Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1337468_0001.png
1337468_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 21. februar 2014Enhed: SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPAMUSags nr.: 1400901Dok nr.: 1393440
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 31. januar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. 432 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 432:’’Hvad kan ministeren oplyse om graden af målopfyldelse for de enkelte syge-huse i forhold til standarderne i den landsdækkende kvalitetsdatabase?”Svar:Der findes på nuværende tidspunkt omkring 77 landsdækkende kliniske kvali-tetsdatabaser, som i international sammenhæng betragtes som enestående, jf.bl.a. OECD (2013). De kliniske kvalitetsdatabaser indeholder unik informationom behandlingskvaliteten, herunder i forhold til de større, væsentlige syg-domsområder som f.eks. kræft- og hjertesygdomme og diabetes.Kliniske kvalitetsdatabaser tjener primært formålet om at give klinikerne et so-lidt værktøj til databaseret kvalitetsudvikling. Det er regionerne, der har ad-gang til og er ansvarlige for driften af de kliniske kvalitetsdatabaser. De klini-ske kvalitetsdatabaser er alle forankret i ét eller flere lægevidenskabelige sel-skaber, som nedsætter en styregruppe, der består af repræsentanter fra flerelægelige specialer og øvrige relevante faggrupper.Det er styregruppen, som leder den kliniske database. Den har bl.a. til opgaveat udvælge indikatorer, der anvendes til at belyse behandlingskvaliteten. Her-udover har styregruppen til opgave at sikre, at databasen anvendes til at gen-nemføre kvalitetsforbedringer.Internationale erfaringer viser, at synlighed om resultater og bedste praksis ibehandlingen er en væsentlig faktor til at drive kvalitet og effektivitet – og der-med få mere og bedre sundhed for pengene. Regeringen sætter derfor aktivtfokus på at anvende data og synlighed om resultater på en langt mere proaktivmåde end tidligere.Helt konkret har regeringen med økonomiaftalen for 2014 med hhv. regionerneog kommunerne aftalt en Synlighedsform, der skal styrke fokus på sundheds-væsenets resultater, herunder på sammenligninger mellem kommuners, regi-oners og sygehuses resultater, samt øge brugen af data generelt. Som et ledheri indgår en styrket anvendelse af data fra de kliniske kvalitetsdatabaserbl.a. i den politiske og ledelsesmæssige styring og i udviklingen af bedresundhedsvæsenet generelt.
Side 2
Dokumentation af indsatsen på sundhedsområdet, synlighed om resultater ogspredning af bedste praksis, herunder via brugen af LPR- og kvalitetsdata eren høj prioritet for regeringens videre arbejde på sundhedsområdet.Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Anja Markovic Urenfelt