Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1345596_0001.png
1345596_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. marts 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1401049Dok nr.: 1396236
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. februar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. 487 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra StineBrix (EL).Spørgsmål nr. 487:”Såfremt danske patienter har ret til akutte sundhedsydelser, hvor behovet op-står på en ferie i et EU eller EØS-land, som følge af EU’s patientmobilitetsdi-rektiv, bedes ministeren kommentere, hvorvidt det er rimeligt at, at det på den-ne måde bliver langt mere besværligt for danske borgere at få betalt en sund-hedsydelse, idet man selv skal lægge ud og efterfølgende ansøge regionsrådeller kommunalbestyrelse om tilskud, og om det så ikke ville have været at fo-retrække at bevare den hidtidige ordning med en offentlig rejsesygeforsikring?Svar:Den offentlige rejsesygesikring er en ordning, der på lempelige vilkår yder of-fentlig dækning til patienter, der bliver syge eller kommer til skade under ferie-eller studierejse i andre EU/EØS-lande og Schweiz.Ordningen er en dansk særordning, som ikke kendes tilsvarende i de andreEU-lande, og som supplerer de allerede gældende muligheder for offentligdækning, der er fastsat med reglerne om det blå EU-sygesikringskort i forord-ning 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger og reglerne ipatientmobilitetsdirektivet, der er implementeret i dansk ret ved lov nr. 1638 af26. december 2013.Efter forordningen foregår afregningen af udgifter imellem det land, hvor bor-geren er sygesikret og behandlingslandet. Borgeren skal ikke selv lægge udfor behandlingen, medmindre det er et vilkår for de sygesikrede i behandlings-landet. Her skal borgeren altså kun forholde sig til afregning i det omfang, dermåtte være en egenbetaling.Implementeringen af patientmobilitetsdirektivet er sket som en refusionsord-ning, hvor borgeren kan få refunderet udgifter til samme eller tilsvarende be-handling, som pågældende ville være blevet tilbudt herhjemme, og med mak-simalt samme beløb, som taksten eller tilskuddet udgør i Danmark. Er behand-lingsudgiften højere i udlandet dækkes den fulde udgift således ikke.Reglerne med afsæt i patientmobilitetsdirektivet kan også anvendes ved akutbehov for sygehjælp under en ferierejse, men sigter i højere grad på planlagtbehandling. Dvs. hvor patienten vælger behandling i et andet EU-land frem forbehandling i Danmark.
Side 2
Ophævelsen af den offentlige rejsesygesikring har ingen konsekvenser for denbehandling, der tilbydes herhjemme. Og det er her, jeg vil bruge ressourcernepå at styrke behandlingen i vores danske sundhedsvæsen. Det har et flertal iFolketinget stemt for, og det tror jeg også, at der er en grundlæggende forstå-else i befolkningen for.Det er komplekse regelsæt. Der er derfor planlagt en informationskampagnefor at gøre borgerne opmærksomme på ophævelsen af den offentlige rejsesy-gesikring og de forholdsregler, som man så kan tage for at sikre sig.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Irene Holm