Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1355775_0001.png
1355775_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. april 2014Enhed: SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPSJESags nr.: 1401778Dok nr.: 1427607
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. marts 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 556 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 556:”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spørgsmål 185 alm. del. oversendeen udtømmende liste over de konkrete tiltag, unødige regler, overflødige do-kumentationskrav og meningsløse registreringer, som er afskaffet for medar-bejderne i henholdsvis regioner og kommuner via f.eks. lovændringer og be-kendtgørelsesændringer, siden regeringen tiltrådte i 2011.”Svar:Jeg kan generelt henvise til besvarelsen af spørgsmål SUU alm. del Spm.185og 281.Afbureaukratisering på sundhedsområdet indgår som et vigtigt tema i Aftalenom regionernes økonomi for 2014. Heraf fremgår bl.a., at Danske Regioner ogregeringen er enige om en fælles forpligtelse til at nytænke og komme medkonkrete forslag. I den forbindelse igangsættes et styringsreview på sund-hedsområdet, som bl.a. har til hensigt at opstille anbefalinger til yderligere af-bureaukratiseringsinitiativer m.m.Jeg har endvidere i dialog med Danske Regioner drøftet vigtigheden i at sikrefremdrift på dagsordenen om afbureaukratisering og behovet for at levere her-på i form af konkrete initiativer. Dialogen fortsætter på embedsmandsniveau,hvor der pågår flere processer om afbureaukratisering. Fx undersøger Ministe-riet for Sundhed og Forebyggelse i samarbejde med Danske Regioner, hvor-vidt det med udgangspunkt i sundhedspersonalets arbejde med de omfattendemængder af vejledninger, er muligt at reducere i disse. Der foreligger ikke pånuværende tidspunkt en færdig eller udtømmende liste over konkrete tiltag.I regeringens arbejde med at styrke anvendelsen af data i sundhedsvæsnet, erder samtidig fokus på at lette sundhedspersonalets registreringsarbejde. Fxhar regeringen styrket kvalitetsdatabaseområdet ved justering af Sundhedslo-vens § 196 fra juni 2012. Hermed er Statens Serum Institut bemyndiget til atfastsætte nærmere regler for procedurer og kriterier for godkendelse af kvali-tetsdatabaser, herunder eksempelvis krav om genanvendelse af data fra an-dre registre med henblik på at undgå dobbeltregistreringer. Det er også et vig-tigt skridt i forhold til afbureaukratisering.
Side 2
Afbureaukratisering spiller en vigtig rolle i målet om at sikre øget effektivitet,kvalitet og mere sundhed for pengene. Afbureaukratisering kan sikre persona-let mere tid til at varetage kerneopgaverne, hvilket kan medvirke til bedre kvali-tet og mere effektive behandlinger til gavn for patienterne og personalet. Mini-steriet har ingen konkrete opgørelser over samtlige potentialer ved afbureau-kratisering på sundhedsområdet i forhold til årsværk eller midler, hverken føreller efter 2012.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Søren Jensen