Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1355297_0001.png
1355297_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1401741Dok nr.: 1426785
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. marts 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 593 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon EmilAmmitzbøl (LA).Spørgsmål nr. 593:”Vil ministeren tage initiativ til at ændre lovgivningen, således at private hospi-taler og klinikker, der er akkrediteret i henhold til den danske akkrediterings-model, ikke samtidig skal underlægges tilsyn i henhold til lov nr. 607 af 14.juni 2011 om ændring af sundhedsloven samt bekendtgørelse nr. 977 af 30.september 2011 om registrering af og tilsyn med visse private sygehuse, kli-nikker og praksis?”Svar:Formålet med registrerings- og tilsynsordningen for private sygehuse, klinkkerog praksis, hvor der udføres lægelig patientbehandling, er at øge patientsik-kerheden på private behandlingssteder væsentligt ved øget fokus på detsundhedsfaglige niveau. Ordningen trådte i kraft den 1. januar 2012.Jeg mener ikke, at der grundlag for at ændre registrerings- og tilsynsordningensådan, at private behandlingssteder, der er akkrediterede efter Den DanskeKvalitetsmodel, ikke skal være omfattet af registrerings- og tilsynsordningen.At registrerings- og tilsynsordningen og Den Danske Kvalitetsmodel skal fun-gere sideløbende med henblik på at forøge patientsikkerheden var forudsat iforbindelse med Folketingets behandling og vedtagelse af registrerings- og til-synsordningen. Jeg henviser til nedenstående.Af bemærkningerne til L 190/2011 fremgår således for eksempel følgende:”Det bemærkes, at ved siden af de med lovforslaget foreslåede ændringer afsundhedsloven om registrering af og tilsyn med lægelig patientbehandling påprivate sygehuse, klinikker m.v. fortsættes arbejdet med udvikling af Den Dan-ske Kvalitetsmodel, som retter sig mod kvalitetsudvikling af sundhedsvæsenet,hvorved der også sker en forøgelse af patientsikkerheden.[…]Styrelsen vil med lovforslaget kunne tilpasse hyppigheden af tilsyn med de sy-gehuse og klinikker, som er akkrediteret i henhold til Den Danske Kvalitetsmo-del. Akkreditering efter Den Danske Kvalitetsmodel retter sig imod kvalitetsud-vikling af vigtige ydelser og aktiviteter i sundhedsvæsenet, herunder gennemoverholdelse af lovgivning, regler og procedurer af betydning for patientsikker-heden. Den Danske Kvalitetsmodel vil således kunne anvendes som redskabfor Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed. Såfremt et behandlingssted er ak-krediteret uden bemærkninger, og såfremt der ikke er verserende tilsynssager,hverken på virksomheden eller på virksomhedens sundhedspersoner, vil sty-
Side 2
relsen efter en konkret vurdering kunne tage højde for, at akkreditering og til-syn ikke finder sted samme år.”
Af Sundhedsudvalgets betænkning fremgår følgende:”Kliniske retningslinjer sigter således imod, at der til stadighed arbejdes på atopnå højere kvalitet, hvilket bl.a. afspejles i akkreditering efter Den DanskeKvalitetsmodel, hvorimod tilsynet alene påser, at lægen overholder den accep-table standard, uden at der i den forbindelse stilles krav om stadig kvalitetsfor-bedring. Til gengæld vurderer tilsynet helt konkret, hvad lægen eller virksom-heden har gjort og gør – uanset om man mere generelt også arbejder med atforbedre kvaliteten.”
Det fremgår også af forarbejderne til loven, at en evaluering af registrerings-og tilsynsordningen vil blive iværksat efter tre år.Afslutningsvis kan jeg til orientering henvise til tidligere besvarelse af spørgs-mål SUU 695 (alm. del) 2012.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mads Kirkegaard