Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1378046_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 4. juni 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1401741
Dok nr.: 1462243
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. marts 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 594 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon Emil
Ammitzbøll (LA).
Spørgsmål nr. 594:
”Kan
ministeren oplyse, hvor mange forskellige tilsyn, der samlet føres med
private hospitaler og klinikker samt anslå de årlige omkostninger for såvel
branchen som for de offentlige myndigheder, der har tilsynsansvaret?”
Svar:
Som oplyst i mit foreløbige svar af 7. april 2014 har Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse til brug for besvarelse af spørgsmålet bedt Brancheforeningen af
privat hospitaler og klinkker (BPK), Sundhedsstyrelsen og IKAS om bidrag til
besvarelsen af spørgsmålet. På baggrund af de modtagne bidrag skal jeg
hermed besvarelse spørgsmålet endeligt.
Ved besvarelsen af spørgsmålet har jeg lagt til grund, at der alene efterspør-
ges oplysninger om tilsyn med sundhedsfaglige forhold. Der er således i sva-
ret ikke omtalt tilsyn, som eventuelt måtte blive ført med privathospitaler eller
klinikker, hvor der ikke føres tilsyn med forhold af sundhedsfaglig karakter.
Under A omtales egentlige tilsyn med privathospitaler og klikker, som spørgs-
målet vedrører.
Under B omtales andre tiltag end tilsyn, der vedrører kvaliteten af behandlin-
gen på private sygehuse og klinikker.
Det under A. og B. omtalte kan sammenfattes således:
Offentlige og private omkostninger til tilsyn med privatsygehuse og klinikker
anslås til 28.306.236 kr. om året. Offentlige og private omkostninger til hæn-
delsesbaserede tilsyn, jf. sundhedslovens § 213 og § 215, er ikke medregnet,
jf. nedenfor under pkt. C.
Hertil kommer offentlige og private omkostninger til akkreditering på anslået
38.852.630 kr. om året.
I ovenstående er ikke medregnet offentlige og private udgifter til Danske Regi-
oners kvalitetsopfølgning, som omtalt under pkt. B.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378046_0002.png
Side 2
2013
Årlige
gebyrer i
kr. op-
krævet
hos priva-
te
8.200.000
2.600.000
400.000
7.600.000
Offentlige år-
lige omkost-
ninger i kr.
Anslåede år-
lige private
indirekte om-
kostninger i
kr., jf. BPK
I alt omkost-
ninger i kr.
om året
Tilsyn
PRIV (A.1.)
KOS (A.2.)
Væv og blod
(A.3.)
Stråle (A.4.)
I alt tilsyn
Andet kvalitets-
arbejde
DDKM (B.1.)
I alt tilsyn og ak-
kreditering
1.400.000
300.000
100.000
3.400.000
3.686.298
619.938
ej oplyst
ej oplyst
13.286.298
3.519.938
500.000
11.000.000
28.306.236
2.186.000
36.666.630
38.852.630
67.158.866
Udover Sundhedsstyrelsens hændelsesbaserede tilsyn, jf. sundhedslovens §
213 og 215, fører Sundhedsstyrelsen følgende 4 tilsyn med privatsygehuse og
klinikker.
A. Tilsyn
1. Tilsyn med private sygehuse, klinikker og praksis, jf. sundhedslovens § 215
a (PRIV)
Sundhedsstyrelsen har i tilknytning til dette tilsyn oplyst følgende:
”Der var pr. 1. januar 2013 registreret i alt 1.106 behandlingssteder.
Sundheds-
styrelsen vil cirka hvert 3. år foretage rutinemæssige tilsynsbesøg på alle de
nævnte private behandlingssteder. Der blev i 2013 gennemført 330 tilsyn.
Behandlingsstederne betaler gebyrer, som svarer til Sundhedsstyrelsens gen-
nemsnitlige udgifter i forbindelse med etablering og administration af registre-
ringsordningen og tilbagevendende tilsynsbesøg i forhold til behandlingssteder i
den pågældende kategori beregnet over en 3-årig periode. Gebyrernes størrel-
se er fastlagt under hensyntagen til Budgetvejledningens bestemmelser om
fastsættelse af takster og gebyrer, hvor der skal opnås fuld dækning for de om-
kostninger, der er forbundet med det pågældende område, således at der til-
stræbes balance over en 4-årig periode (Budgetvejledningen afsnit 2.3.1.2). Det
enkelte behandlingssteds betaling af det årlige gebyr er således uafhængigt af,
hvornår behandlingsstedet modtager sit tilsynsbesøg inden for den 3-årige peri-
ode.
I 2013 opkrævede Sundhedsstyrelsen i alt 8,2 mio. kr. i gebyr, og regnskabet
udviser
udgifter for 9,6 mio. kr.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag og supplerende oplyse, at
gebyrstørrelsen er i fastsat i §§ 11-13 i bekendtgørelse nr. 977 af 30. septem-
ber 2011 om registrering af og tilsyn med visse private sygehuse, klinikker og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
praksis. Størrelsen på det årlige gebyr afhænger af behandlingsstedets antal
sengepladser og antal tilknyttede læger. Det første år, hvor et behandlingssted
er registreret, er gebyret højere end i de følgende år.
Gebyr i registreringsåret:
1) Sengepladser (uanset antal læger) 22.429 kr.
2) Flere læger (uden sengepladser) 15.775 kr.
3) Én læge (uden sengepladser) 9.023 kr.
4) Deltids virksomhed 5.066 kr.
Årligt gebyr de efterfølgende år:
1) Sengepladser (uanset antal læger) 20.392 kr.
2) Flere læger (uden sengepladser) 13.738 kr.
3) Én læge (uden sengepladser) 6.998 kr.
4) Deltids virksomhed 3.029 kr.
Hertil kommer et gebyret på 19.000 kr. for eventuelle opfølgende tilsynsbesøg.
Gebyret opkræves umiddelbart efter hvert enkelt besøg.
Sundhedsstyrelsen planlægger herudover tilsyn på de registrerede behand-
lingssteder på baggrund af et vekslende sundhedsfagligt tema. Sundhedssty-
relsen vælger et tema på baggrund af aktuel viden om patientsikkerhedsmæs-
sige risici. Tematilsynsbesøg vil kun omfatte de behandlingssteder, hvis læge-
lige patientbehandling omfatter det udvalgte tema.
Gebyret for det vekslende sundhedsfaglige tema er 13.000 kr. Gebyret opkræ-
ves umiddelbart efter hvert enkelt besøg.
BPK har anslået, at et mellemstort privathospital omfattet af PRIV har indirekte
treårige udgifter på 10.000 kr. hertil. De af BPK oplyste anslåede udgifter er
lagt til grund i svaret.
Hvis det antages, at hvert af de 1.106 registrerede private behandlingssteder
har indirekte årlige omkostninger til PRIV på 3.333 kr. svarer det til samlet
3.686.298 kr. i årlige indirekte omkostninger
2. Tilsyn med læger og deres medhjælp på kosmetiske behandlingssteder, jf.
autorisationslovens § 71, stk. 5 (KOS)
Sundhedsstyrelsen har i tilknytning til dette tilsyn oplyst følgende:
”I 2013 blev der ført tilsyn med 108 læger og deres medhjælp. Antallet af til-
synsbesøg i 2013 var 134, da flere læger var tilknyttet flere klinikker, og der skal
føres tilsyn med hvert sted den pågældende læge virker. Der var i alt 186 læger
registreret i KOS i 2013.
Der betales et årligt gebyr per behandler, der skal svare til Sundhedsstyrelsens
gennemsnitlige udgifter, i forbindelse med etablering og administration af ord-
ningen og tilbagevendende tilsynsbesøg. Gebyret er det samme, uanset om
lægen er tilknyttet en enkelt klinik eller flere klinikker.
I 2013 opkrævede Sundhedsstyrelsen i alt 2,6 mio. kr. i gebyr, og regnskabet
udviser
udgifter for 2,9 mio. kr.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag og supplerende oplyse, at
gebyrstørrelsen er i fastsat i § 23 i bekendtgørelse nr. 1464 af 28. december
2012 om registrering af og tilsyn med visse private sygehuse, klinikker og
praksis og er på 15.873 kr. om året pr. læge.
BPK har anslået, at et mellemstort privathospital omfattet af KOS har indirekte
treårige omkostninger på 10.000 kr. hertil. De af BPK oplyste anslåede udgifter
er lagt til grund i svaret.
Hvis det antages, at hver af de 186 registrerede læger har indirekte årlige om-
kostninger til KOS på 3.333 kr. svarer det til samlet 619.938 kr. i årlige indirek-
te omkostninger.
3. Overvågning af virksomheder og kvalitet
vævscentre og blodbanker
Sundhedsstyrelsen har i tilknytning til dette tilsyn oplyst følgende:
”I medfør af BEK 1432 af 14. december 2011 om tilladelse til, kontrol med samt
indberetning af alvorlige bivirkninger og alvorlige uønskede hændelser ved
håndtering af humane væv og celler har enhed for overvågning af virksomheder
og kvalitet gennemført 11 tilsyn med private centre i 2013.
Sundhedsstyrelsen opkrævede i alt 0,4 mio. kr. i gebyr fra private centre i 2013,
og regnskabet udviser udgifter for 0,5 mio. kr. vedrørende tilsyn med private
centre.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.
4. Statens Institut for Strålebeskyttelse
tilsyn og besigtigelse med brug af
røntgen og/eller radioaktive stoffer til diagnostisk og /eller terapi i den medicin-
ske sektor
Sundhedsstyrelsen har i tilknytning til dette tilsyn oplyst følgende:
”Sundhedsstyrelsen v/ Statens Institut for Strålebeskyttelse fører tilsyn med
bl.a. brugen af røntgenapparater og radioaktive stoffer (ioniserende stråling) i
henhold til:
-
Lov nr. 94 af 31. marts 1953 om brug m.v. af radioaktive stoffer, § 3
-
Lovbekendtgørelse 1170 af 29. november 2011 om brug af røntgenstråler
m.v., § 3
-
Lov nr. 170 af 16. maj 1962 om nukleare anlæg, § 6
I 2013 gennemførte Sundhedsstyrelsen i alt 430 tilsyn og besigtigelser på priva-
te klinikker og sygehuse. Til denne angivelse skal bemærkes, at tallene inde-
holder oplysning om såvel private klinikker som kommunale klinikker, idet kom-
munale klinikker ikke har et SOR-nr., hvilket er et parameter for at kunne frasor-
tere offentlige institutioner.
Der er i lovgivningen ikke krav til faste intervaller for Sundhedsstyrelsens besig-
tigelser og administrative tilsyn på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378046_0005.png
Side 5
I 2013 opkrævede Sundhedsstyrelsen i alt 7,6 mio. kr. i gebyr, og regnskabet
udviser udgifter for 11,1 mio. kr.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.
B. Andre tiltag end tilsyn med kvaliteten af behandlingen på private sygehuse
m.v.
For beskrivelse af forskellen mellem tilsyn, akkreditering og regionernes kvali-
tetsopfølgning kan jeg henvise til svar af 10. oktober 2012 fra tidligere minister
for sundhed og forebyggelse, Astrid Krag, på spørgsmål nr. 695 (SUU alm.
del).
1. Den Danske Kvalitetsmodel
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS), der udvikler
og driver Den Danske Kvalitetsmodel, har til brug for besvarelsen oplyst føl-
gende:
”Institut
for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) udvikler og dri-
ver Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM). Dette indebærer, at IKAS gennemfø-
rer akkreditering af det offentligt finansierede sundhedsvæsen.
En række privathospitaler/klinikker har anmodet IKAS om akkreditering i hen-
hold til Den Danske Kvalitetsmodel i konsekvens af, at de har indgået aftaler
med regionerne om levering af sundhedsydelser finansieret af regionerne, ty-
pisk i forbindelse med det udvidede fri sygehusvalg. Det er et krav fra Danske
Regioner, at aftaleparten er akkrediteret.
En akkrediteringscyklus er på 3 år, hvorfor udgifterne beregnes over 3 år.
Der er ikke længere abonnementsudgifter eller lignende forbundet med at del-
tage i DDKM. IKAS opkræver dog betaling til dækning af de faktiske udgifter i
forbindelse med afholdelse af survey.
Udgifterne ved ordinært survey afhænger helt af sygehusets størrelse, eventu-
elle geografiske spredning m.v. og kan variere fra to surveyors i én dag og opef-
ter. Der vil i de fleste tilfælde blive tillagt en dag udover det konkrete survey af
hensyn til surveyteamets forberedelse. Den daglige udgift pr. surveyor er pr. 1.
januar 2014 kr. 10.100.
Viser det sig efter survey, at der er behov for et fornyet besøg for at institutionen
kan opnå akkreditering, vil disse besøg ligeledes blive faktureret med kr. 10.100
pr surveyor pr. dag.
Midtvejsbesøg bliver faktureret med en surveyor en dag.
Satsen på kr. 10.100 dækker faktiske udgifter til surveyorhonorar, frikøb af sy-
gehusansatte surveyors samt rejse og opholdsudgifter. Hertil tillægges et over-
head på 25%. Overhead dækker den forholdsvise andel af de generelle admini-
strationsomkostninger mv hos IKAS.
IKAS budgetterer med surveyindtægter/-udgifter på privathospitaler og klinikker
i årene 2014-2016 på kr. 6.560.000 eller i gennemsnit pr. år kr. 2.186.000, der
opkræves hos de enkelte privathospitaler og klinikker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378046_0006.png
Side 6
Udgiften varierer fra 205.000 kr. hos det største privathospital for en 3-årig ak-
kreditering til 41.000 kr. for de mindste klinikker for en 3-årig akkreditering.
I alt er ca. 110 privathospitaler/-klinikker i øjeblikket akkrediteret af IKAS.”
Jeg kan henholde mig til det af IKAS oplyste.
BPK har anslået, at et mellemstort privathospital over en treårig periode har
indirekte omkostninger til akkreditering på 1.000.000 kr. De af BPK oplyste an-
slåede udgifter er lagt til grund i svaret.
Hvis det antages, at hvert af de 110 registrerede private behandlingssteder har
indirekte årlige omkostninger til DDKM på 333.333 kr. svarer det til samlet
36.666.630 kr. i årlige indirekte omkostninger
2. Danske Regioners Kvalitetsopfølgning
Regionernes Kvalitetsorganisation foretager kvalitetsopfølgning på private sy-
gehuse og klinikker, som Danske Regioner har aftale med under det udvidede
frie sygehusvalg. Kvalitetsorganisationen foretager løbende stikprøver og au-
dits på de private sygehuse og klinikker.
Der er ikke tale om et tilsyn, og der er derfor ikke som led i besvarelsen af
spørgsmålet søgt redegjort nærmere for de hhv. offentlige og private omkost-
ning, som dette kvalitetsarbejde medfører.
BPK har anslået, at et mellemstort privathospital over en treårig periode har
indirekte omkostninger til regionernes kvalitetsopfølgning på 20.000 kr.
C. Sundhedsstyrelsens hændelsesbaserede tilsyn, jf. sundhedslovens § 213
og § 215.
Udover de ovenfor under pkt. A. 1.
4. omtalte tilsyn fører Sundhedsstyrelsen
et hændelsesbaseret tilsyn, jf. sundhedslovens § 213, med myndigheder og
virksomheder, herunder privathospitaler og klinikker, der udgør en risiko for
patientsikkerheden, samt et hændelsesbaseret individtilsyn, jf. sundhedslo-
vens § 215, med alle autoriserede sundhedspersoner, herunder selvstændigt
virkende sundhedspersoner og privatansatte sundhedspersoner, der udgør en
risiko for patientsikkerheden.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at styrelsen i sin registrering af hændelsesba-
serede tilsynssager, jf. sundhedslovens § 213 og § 215, ikke sondrer mellem,
om tilsynssagen vedrører privat eller offentligt ansatte sundhedspersoner eller
private eller offentlige behandlingssteder.
Der fremgår således ikke af svaret en antalsmæssig opgørelse af, hvor mange
hændelsesbaserede tilsynssager, jf. sundhedslovens § 213 og § 215, der årligt
oprettes af Sundhedsstyrelsen vedrørende selvstændigt virkende sundheds-
personer, privatansatte sundhedspersoner, privathospitaler og klinikker.
Følgelig er der heller ikke oplysninger om Sundhedsstyrelsens årlige omkost-
ninger i tilknytning til hændelsesbaserede tilsyn, jf. sundhedslovens § 213 og §
215, der vedrører selvstændigt virkende sundhedspersoner, privatansatte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
sundhedspersoner, privathospitaler og klinikker. Disse tilsyn er ikke gebyrfi-
nansieret.
BPK har heller ikke i sit bidrag oplyst om private behandlingssteders anslåede
udgifter i tilknytning til hændelsesbaserede tilsyn, jf. sundhedslovens § 213 og
§ 215.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mads Kirkegaard