Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMANI
Sags nr.: 1402012
Dok. Nr.: 1452732
Dato:
12. maj 2014
Notat vedr. Sundhedsstyrelsens specialeplanlægning m.v.
1. Generelt om regionernes efterlevelse af Sundhedsstyrelsens planlægning
2. Nærmere om specialeplanlægning
2.1. Formål
2.2. Regelgrundlag og proces
2.3. Særligt om benyttelse af specialfunktionerne
3. Nærmere om tilsyn
3.1. Sundhedsstyrelsens tilsyn
3.2. Det almindelige legalitetstilsyn med kommuner og regioner
1. Generelt om regionernes efterlevelse af Sundhedsstyrelsens planlægning
Det offentlige sygehusvæsen er forankret i regionsrådene, og det er som udgangs-
punkt regionsrådene, der beslutter struktur, serviceniveau osv. inden for lovgivnin-
gens rammer.
Som øvrige myndigheder påhviler det regionsrådene at følge den relevante gæl-
dende lovgivning på sundhedsområdet. Eksempelvis er et regionsråd i medfør af
sundhedslovens § 206 forpligtet til at udarbejde en samlet plan for tilrettelæggelsen
af regionens virksomhed på sundhedsområdet. Forud for regionsrådets behandling
af forslag til sundhedsplan skal regionsrådet indhente Sundhedsstyrelsens rådgiv-
ning. I denne situation yder Sundhedsstyrelsen således rådgivning til regionsrådet,
men godkender ikke regionsrådets plan som sådan.
Modsat forholder det sig, når det vedrører den samlede specialeplanlægning for
sygehusvæsenet. Her er Sundhedsstyrelsen tillagt eksplicit, retligt bindende kom-
petence til at fastsætte krav til specialfunktionerne og til at godkende placeringen
af disse på regionale og private sygehuse, jf. sundhedslovens § 208.
Med henblik på at sikre, at patienter uanset bopælsregion kan få den fornødne
behandling på specialfunktionsniveau, er der i sundhedsloven fastsat regler om
regionsrådenes samarbejde omkring specialfunktionerne. Det er således lagt til
grund, at regionsrådene skal indgå aftaler om benyttelse af specialfunktioner på
sygehusene. Såfremt der ikke kan opnås enighed om indholdet af aftalerne, kan
Sundhedsstyrelsen træffe afgørelse efter høring af Det Rådgivende Udvalg for
Specialeplanlægning.
Der er således taget højde for at sikre patienter adgang til behandling ved special-
funktioner, mens der ikke eksplicit i sundhedslovens kapitel 64 er taget stilling til
den situation, hvor et regionsråd i strid med Sundhedsstyrelsens specialeplan væl-
ger at oprette en afdeling, der varetager en specialiseret funktion, som Sundheds-
styrelsen ikke har godkendt eller har afvist at godkende. En sådan situation er
imidlertid omfattet af Sundhedsstyrelsens generelle lovbestemte tilsyn på sund-
hedsområdet i medfør af sundhedslovens § 213, hvorefter Sundhedsstyrelsen
følger sundhedsforholdene, herunder også regionsråds beslutninger af planlæg-
ningsmæssig karakter.
Tidspunktet for Sundhedsstyrelsens reaktion og formen heraf vil afhænge af den
konkrete situation. I nogle tilfælde kan der være tale om, at regionsrådet allerede