Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. februar 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPPRRSags nr.: 1400557Dok nr.: 1383065
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. januar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. 390 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MaiMercado (KF).Spørgsmål nr. 390:’’Om natten har flere patienter konsekvent oplevet længere ventetider på langtover en time i 1813 telefonen. Kan ministeren redegøre for, om dette er et ge-nerelt mønster?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidragfra Region Hovedstaden, som oplyser følgende:”I den første uge var medianventetiden ved opkald til Akuttelefonen 1813 i tids-rummet 00.00 til 08.00 på 8 minutter og 13 sekunder, og den patient, der ven-tede længst, havde en ventetid på 1 time, 15 minutter og 14 sekunder.I anden uge var medianventetiden ved opkald til Akuttelefonen 1813 i tids-rummet 00.00 til 08.00 på 5 minutter og 5 sekunder, og den maksimale vente-tid var 36 minutter og 45 sekunder.I den tredje uge var medianventetiden ved opkald til Akuttelefonen 1813 i tids-rummet 00.00 til 08.00 faldet til 4 minutter og 20 sekunder, og den maksimaleventetid var 32 minutter og 30 sekunder.Tabel 1. Opkald til Akuttelefonen 1813 i tidsrummet 00:00-08:00UgeAntalMedian90 pct.Maksimalpercentilventetid12.00300:08:1300:30:1101:15:1422.24200:05:0500:17:4000:36:4532.32200:04:2000:15:3900:32:30Der er således sket et fald i såvel medianventetiden som den maksimale ven-tetid.”Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger.
Side 2
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Peter Ravn Riis