Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. april 2014Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: DEPPWNSags nr.: 1401966Dok nr.: 1426819
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. marts 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 569 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarinaAdsbøl (DF).Spørgsmål nr. 569:’’Vil ministeren redegøre for, om han finder det rimeligt med de lange venteti-der i forhold til hørehæmmede, jf. ventetiderne som fremgår af hjemmesidenhoerelse.dk, og hvilke initiativer agter ministeren at tage i forhold til, at venteti-derne i det offentlige er så lange både i forhold til udredning og til endt be-handling, og til at borgeren modtager sit høreapparat? Link til hjemmesiden:http://www.hoerelse.info/Ventetider”Svar:Indledningsvist vil jeg understrege, at det som på andre områder i sygehus-væsenet, er regionernes ansvar at søge at tilpasse kapaciteten på de forskel-lige områder, så man så vidt muligt undgår lange ventetider.En borger, der er henvist til høreapparatsbehandling af en ørelæge (special-læge i øre-, næse, halssygdomme), kan frit vælge, om han eller hun vil be-handles i det offentlige sygehusvæsen eller have tilskud til at købe høreappa-rater hos en godkendt, privat forhandler.Men opgørelserne over ventetiderne viser, at der er forskel på, hvor lang tid enborger skal vente, såfremt han eller hun vælger behandling i offentligt regi.Derfor vil jeg også gøre opmærksom på, at vælger borgeren at modtage høre-apparatbehandling på sygehusets høreklinik eller audiologisk afdeling, er bor-geren omfattet af reglerne om frit valg af sygehus.Pr. 1. januar 2013 fik regionerne det samlede myndigheds- og finansierings-ansvar for udlevering af høreapparater i offentligt og privat regi. Et ansvar, derfør var delt mellem regioner og kommuner. En af intentionerne med dennelovændring var blandt andet at skabe en enklere struktur for borgerne og und-gå unødig sagsbehandling.Endvidere indeholdt lovforslaget en reduktion af tilskuddet til køb af høreappa-rat ved godkendt, privat forhandler. Fra nogle sider gav det bekymring for øgetpres og længere ventetider til de offentlige høreklinikker.Da tilskudsnedsættelserne er begrundet i prisudviklingen på høreapparater,bør ændringerne ikke i sig selv føre til højere priser hos de private forhandlereog dermed heller ikke til mindre efterspørgsel på høreapparater hos de privateforhandlere.Hvis der som følge af det reducerede tilskud til de private klinikker alligevelsker en forskydning af efterspørgslen i retning af de offentlige klinikker, vil re-gionerne opnå en besparelse på udgifterne til tilskud, som vil kunne bruges til
Side 2
at tilpasse kapaciteten på de offentlige klinikker, så en evt. øget efterspørgselher ikke medfører øgede ventetider.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget L 59 om samling af hø-reapparatsområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater, vil re-geringen evaluere den nye model for tilskud til høreapparatbehandling to år ef-ter ikrafttrædelsen den 1. januar 2013. Evalueringen skal blandt andet belyseudviklingen i ventetiden i det offentlige sygehusvæsen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Pernille Westh Nielsen