Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1330951_0001.png
1330951_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. februar 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: DEPPRRSags nr.: 1400191Dok nr.: 1374654
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. januar 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 353 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 353:’’I følge pressen oplevede tusindvis af borgere den 1. januar 2014 kaos oguacceptable ventetider i den nye vagtordning i Region Hovedstaden. Vil mini-steren sørge for, at udvalget modtager en nærmere redegørelse for dette for-løb, herunder for hvordan dette kunne komme bag på de driftsansvarlige i re-gionen?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om en så-dan redegørelse. Region Hovedstaden oplyser følgende:”Region Hovedstadens akuttelefon overtog 1. januar kl. 00.00 lægevagtsfunk-tionen fra PLO-Hovedstaden og håndterede også samtidig for første gang visi-tation til akutklinikker og akutmodtagelser.Nytårsnatten og tidlig morgen nytårsdag var der korte ventetider på både op-kald til 1813 og lægebesøg i hjemmet. I løbet af formiddagen kom ekstraordi-nært mange opkald til 1813. Det førte til, at der midt på dagen og resten af ef-termiddagen var uventet lange ventetider i telefonen.Håndteringen af opkaldene den 1. januar 2014 tog længere tid end forventet,da flere ansatte var ansat sent og flere af de tekniske aspekter ved it-systemetfaldt først på plads sent. Derfor nåede en del af personalet beklageligvis ikkeat komme på kursus i tide. Det medførte et behov for sidemandsoplæring i lø-bet af dagen. Personalet håndterer i dag den tekniske side langt hurtigere. Detforventes derfor at antal samtaler nået per medarbejder stiger kraftigt over denæste uger.

./.

Der vedlægges en oversigt over udviklingen i ventetiderne, der fremadrettetopdateres ugentligt.Region Hovedstaden har endvidere påvist en række chikanerende og forstyr-rende opkald, som siden 1. januar har forstyrret 1813.”Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger og samtidig henvi-se til min besvarelse af spørgsmål 370.
Side 2
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Peter Ravn Riis