Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1330954_0001.png
1330954_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. februar 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPPRRSags nr.: 1400191Dok nr.: 1374666
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. januar 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 370 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 370:’’Vil ministeren oplyse ventetiden på opkald til lægevagten den 1. januar 2013,2012, 2011, 2010 samt tallene for den nye akuttelefon 1813 den 1. januar2014?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidragfra Region Hovedstaden, som oplyser følgende:”Det er ikke muligt at oplyse ventetiden på opkald til lægevagten den 1. januar2013, 2012, 2011 og 2010, da de tidligere lægevagtsdirektører i Region Ho-vedstaden ikke har opgjort dette.Der henvises til svaret på spørgsmål 353 og det fremsendte bilag over udvik-lingen i ventetiderne.Supplerende kan oplyses, at regionsrådet i Region Hovedstaden har godkendtet servicemål om, at 90 pct. af opkaldene skal være besvaret inden for 3 mi-nutter og alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter. Med dette ser-vicemål sikres fortsat hurtig svartid på Akuttelefonen 1813 og en servicefor-bedring for den store gruppe borgere, som tidligere ringede til lægevagten iRegion Hovedstaden.Ifølge ”Årsberetning for lægevagten maj 2012” kom 79 % igennem til lægevag-ten inden for 3 minutter. Servicemålet var, at patienterne burde have kortestmulig ventetid, og at de blev oplyst om, hvilket nummer de var i køen.På baggrund af erfaringerne med Akuttelefonen 1813 fra uge 2, hvor 90 % afopkaldene blev taget inden for 10:40 – 16:26 minutter på hverdage og 19:18 -34:51 minutter i weekenden, er der opstillet følgende tidsplan og delmål medhenblik på realisering af det politiske mål:
Side 2
Primo februar 2014
90 pct. af opkald besvares inden for

10 minutter

Primo marts 2014
90 pct. af opkald besvares inden for

5 minutter

Primo april 2014
90 pct. af opkald besvares inden for

3 minutter

Tidsplanen er med forbehold for, at der i planlægning af akut funktioner altidskal tages forbehold for ekstraordinære afvigelser som eksempelvis influenza-epidemi mv.Der vil løbende blive gjort status med henblik på at igangsætte yderligere kon-krete initiativer, dersom udviklingen i tallene ikke hurtigt nok følger tidsplanen.”Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Peter Ravn Riis