Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 26. maj 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPNWI
Sags nr.: 1402555
Dok nr.: 1451049
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 29. april stillet føl-
gende spørgsmål nr. 716 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 716:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan landets sygehuse hjælper deres ansatte
med at håndtere chikane, set i lyset af at en ny undersøgelse fra Dansk Syge-
plejeråd viser, at hver tiende sygeplejerske har følt sig chikaneret i sin fritid af
enten patienter, pårørende eller brugere?”
Svar:
Lad mig først slå fast, at det naturligvis ikke er tilfredsstillende, at så mange
sygeplejersker ifølge undersøgelsen oplever chikane fra patienter, pårørende
eller brugere - hverken på sit job eller i sin fritid. Jeg forventer naturligvis, at
sygehusene tager problemet alvorligt og bistår de medarbejdere, der måtte
være i en så ubehagelig situation, at de er blevet chikaneret af patienter, pårø-
rende eller brugere.
I forhold til sygehusenes pligt som arbejdsgivere til at beskytte medarbejderne
mod vold og chikane har mit ministerium indhentet bidrag fra Beskæftigelses-
ministeriet:
”Det følger af arbejdsmiljølovgivningen, at arbejdet i alle led skal planlægges,
tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Det gælder også, hvis der er risiko for vold.
Det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for og pligten til at sikre, at arbejdet
kan udføres fuldt forsvarligt, og at en eventuel risiko for fysisk og/eller psykisk
vold i arbejdet forebygges mest muligt. Hvis der forekommer risiko for vold i
arbejdet, har arbejdsgiveren en pligt til at iværksætte forebyggende foranstalt-
ninger.
Vold, der foregår uden for arbejdstiden, er ikke omfattet af arbejdsmiljølovgiv-
ningen. Det gælder også den situation, hvor fx sygeplejersker bliver chikanet i
deres fritid af enten patienter, pårørende eller brugere. I sådanne tilfælde kan
den skadelidte anmelde voldsepisoden eller chikanen til politiet.
Arbejdsgiveren er således formelt set efter arbejdsmiljøloven ikke ansvarlig i
forhold til medarbejdere, der har været udsat for fysisk eller psykisk vold uden
for arbejdstiden. Alligevel kan sådanne episoder være anledning for arbejdsgi-
veren til at vurdere, om den eksisterende forebyggelse i virksomheden er til-
strækkelig, fx i forhold til kommunikation og konflikthåndtering. Endvidere kan
det være en god idé at overveje, om der kan træffes foranstaltninger, der gør
det vanskeligt for patienter og kunder at opspore medarbejdere privat, fx ved
at undgå brug af navneskilte eller ved at undgå at offentliggøre private kon-
taktoplysninger”.