Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1331143_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. februar 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPNWISags nr.: 1400421Dok nr.: 1378856
Medlem af Folketinget Sophie Løhde (V) har den 8. januar stillet følgendespørgsmål nr. 377 til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermedbesvares.Spørgsmål 377:”Vil ministeren kommentere KL's konkrete anbefalinger til de seks sundheds-uddannelser - social- og sundhedsassistent, sygeplejerske, fysioterapeut, er-goterapeut, tandlæge og speciallæge i almen medicin? Der henvises til KLudspillet "Next Practice - Udvikling af det nære sundhedsvæsen gennem bed-re sundhedsuddannelser"?”
Svar:Sundhedsuddannelserne er en grundsten i at sikre et højt fagligt niveau blandtpersonalet i sundhedsvæsenet. Det er derfor utrolig vigtigt, at grunduddannel-serne sikrer eleverne et godt fundament og stærke kompetencer, der modsva-rer de krav, som patientbehovene tilsiger og som sundhedsvæsenets forskelli-ge aktører stiller til personalet – nu og i fremtiden.Jeg hilser derfor KL's uddannelsesudspil til de sundhedsfaglige grunduddan-nelser velkomment. Vi skal i høj grad lytte til, hvilke kompetencer kommunerneefterspørger. Og jeg mener, at KL med udspillet peger på en række relevanteudviklingsområder og kompetencebehov, der er vigtige, når vi tilrettelæggersundhedsuddannelserne. Områder der også flugter godt med regeringenssundhedsudspil "Mere borger - mindre patient".KL peger på nogle generelle kompetencer, som kommunerne har brug for ifremtiden. Der peges både på en styrkelse af den rehabiliterende indsats, øgetbehov for tværfaglighed og tværsektorielt samarbejde, brug af telesundhed ogopgaveløsning i borgernes eget hjem, arbejde med evidens og kliniske ret-ningslinjer, praksisnære uddannelser og færdigheder i at arbejde med doku-mentation.KL’s input vil bl.a. indgå i det uddannelsesfremsyn, som Uddannelsesministe-riet gennemfører i 2014. I den proces kortlægges forskellige scenarier for detfremtidige kompetencebehov i sundhedsvæsenet. Dette giver et afsæt for enanalyse af, om de professionsbacheloruddannelser vi har i dag sikrer en til-strækkelig relevans og kvalitet – eller om de kan tilrettelægges bedre for atmatche fremtidens arbejdsmarked på sundhedsområdet.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Naja Warrer Iversen