes i det regionale sundheds-
væsen, herunder standarder, der er indført med Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Kåre Geil