Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1323282_0001.png
1323282_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 15. januar 2014Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLFISags nr.: 1400033Dok nr.: 1368252
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. december 2014stillet følgende spørgsmål nr. 335 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MajaPanduro (S).Spørgsmål nr. 335:”Ministeren bedes oplyse, hvad de samlede omkostninger vil være, hvis der påmindre øer med mere end 100 beboere, jf. Statistikbanken (BEF4), skal væreen sygeplejerske tilstede døgnet rundt.”Svar:Jeg vil først og fremmest slå fast, at det er afgørende for regeringen, at alleborgere – uanset hvor i landet de bor – skal kunne regne med hurtig og kvalifi-ceret hjælp i tilfælde af sygdom. Regeringen er derfor også særlig opmærk-som på landets tyndt befolkede områder og øerne.I den sammenhæng vil jeg fremhæve, at der med virkning fra oktober 2014etableres en varig national lægehelikopterordning med 3 døgnbemandede læ-gehelikoptere med base i hhv. Skive, Billund og Ringsted. Ved placeringen afhelikopterne er der lagt vægt på, at de kan dække så store dele som muligt aflandets tyndt befolkede områder og øer.Jeg vil ligeledes fremhæve, at Region Midtjylland, Region Syddanmark og Re-gion Sjælland alle har fået støtte fra de statslige akutmidler til etablering afordninger med særlige førstehjælpere på en række mindre øer.I forhold til borgernes adgang til sundhedsfaglig bistand fra sygeplejersker kanjeg oplyse, at kommunalbestyrelsen efter sundhedsloven er ansvarlig for, atder ydes vederlagsfri hjemmesygepleje efter lægehenvisning til personer bo-siddende i kommunen.Det er i den forbindelse kommunalbestyrelsens ansvar at tilrette hjemmesyge-plejen på en måde, der sikrer kvalitet, koordination og kommunikation. Detteansvar gælder for kommunal sygepleje til alle borgere, uanset hvor i kommu-nen de er bosiddende, herunder også i tyndtbefolkede områder og på øer.En række kommuner revurderer og ændrer i disse år organiseringen af hjem-mesygeplejen som led i bestræbelserne på at organisere tilbuddene bedst mu-ligt. Det er efter min vurdering nødvendigt løbende at vurdere, om den organi-sering, man som kommune har på sygeplejeområdet, er den, der giver mestsundhed for pengene i forhold til alle borgere i kommunen.
Side 2
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at et fyldestgørende svar, for så vidt angåromkostningerne ved tilstedeværelse af en sygeplejerske døgnet rundt, heleugen på mindre øer, vil forudsætte en omfattende analyse. I en sådan analyseskal der bl.a. indgå en lang række faktorer i forhold til den konkrete bemandingaf såvel nye som eksisterende enheder, bopælspligt, særlige transportudfor-dringer mm. Faktorer som vil spille varierende ind fra kommune til kommuneog fra ø til ø. Dertil kommer de afledte normeringsmæssige konsekvenser forden eller de eksisterende ikke-ø baserede sygeplejeenheder, som ligeledesvurderes at forudsætte en væsentlig og en meget omfattende analyse.Det kan oplyses, at ud af de 39 danske øer, der har mere end 100 indbyggere,vurderes ca. 17 umiddelbart at have en størrelse, hvor enten en udvidelse elleretablering af sygepleje vil være nødvendigt, såfremt der skal være adgang tilen sygeplejerske døgnet rundt på øen.Hvis kommunal sygepleje skal være tilgængelig døgnet rundt alle ugens dageforudsætter dette en normering på 6,2 årsværk pr. ø.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Louise Filt