Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Indledning]
Jeg er blevet kaldt i samråd, fordi regeringen har besluttet, at
der skal igangsættes en proces vedrørende salg af Statens Se-
rum Instituts (SSI) vaccineproduktion.
Beslutningen om salg af særligt vaccineproduktionen har givet
anledning til en række spørgsmål, som jeg vil besvare om lidt.
Jeg vil dog gerne indledningsvis understrege, at regeringens be-
slutning om, at der skal igangsættes et salg af SSIs vaccinepro-
duktion ikke vil gå ud over beredskabet. Der skal fortsat være et
dækkende nationalt beredskab af høj kvalitet mod smitsomme
sygdomme på SSI
ligesom vi kender det i dag.
Skulle der opstå en pandemi eller en biologisk trussel, så vil vi
fortsat kunne føle os helt trygge ved beredskabet på SSI.
SSI vil således fortsat varetage sine kerneopgaver i relation til
smitteberedskabet, herunder bl.a.
overvågning, rådgivning og undervisning vedrørende smit-
somme sygdomme og medfødte lidelsers forekomst, fo-
rebyggelse og bekæmpelse,
forsyningssikring af vacciner til børnevaccinationspro-
grammet samt andre beredskabsvacciner og
produkter
drift af Center for Biosikring og Beredskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
samt en række andre aktiviteter.
Desuden er SSI fortsat nationalt og internationalt kontaktpunkt i
forhold til håndtering af smitsomme sygdomme, medfødte lidel-
ser mv.
Vaccineforskningen og den relaterede udvikling er som ud-
gangspunkt ikke omfattet af salget af vaccineproduktionen. Det
er således hensigten at arbejdet med disse aktiviteter fortsætter
som hidtil planlagt. Det gælder bl.a. forskning indenfor tuberku-
lose, indsatsen mod polio, klamydia mv.
Herudover vil jeg fremhæve alle de opgaver, som SSI i dag vare-
tager i relation til sundheds-it og data. Sundhedsudvalget så ved
selvsyn det store potentiale, der er i relation til forskning i Insti-
tuttes biobank koblet op med alle de patientdata, der er samlet
på Instituttet. Instituttet sidder på en guldmine af data, der i høj
grad vil tegne dets fremtidige virke, og jeg ser store potentialer
for både forskning og vækst.
Inden jeg går over til at besvare samrådsspørgsmål Å, er der en
sidste ting jeg indledningsvist vil fremhæve.
Det er sådan i dag, at der ikke er nogen af de lande, som vi nor-
malt sammenligner os med, som har en statslig vaccineproduk-
tion. Disse lande indkøber børnevaccinerne fra private produ-
center, hvilket Danmark også allerede gør i dag for flere af de
vacciner, som indgår i børnevaccinationsprogrammet.
---o0o---
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381691_0003.png
Side 3
[Samrådsspørgsmål Å]
Spørgsmålet lyder: Vil ministeren redegøre for overvejelserne
om at sælge eller lukke vaccineproduktionen ved Statens Serum
Institut samt processen herfor?
[Svar]
Staten taber årligt i størrelsesordenen 110 mio. kr. på at produ-
cere vaccinerne frem for at indkøbe dem.
Udviklingen har vist, at det ikke længere er rentabelt at have en
statslig vaccineproduktion.
Dette skal bl.a. ses i lyset af, at produktionen til det danske mar-
ked er forholdsvis lille. Der er derfor behov for en eksport af en
betydelig størrelse, hvis produktionen skal blive rentabel. Disse
eksportforventninger har igennem årene vist sig ikke at holde
stik.
Salget handler dybest set om hensigtsmæssig anvendelse af
samfundets ressourcer. Hvad vil vi helst bruge 100 mio. kr. på?
At holde liv i en produktion eller til f.eks. anden sundhedsmæs-
sig indsats?
---o0o---
Når det så er sagt, så vil jeg gøre, hvad jeg kan for, at denne
salgsproces bliver en så god proces som muligt, og hvor der vil
blive taget alle de hensyn til de berørte medarbejdere, som det
er muligt fra statens side.
Om selve processen for salget kan jeg sige følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Et første skridt i en sådan proces er, at der skal vælges en
finan-
siel rådgiver.
Denne rådgiver skal være med til at klargøre selve
salgsprocessen. Valg af en finansiel rådgiver kræver gennemfø-
relse af et EU-udbud. Den finansielle rådgiver forventes valgt i
juni måned.
Næste skridt er, at den finansielle rådgiver sammen med SSI vil
forberede selve salgsprocessen.
Dette forventes at foregå hen
over sommeren samt starten af efteråret. SSI vil dog allerede på
nuværende tidspunkt udarbejde overordnet salgsmateriale med
henblik på at fremskynde processen mest muligt.
Den egentlige salgsproces
forventes at kunne påbegyndes i lø-
bet af september måned. Dette omfatter bl.a. annoncering af
salgsprocessen, hvor interesserede byder ind. Vi har en interes-
se i, at salget sker gennem et åbent og gennemsigtigt udbud,
hvor alle interesserede får mulighed for at deltage. Det sikrer
den bedst mulige pris.
Regeringen vil naturligvis følge salgsprocessen tæt.
Som det fremgår, tager en sådan salgsproces tid. Det er i den
forbindelse vigtigt for mig at understrege, at vi igennem hele
processen vil inddrage de berørte medarbejdere i det omfang,
det overhovedet er muligt.
Skulle det vise sig, at det ikke lykkes at sælge vaccineproduktio-
nen, så kan en nedlukning blive nødvendig. En fortsættelse af
vaccineproduktionen kan ikke forsvares set i lyset af de store
årlige tab, den påfører staten.
---o0o---
Jeg vil herefter gå over til at besvare samrådsspørgsmål AA.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381691_0005.png
Side 5
[Samrådsspørgsmål AA]
Spørgsmålet lyder:
”Vil ministeren
redegøre for, hvilke konse-
kvenser salg eller nedlukning af vaccineproduktionen ved Sta-
tens Serum Institut vil have for det danske beredskab, herunder
i forhold til biologiske trusler og bioterrorisme, børnevaccinati-
onsprogrammet, medarbejdere, produkter der leveres til eks-
terne aktører f.eks. Novo Nordisk, øvrige lande samt for forsk-
ning og udvikling af vaccinekvalitet og nye vacciner til f.eks. tu-
berkulose mv.?
[Svar]
Som jeg nævnte indledningsvis, vil beslutningen om igangsæt-
telse af et salg af vaccineproduktionen ikke gå ud over bered-
skabet. Dette gør sig ligeledes gældende, hvis en nedlukning
skulle komme på tale.
Der skal
og vil - fortsat være et dækkende nationalt beredskab
af høj kvalitet mod smitsomme sygdomme på SSI, herunder i
forhold til biologiske trusler og bioterrorisme
ligesom vi ken-
der det i dag.
Specielt kan jeg med hensyn til beredskabet vedrørende
biologi-
ske trusler og bioterrorisme
nævne, at denne opgave i dag vare-
tages af Center for Biosikring og
Beredskab (CBB) på SSI. CBB
er finansieret via en statslig bevilling, og det vil et salg af vacci-
neproduktionen ikke ændre ved. CBB vil således opretholde de
opgaver og forpligtelser, som centret har i dag.
Som jeg også oplyste i min besvarelse af spørgsmål 641, vil der
ligeledes fortsætte med at være et koppeberedskab på SSI efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381691_0006.png
Side 6
et salg af vaccineproduktionen. De relevante kompetencer i re-
lation hertil vil blive opretholdt på SSI.
Skulle det vise sig, at det ikke lykkes at sælge vaccineproduktio-
nen, og vi kommer i den situation, at det bliver nødvendigt at
lukke den, vil de relevante kompetencer i relation til koppebe-
redskabet fortsat opretholdes på SSI.
Med hensyn til
børnevaccinationsprogrammet
er det således i
dag, at SSI selv producerer nogle af vaccinerne [difteri (D), stiv-
krampe, kighoste og polio, som er alle komponenterne, bortset
fra én enkelt (Hib), som indgår i vaccinerne, som gives ved 3
mdr., 5 mdr. og 12 mdr.], mens SSI indkøber andre af vaccinerne
fra private producenter. Disse indkøb sker efter gennemførelse
af EU-udbud.
Efter et salg af vaccineproduktionen på SSI, vil alle vaccinerne til
børnevaccinationsprogrammet fremover skulle indkøbes fra pri-
vate producenter gennem EU-udbud
ligesom lande vi normalt
sammenligner os med allerede gør det i dag.
Det vil dog fortsat være SSI, der skal stå for at indkøbe og for-
midle alle vaccinerne til børnevaccinationsprogrammet, ligesom
SSI også fortsat skal stå for at indkøbe og formidle øvrige bered-
skabsvacciner og beredskabsprodukter
altså uændret i forhold
til i dag.
Dette er også i overensstemmelse med sundhedslovens § 222,
hvoraf fremgår, at ”
Instituttet sikrer forsyning af vacciner, her-
under vacciner til børnevaccinationsprogrammet, og bered-
skabsprodukter gennem fremstilling eller fremskaffelse.”
I forbindelse med min besvarelse af samrådsspørgsmål Å har jeg
allerede kort omtalt de
medarbejdere,
som vil blive berørt at et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381691_0007.png
Side 7
salg eller nedlukning af vaccineproduktionen. Jeg vil dog gerne
sige lidt mere herom.
Det er vanskeligt på nuværende tidspunkt i processen at sige
noget om de personalemæssige konsekvenser ved et salg af vac-
cineproduktionen. Det skyldes, at vi endnu ikke kender eventu-
elle potentielle købere.
De personalemæssige konsekvenser vil afhænge af, hvorvidt en
køber fortsætter produktionen her i Danmark eller om ved-
kommende integrerer aktiviteterne i en allerede eksisterende
produktion. Såfremt aktiviteterne integreres i en allerede eksi-
sterende produktion, vil det have betydning om denne produk-
tion sker i Danmark eller i udlandet.
Skulle det vise sig, at det ikke lykkes at sælge vaccineproduktio-
nen og en nedlukning bliver nødvendig, kan det blive nødvendigt
med afskedigelser. Her vil jeg gerne understrege, at skulle vi
komme i en sådan situation, så vil vi fra statens side bidrage
med de redskaber, vi har til rådighed.
Når det så er sagt, så er mit indtryk dog, at de kompetencer,
som personalet i vaccineproduktionen besidder, er forholdsvis
efterspurgte bl.a. i medicinalindustrien. Dette afspejler sig også i
den relativ store afgang, der har været af personale i vaccine-
produktionen i den senere tid.
Med hensyn til de
produkter, der leveres til eksterne aktører
f.eks. Novo Nordisk og andre lande
vil det ved et salg være så-
ledes, at den part, som SSI har kontraktuelle forpligtelser med
som regel vil skulle godkende, at kontrakten overføres til den
nye ejer. Det er ifølge SSI vurderingen, at dette vil blive accepte-
ret i de fleste tilfælde, hvor den nye ejer indikerer, at de fortsat
ønsker at opfylde forpligtelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Skulle vi komme i den situation, at vaccineproduktionen ikke
bliver solgt, og det derfor bliver nødvendigt at nedlukke den, vil
der være nogle kontrakter mellem SSI og eksterne aktører, som
må ophøre. Denne relation svarer til ophør af andre kontrakt-
retslige forpligtelser.
Men som sagt er udgangspunktet jo ikke, at vi nedlukker pro-
duktionen
nu igangsætter vi en salgsproces.
Med hensyn til konsekvenserne for forskning og udvikling af
vaccinekvalitet og nye vacciner nævnte jeg indledningsvist, at
udgangspunktet er, at dette ikke er omfattet af et salg, og at
hensigten er, at arbejdet med disse aktiviteter fortsætter som
planlagt. Jeg vil hertil tilføje, at dette arbejde i dag er finansieret
via fondsbevillinger og licensindtægter på patenteret teknologi,
og i det omfang SSI fortsat kan skaffe indtægter til finansiering
af forskningen vil denne fortsætte.
Tak for ordet.
[Slut]