Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. maj 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1402410
Dok nr.: 1446224
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. april 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 699 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 699:
’’Vil ministeren kommentere henvendelsen vedrørende regler om autorisation
af kiropraktorer, jf. SUU alm. del – bilag 347, og vil ministeren herunder oply-
se:
– hvad der var baggrunden for de nuværende formuleringer i lov om autorisa-
tion af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed?
– om ministeren er indstillet på at ophæve § 52 stk. 3, stk. 4 og stk. 6 i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed?
– om ministeren overvejer yderligere initiativer i forhold til at ændre lov om au-
torisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed? ”
Svar:
I den i spørgsmålet omtalte henvendelse gives udtryk for, at den definition på
kiropraktisk behandling, der er fastsat i § 52, stk. 4, i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)
samt i § 1, stk. 2, i bekendtgørelsen om kiropraktorvirksomhed, ikke gør det
muligt for andre behandlere at udføre manuel behandling af kroppens led, idet
denne behandlingsform ifølge reglerne er forbeholdt kiropraktorer at udøve.
Ifølge henvendelsen giver reglerne kiropraktorerne en de facto monopolstilling
til ”manuel behandling af kroppens led”, som modsat ikke giver alternative be-
handlere mulighed for at fortsætte deres arbejde.
Autorisationslovens formål er at styrke patientsikkerheden. Dette gøres ved at
autorisere bestemte grupper af sundhedspersoner, hvis virksomhed på områ-
det kan være forbundet med særlig fare for patienterne. Dette gælder også i
forhold til, at nogle grupper har et forbeholdt virksomhedsområde.
Kiropraktorerne blev med lov om kiropraktorer m.v. autoriserede sundheds-
personer fra 1. januar 1992.
Ifølge lov om kiropraktorer § 1, stk. 1, fulgte med autorisationen et forbeholdt
virksomhedsområde, hvilket betyder, at alene kiropraktorer må udøve kiro-
praktorvirksomhed. Ifølge lovens § 7, stk. 1, omfatter kiropraktorvirksomhed
diagnostik og kiropraktisk behandling af biomekaniske funktionsforstyrrelser i
rygsøjle, bækken og ekstremiteter. Ifølge lovens § 7, stk. 2, kan Sundhedssty-
relsen fastlægge rammerne for det forbeholdte virksomhedsområde i en be-