Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1342032_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. marts 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPPRRSags nr.: 1400782Dok nr.: 1392604
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 4. februar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. 448 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MaiMercado (KF).Spørgsmål nr. 448:’’Det forlød omkring årsskiftet fra ledelsen af akuttelefon 1813, at den langeventetid ikke har været et problem, da patienterne ikke ringer til 1813 om al-vorlige sygdomme. Det forlyder ligeledes, at epikriser ikke har betydning, dafolk ikke ringer om alvorlige sygdomme. Er ministeren enig med ledelsen i1813 i dette? Har ventetiden på 112 opkald ændret sig efter 1. januar 2014?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidragfra Region Hovedstaden, som oplyser følgende:”Borgerne skal ringe 1-1-2, hvis det drejer sig om akut livstruende sygdom el-ler tilskadekomst og bliver af telefonsvareren oplyst om dette ved opkald til1813. Der har ikke efter 1. januar 2014 været en forlænget ventetid på 1-1-2,som i januar 2014 havde en gennemsnitlig svartid på 4 sekunder. Vedrørendede lange ventetider i opstartsfasen af Akuttelefonen 1813 er det fra regionenforklaret, at disse ikke har været tilfredsstillede.Som oplyst i besvarelsen af Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets spørgsmålnr. 356 har der den 13. januar 2014 været afholdt møde mellem Sundhedssty-relsen og Region Hovedstaden om afsendelsen af epikriser fra 1813.Regionen har indrettet epikrise afsendelsen i henhold til sundhedsloven og harendvidere til Sundhedsstyrelsen fremsendt en række supplerende oplysningerom udsendelsen af epikriser.”Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens bidrag.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Peter Ravn Riis