Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1319804_0001.png
1319804_0002.png
1319804_0003.png
1319804_0004.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. januar 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMSAHSags nr.: 1400011Dok nr.: 1368086
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. december 2013stillet følgende spørgsmål nr. 336 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra StineBrix (EL).Spørgsmål nr. 336:’’I Sundhedsstyrelsens notat om "Medicinsk brug af Cannabis" af 29. novem-ber 2013 fremgår det på side 10, at "en række stater i USA for tiden har lovlig-gjort medicinsk anvendelse af Cannabis". Vil ministeren redegøre for, hvilkestater der er tale om, herunder hvilke forskellige regler som er gældende forlovliggørelse/afkriminalisering af Cannabis til medicinsk brug i de pågældendestater. Og vil ministeren tage initiativ til at indføje denne redegørelse i notatetom "Medicinsk brug af Cannabis", således at det fremgår af notatet, hvilkenvariation der reelt er i USA?”Svar:Jeg har i anledning af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Sund-hedsstyrelsen.Sundhedsstyrelsen har oplyst, at styrelsen generelt kan henvise til en hjem-meside, på hvilken det Hvide Hus har lagt en række links ud til de forskelligeamerikanske staters lokale regler om brug af cannabis:http://www.whitehouse.gov/ondcp/state-laws-related-to-marijuana.Sundhedsstyrelsen har desuden oplyst, at i alt 20 amerikanske stater og byenWashington, DC siden 1996 har åbnet for muligheden for, at patienter i disseområder kan anvende cannabis til medicinsk brug uden at blive straffet. Se-nest forlyder det i pressen, at guvernøren i staten New York vil annoncere enændring i statens regler for at tillade at cannabis anvendes medicinsk. Detteændrer dog ikke på de generelle føderale regler (Controlled Substance Act),der er udstedt af den amerikanske føderale regering, hvorefter cannabis erforbudt at besidde, bruge, købe, sælge, eller dyrke.Styrelsen har endvidere oplyst, at den stedfortrædende statsadvokat under detamerikanske justitsministerium har udsendt en vejledning til landets føderaleanklagemyndigheder om håndhævelse i forhold til cannabis:http://www.justice.gov/iso/opa/resources/3052013829132756857467.pdf.Detfremgår heraf, at den amerikanske kongres har fastslået, at cannabis er et far-ligt stof, og at den illegale distribution og salget heraf er en alvorlig forbrydelse,der giver en betydelig indtægt til store kriminelle organisationer, bander og kar-teller. Anklagemyndigheden har imidlertid begrænsede resurser og ønsker i
Side 2
lyset af, at en række stater har fastsat regler om medicinsk anvendelse afcannabis at forfølge en række prioriteter. I den forbindelse ønsker anklage-myndigheden blandt andet at undgå,atcannabis distribueres til mindreårige,atindtægt fra salg af cannabis går til kriminelle organisationer,atder smuglescannabis på tværs af staterne,atder indgår vold og skydevåben ved dyrkningog distribution af cannabis,atder køres bil påvirket af cannabis,og atder dyr-kes cannabis på offentlig eller føderal mark.Sundhedsstyrelsen har endvidere oplyst, at der er både forskelle og ligheder ireguleringen i de amerikaske stater, der tillader medicinsk brug af cannabis.Styrelsen har fremhævet følgende generelle ligheder i ordningerne:Læger kan ikke udskrive recept på cannabis til medicinsk brug, daFDA ikke har godkendt cannabis som et lægemiddel.Læger kan anbefale anvendelse af cannabis til en konkret patient,som de mener, at det vil gavne.Ordninger med cannabis-identifikationskort er almindelige.Det er almindeligt at omsorgspersoner (”caregivers”) får tillagt særligerettigheder for at hjælpe en patient, der ønsker at indtage cannabis tilmedicinsk brug.
Sundhedsstyrelsen har desuden fremhævet følgende generelle forskelle i ord-ningerne:Der erjuridiske forskellei forhold til reguleringen, herunder om regler-ne gælder for staten, for et amt (county) eller ned på by-niveau. Fleresteder kan amter og byer i den konkrete stat detailregulere medicinskbrug af cannabis.Der er forskel på, omlægers anbefalingtil en konkret patient for an-vendelse af cannabis skal være mundtlig eller skriftlig. I Californien erdet underordnet. I Alaska er det et krav for at blive registreret, at enlæge giver en skriftlig erklæring, der opfylder en række krav, herunderat lægen personligt har undersøgt patienten, og at patienten har ensvækkende medicinsk tilstand (”debilitating medical condition”), samtat lægen har overvejet anden behandling, men har konkluderet at pa-tienten kan få nytte af cannabis til medicinsk brug.Der er forskellige ordninger medcannabis-identifikationskort.Noglesteder er det frivilligt om man ønsker et sådant for at lette bevisførel-sen af, at cannabis er til medicinsk brug (fx Californien, der har ud-stedt over 70.000 id-kort). I andre stater kræves et ID-kort for at få ad-gang til medicinsk cannabis (fx Alaska). Flere steder kan en omsorgs-person (kaldet ”caregiver” og defineret lidt forskelligt fra stat til stat)også blive registreret med ID-kort og eventuelt dyrke cannabis på pa-tientens vegne (fx Californien). Der kan også sondres mellem primærog alternativ omsorgsperson. I staten Illinois kan en udpeget om-
Side 3
sorgsperson kun have én patient tilknyttet, men i Californien kan enomsorgsperson have flere patienter tilknyttet.Det er forskelligt, hvor meget cannabis en patient eller dennes om-sorgsperson mådyrketil patienten. I Californien har en patient ret fxret til at dyrke 6 voksne eller 12 ikke-voksne Cannabis-planter. Enomsorgsperson kan dyrke dette antal pr. patient, der er tilknyttet den-ne omsorgsperson. I Illinois kræver dyrkning og distribution af canna-bis til medicinsk brug særlige tilladelser, der er møntet på virksomhe-der.Det er forskelligt, hvor meget cannabis en patient eller en patients om-sorgsperson måbesidde.I Californien må patienten fx som udgangs-punkt besidde op til 8 ounces (omkring 237 ml) tørret cannabis, mensen omsorgsperson kan besidde denne mængde pr. tilknyttet patient. Istaten Illinois kan en patient besidde 2,5 ounces (omkring 74 ml) overen 14-dages periode, med mindre patienten har fået en særlig tilladel-se til større mængder. Patientens udpegede omsorgsperson og pati-enten må kun besidde op til samlet 2,5 ounces.Der er typisk også lidt forskellige regler om, hvorvidt en patientallige-vel ikke må besidde eller anvende cannabis.I Illinois er der fx forbudmod at besidde eller anvende cannabis til medicinsk brug i skolebus-ser, folkeskoler, faciliteter i fængselssystemet, i en bil, offentlige stederog i nærheden af mindreårige. I Californien er det forbudt at ryge can-nabis til medicinsk brug indenfor 1.000 fod fra en skole eller fritids- ogungdomscenter, med mindre det foregår i et privat hjem. Det er ogsåforbudt at ryge det på en skolebus i en kørende bil eller sejlende båd,ligesom der er særlige regler ved prøveløsladelse.Der er forskelle i desygdomme,der defineres som svækkende medi-cinsk tilstand (”debilitating medical condition”). Fx tæller listen fra sta-ten Illinois bl.a. over Crohns sygdom, Sjøgrens syndrom, Parkinsonssygdom, Tourettes syndrom, svær fibromyalgi og en række andresygdomme. Listen er udtømmende, og kan opdateres efter ansøgningfra en læge. I modsætning hertil er det i Californien op til lægen selv atvurdere, om cannabis må anses for at have nytte for den konkrete pa-tient.Der er forskelle i reguleringen afudsalgssteder,der sælger cannabis(såkaldte ”marijuana dispensaries” ), herunder hvor de må ligge.Der er forskelle ibeskatning og gebyrerved medicinsk cannabis. Fxhar nogle amter og byer i Californien valgt at beskatte salg af medi-cinsk cannabis. Byen Oakland i Alameda County i staten Californienvar et af de første eksempler på en særlig skat i Californien på salg fraudsalg af cannabis til medicinsk brug. I staten Illinois går overskuddetfra ordningen med medicinsk cannabis til en fond med det formål at fo-rebygge forbrydelser.
Side 4
Sundhedsstyrelsen har endelig oplyst, at notatet om Medicinsk brug af Can-nabis på styrelsens hjemmeside vil blive udvidet med ovenstående oplysnin-ger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sanne Have