Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. februar 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPPRRSags nr.: 1400191Dok nr.: 1374666
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. januar 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 370 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 370:’’Vil ministeren oplyse ventetiden på opkald til lægevagten den 1. januar 2013,2012, 2011, 2010 samt tallene for den nye akuttelefon 1813 den 1. januar2014?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidragfra Region Hovedstaden, som oplyser følgende:”Det er ikke muligt at oplyse ventetiden på opkald til lægevagten den 1. januar2013, 2012, 2011 og 2010, da de tidligere lægevagtsdirektører i Region Ho-vedstaden ikke har opgjort dette.Der henvises til svaret på spørgsmål 353 og det fremsendte bilag over udvik-lingen i ventetiderne.Supplerende kan oplyses, at regionsrådet i Region Hovedstaden har godkendtet servicemål om, at 90 pct. af opkaldene skal være besvaret inden for 3 mi-nutter og alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter. Med dette ser-vicemål sikres fortsat hurtig svartid på Akuttelefonen 1813 og en servicefor-bedring for den store gruppe borgere, som tidligere ringede til lægevagten iRegion Hovedstaden.Ifølge ”Årsberetning for lægevagten maj 2012” kom 79 % igennem til lægevag-ten inden for 3 minutter. Servicemålet var, at patienterne burde have kortestmulig ventetid, og at de blev oplyst om, hvilket nummer de var i køen.På baggrund af erfaringerne med Akuttelefonen 1813 fra uge 2, hvor 90 % afopkaldene blev taget inden for 10:40 – 16:26 minutter på hverdage og 19:18 -34:51 minutter i weekenden, er der opstillet følgende tidsplan og delmål medhenblik på realisering af det politiske mål:
Side 2
Primo februar 2014
90 pct. af opkald besvares inden for10 minutter
Primo marts 2014
90 pct. af opkald besvares inden for5 minutter
Primo april 2014
90 pct. af opkald besvares inden for3 minutter
Tidsplanen er med forbehold for, at der i planlægning af akut funktioner altidskal tages forbehold for ekstraordinære afvigelser som eksempelvis influenza-epidemi mv.Der vil løbende blive gjort status med henblik på at igangsætte yderligere kon-krete initiativer, dersom udviklingen i tallene ikke hurtigt nok følger tidsplanen.”Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Peter Ravn Riis