Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1326735_0001.png
1326735_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 24. januar 2014Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMTKSags nr.: 1306251Dok nr.: 1367200
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. december 2014stillet følgende spørgsmål nr. 340 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 340:”Valget af en mindre helikoptermodel (EC 135) til akutlægehelikopterordningenfrem for en større model (EC 145) betyder, at muligheden for at behandle pati-enten inde i helikopteren er begrænset sammenlignet med den større helikop-termodel. Således er det i den mindre helikoptertype ikke muligt at yde be-handlinger fra torso og nedefter. Vurderer ministeren, at det er et problem, atpatienter, som transporteres i de nye lægehelikoptere, ikke vil kunne blive be-handlet fra torso og nedefter?”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet DanskeRegioner om et bidrag.Danske Regioner har oplyst, at det er afgørende for regionerne, at der kan fo-regå patientbehandling i helikopterne – også undervejs. Derfor har en tværre-gional gruppe af læger med daglig erfaring i behandling af patienter i de nuvæ-rende helikopterordninger beskrevet de otte mest almindelige behandlings-scenarier, som vil finde sted i helikopterne. Og tilbudsgiverne skulle beskrive,hvordan behandling bedst kan foregå i de tilbudte helikoptertyper. Der er i demodtagne tilbud ikke kvalitative forskelle på de løsninger, som indgår vedr.behandling i de konkrete scenarier, f.eks. gennemførelse af hjertemassage, in-tubation, køling af brandsårspatienter, gennemførelse af ultralydsscanning mv.Det er ikke korrekt, at en EC135 umuliggør, at patienterne kan behandles fratorso og nedefter. EC135’eren er en af de mest anvendte helikoptertyper tilnetop flyvning med patienter (HEMS), og den har en indretning, som faciliterer,at lægen kan gennemføre de relevante behandlinger. Der er tilgang til benenefra sædet ved siden af båren, og derudover kan båren skydes yderligere fremved behov. Det er dog yderst sjældent relevant, da de vitale organer, som be-handlingen oftest vil være rettet i mod, sidder i overkroppen.EC135’erens eksterne dimensioner er desuden særdeles velegnede i HEMS-sammenhænge på grund af dens oplagte fordele rent størrelsesmæssigt, nårder skal hentes patienter i terræn – med deraf følgende landing på marker,motorveje mv., hvor pladsen er trang.
Side 2
Derudover forventes EC135’eren netop også at have nogle fordele i takt medmulighederne for at gennemføre et øget antal flyvninger i dårligt vejr. I dårligtvejr vil lægen befinde sig som eneste behandlingsressource i kabinen, hvorfordet er en fordel med begrænset plads og deraf følgende nærhed til udstyr ogpatient.Jeg kan henholde mig til Danske Regioners oplysninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Tove Kjeldsen