Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1340729_0001.png
1340729_0002.png
1340729_0003.png
1340729_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPMBHOSags nr.: 1400808Dok. Nr.: 1400051Dato:24. februar 2014
Bilag 1: Oversigt over undtagelsesordninger og kompensati-onsordninger i forhold til brugerbetalingI følgende oversigter ses undtagelsesordninger og kompensationsordninger i for-hold til brugerbetaling og tilskud til medicinforbrug. Ordninger indenfor brugerbeta-ling er afgrænset til grupper, der kan betegnes som socialt udsatte og ældre påsundhedsområdet.Tabel 1. Undtagelsesordninger eller kompensationsordninger i forhold tilbrugerbetalingØkonomisk fordelBeskrivelseBegrundelse(ydelse, nedsat betalingeller skat, tilskud ogfradrag)Gratis influenzavaccination(I medhør af §158 i sundhedslo-ven)Ældre over 65 år og førtidspen-sionister blev i perioden d. 1.oktober til d. 31. december 2013tilbudt gratis influenzavaccinati-on.Begrundelse:Immunforsvaret svækkes natur-ligt med alderen. Derfor har mansom ældre øget risiko for atblive alvorligt syg af influenza -også selvom du er rask og aldrighar haft influenza før. Der erstørre risiko for at få følgesyg-domme som lungebetændelse,og du kan blive mere afkræftet,fordi det tager længere tid atkomme på højkant igen.Det anslås, at der hvert år dør1000-2000 personer af influen-za, og heraf er de fleste 65 årog derover. Risikoen er størst,hvis man samtidig har en syg-dom som f.eks. hjerte- ellerlungesygdom eller diabetes,men også ældre, der ellers ersunde og raske er i øget risiko.Alderskriterier:Personer over 65 år og et indi-rekte alderskriterium via betin-gelse om ret til førtidspension.
Side 2
Omsorgstandpleje(§ 131 i sundhedsloven)
Kommunerne skal tilbyde fore-byggende og behandlendetandpleje til personer, der pågrund af nedsat førlighed ellervidtgående fysisk eller psykiskhandicap kun vanskeligt kanudnytte de almindelige voksen-tandplejetilbud.
Ordningen og dens afgrænsninger begrundet i behovet for atsikre, at alle borgere har adgangtil tandpleje – også i de tilfælde,hvor de ikke har mulighed for atanvende det almindelige prak-sistandplejetilbud til voksne.Kriterierne for at være omfattet
Sundhedsstyrelsens vejledning"Omfanget af og kravene til denkommunale og regionale tand-pleje" fra 2006 angiver princip-per for kommunernes planlæg-ning af omsorgstandplejen.
af omsorgstandplejen er ikkealdersbetingede. Ordningen erdog – set i lyset af aldersforde-lingen i den omfattede gruppe –hovedsageligt målrettet denældre del af befolkningen.Således er målgruppen foromsorgstandpleje oprindeligtdefineret som personer, der borpå plejehjem samt personer, derbor i eget hjem/ældrebolig ellerlignende med mange hjælpefor-anstaltninger, hvis selvhjulpnekapacitet er så begrænset, at dereelt kan sidestilles med pleje-hjemsbeboere.Ud over den oprindeligt define-rede målgruppe består mål-gruppen i dag også af udvik-lingshæmmede og sindslidendepatienter uden særlige odonto-logiske problemer, men somikke i tilstrækkeligt omfang selver i stand til at benytte eksiste-rende tandplejetilbud i praksis-tandplejen.
Specialtandpleje(§ 133 i sundhedsloven)
Kommunalbestyrelsen skaltilbyde et specialiseret tandple-jetilbud (specialtandpleje) tilsindslidende, psykisk udvik-lingshæmmede m.fl., der ertilmeldt folkeregistret i kommu-nen, og som ikke kan udnytte dealmindelige tandplejetilbud ibørne- og ungdomstandplejen,praksistandplejen eller i om-sorgstandplejen.Ud over disse grupper skønnesgruppen for specialtandpleje at
Ordningen og dens afgrænsninger begrundet i behovet for atsikre, at alle borgere har adgangtil tandpleje – også i de tilfælde,hvor de ikke har mulighed for atanvende det almindelige prak-sistandplejetilbud til voksne.Specialtandplejetilbuddet ydestil personer med betydelig ogvarigt nedsat funktionsevne.Målgruppen har primært enpsykisk funktionsnedsættelse,
Side 3
omfatte visse personer medcerebral parese, autisme samtandre med meget betydelig ogvarig funktionsnedsættelse,eksempelvis hårdt ramte sklero-sepatienter. Sundhedsstyrelsenhar i vejledning for omfanget afog kravene til den kommunaleog regionale tandpleje, 2006angivet principper for special-tandplejens indhold og organisa-tion.
men ofte fysiske tillægshandi-kaps. Det er karakteristisk formålgruppen, at personerne oftehar behov for omfattende syge-pleje- eller pædagogisk bistand.En del af målgruppen vil væreindlagt på psykiatriske hospita-ler, tilknyttet distriktspsykiatriskeordninger / boformer efter ser-viceloven eller regionale almeneældreboliger.På grund af målgruppens ad-
Sundhedsstyrelsens vejledning"Omfanget af og kravene til denkommunale og regionale tand-pleje" fra 2006 angiver princip-per for kommunernes planlæg-ning af specialtandplejen.
færd og sygdom, vurderesdenne at have særlige proble-mer med at benytte de sædvan-lige tandplejetilbud og med atudvikle hensigtsmæssige tand-plejevaner. Målgruppen harderfor behov for særlig behand-lingsmæssig støtte, f.eks. gene-rel anæstesi for at gennemførebehandling. Endvidere er derbehov for et mere specialiseretbehandlingstilbud, end om-sorgstandplejen kan tilbyde.
Side 4
Tabel 2. Tilskud til køb at medicinIndividuelle tilskud til medicinForhøjet tilskud
BeskrivelseLægen kan søge om forhøjet tilskud, hvis man ernødt til at bruge et dyrere, synonymt lægemiddel,selvom der findes et billigere alternativ (fx hvisman er allergisk over for tilsætningsstoffer i detbilligere lægemiddel). Forhøjet tilskud betyder, attilskuddet bliver givet til lægemidlets faktiske pris istedet for til tilskudsprisen.
Kronikertilskud
Lægen kan søge om kronikertilskud, hvis man harmeget store medicinudgifter, og det ser ud til, atde samlede årlige udgifter til tilskudsberettigetmedicin vil overstige et vist beløb (se den aktuellebeløbsgrænse for kronikertilskud i oversigten overtilskudsgrænser).
Terminaltilskud
Døende personer, som vælger at tilbringe densidste tid i eget hjem eller på hospice, kan fådækket udgifterne til lægeordineret medicin.Lægen eller sygehuset skal søge om en såkaldtterminalbevilling.
Sociale tilskud
Ud over de ovennævnte tilskud, som ydes afregionerne, kan man i visse tilfælde få tilskud tildine medicinudgifter af kommunen. Disse tilskudkaldes sociale tilskud og bevilges i henhold tilpensionsloven, lov om aktiv socialpolitik eller lovom social service.
Tabel 2. Tilskudsgrænser til køb at medicin

Årlig udgift pr. person til tilskudsbe-

rettigede lægemidler før tilskud er

trukket fra

0-915 kr.915-1.495 kr.1.495-3.235 kr.Over 3.235 kr.0%50 %75 %85 %60 %60 %75 %85 %

Tilskud til personer over

18 år

Tilskud til personer

under 18 år

Tabel 2. Tilskudsgrænser til køb at medicin for kronikere

Grænse for kronikertilskud (skal

søges af lægen)

Voksne: Over 17.468 kr.(egenbetaling= 3.775 kr.)Børn og unge under 18 år: Over 21.515kr. (egenbetaling= 3.775 kr.)100 %

Tilskud til personer over

18 år

100 %

Tilskud til personer

under 18 år