Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1317219_0001.png
1317219_0002.png
1317219_0003.png
1317219_0004.png
1317219_0005.png
1317219_0006.png
1317219_0007.png
1317219_0008.png
1317219_0009.png
1317219_0010.png
1317219_0011.png
1317219_0012.png
1317219_0013.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

Folketinget, torsdag d. 12. december 2013

Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg

Samråd G og H om brugerbetaling og gebyrer

[Samrådsspm. G]

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke vil gribe ind overfor denstigende brugerbetaling på landets sygehuse, set i lyst af, at ministeren nu finder
2
det helt i orden at landets regioner opkræver gebyrer på landets sygehuse forsåkaldte ”perifere ydelser”, sammenholdt med at regeringen allerede harindført yderligere brugerbetaling for en række sundhedsydelser?

[Samrådsspm. H]

Ministeren bedes redegøre for, om sygehusene i ubegrænset omfang kanopkræve stigende brugerbetaling for såkaldte ”perifere ydelser”, nu hvorregeringen godkender yderligere brugerbetaling på sygehusene fra patienter ogpårørende?
3

[Indledning]

Der er stillet to spørgsmål, som begge omhandler brugerbetaling. Jeg vil besvarede to spørgsmål under ét.Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at samrådet her bygger på tre heltforkerte påstande.1) Første påstand er, at der er en stigende brugerbetaling på landets sygehuse.Det er forkert.2) Anden påstand er, at jeg har godkendt, at regionerne opkræver nye gebyrer pålandets sygehuse for såkaldte perifere ydelser. Det er også forkert.
4
3) Tredje påstand er, at regeringen har indført yderligere brugerbetaling for enrække sundhedsydelser. Igen en forkert påstand.Mig bekendt er der ikke en stigende brugerbetaling for behandling på landetssygehuse. Fri og lige adgang til sygehusydelser er kronjuvelen i det danskevelfærdssystem – og det skal det blive ved med at være.Det betyder, at patientenikkemed egne midler skal betale hele eller dele af enundersøgelse eller behandling, som der er en sundhedsfaglig begrundelse for.Det er rettesnoren, når jeg som sundhedsminister arbejder for et bedresundhedsvæsen med fri og lige adgang for alle.For det andet er det ikke mig, der har godkendt, at regionerne opkræver noglegebyrer på sygehusene. Det er en praksis, der også fandt sted under mine
5
forgængere, og dermed også under den tidligere VK-regering. Hvis ikke detallerede var lovligt at opkræve gebyrer for enkelte [bi-]ydelser uden forsygehusenes kerneopgaver, ville det jo i øvrigt betyde, at der er foregåetulovligheder i årevis. Noget mine forgængere dermed har ignoreret.For det tredje er det forkert, at regeringen har indført yderligere brugerbetalingfor en række sundhedsydelser. Kerneydelserne i sundhedsvæsenet skal værebåret af grundprincippet om fri og lige adgang for alle med behov. Derfor er minvision da også et sundhedsvæsen i Danmark, hvor der er så lidt brugerbetalingsom muligt.Men det kræver selvfølgelig finansiering. Og der er desværre ikke ressourcer tildet hele. Slet ikke nu hvor den økonomiske situation er en anden, end den var i
6
00’erne. Vi står hver dag over for en ben hård prioritering – det gælder også påsundhedsområdet.
Men vi tør godt udvikle vores velfærdssamfund, så vi får mest mulig reelsundhedsbehandling ud af vores sundhedsbudgetter. Det er en forudsætning forat sikre et stærkt offentligt sundhedsvæsen, hvor vi tager særligt hånd om alleuanset pengepungens størrelse.
Den tidligere VK-regering opdelte de danske patienter i et A- og B-hold. Detbidrog til et sundhedsvæsen præget af ulighed, hvor fx skattefradrag forsundhedsforsikringer kun kom en privilegeret del af danskerne til gode på
7
bekostning af fællesskabet. Og hvor private sygehuse blev favoriseret påbekostning af de offentlige sygehuse.
Og VK-regeringen valgte også at indføre brugerbetaling på for eksempelbehandling mod ufrivillig barnløshed, sterilisation og tolkebistand.Den politik og disse konkrete tiltag ramte de svageste grupper i samfundet, ogskabte en øget ulighed i sundhedsvæsenet. Vi gik på valg i et opgør med dennepolitik – og vi er lykkes med det!
Regeringen fjernede som noget af det allerførste brugerbetaling for behandlingmod ufrivillig barnløshed og sterilisation, og fjernede skattefritagelsen forprivate sundhedsforsikringer. Samtidig har vi givet dem med få midler og store
8
tandproblemer billigere tandbehandling, og vi har sikret adgang til HPV-vaccinefor de unge piger, der ikke nåede at have det som en del af deresbørnevaccinationsprogram.
Og ja, så har vi også prioriteret og afviklet enkelte tilskud, som ikke gav ensundhedsfaglig gevinst. For eksempel er der mange danskere, som ikke behøverat gå så ofte til tandlægen for en tandkontrol, som tilskudsordningen hidtil gavmulighed for, fordi vores årelange børnetandpleje har sikret, at vi har bedre ogsundere tænder nu end tidligere. Og vi har med fagligheden i hånden målrettettilskuddet til tandrensning, så tilskuddet følger det sundhedsfaglig behov fortandrens – vi har dermed sikret de mennesker, der har de største regninger og demindste indtægter.
9
Samtidig har vi reduceret tilskuddet til høreapparater, fordi priserne påhøreapparater faldt, og fordi vi ikke skal bruge vores fælles skattekroner på atbetale overpriser til en sektor på det private område. Det var jo den politik vinetop ville gøre op med.
Alt sammen tiltag, der har sikret, at vi kan levere mere og bedre sundhed andresteder. Vi har fx indført en ret til hurtig udredning, hvor der tages hånd om allesygehuspatienter, også dem med færrest ressourcer og uden sundhedsforsikring.Og vi har ligestillet somatik og psykiatri med store tiltag, der styrkerbehandlingen og sikrer rettigheder for de sindslidende.
10
Det sikrer øget lighed i både forebyggelse, undersøgelse og behandling samt højkvalitet. Og det er jo dybest set det, der er den gennemgående ambition i det, jeglaver som sundhedsminister. Det synes jeg er både ansvarligt og retfærdigt.
Vi har med andre ord ført pengene derhen, hvor der er det største behov til gavnfor blandt andet kræftpatienter og mennesker med psykiske lidelser. Den formfor prioritering vil jeg gerne stå på mål for. Og den er jeg stolt af!
Afsluttende vil jeg opfordre til, at man her i udvalget – og vel også generelt idebatten - sørger for at holde ’tungen lige i munden’, når man rejser en debat om”brugerbetaling i sundhedsvæsenet”. Jeg mener ikke, ategenbetalingforparkering ved et sygehus kan sammenlignes medbrugerbetalingfor et
11
lægebesøg. Det sidste er afgørende for patientens mulighed for at få behandleten eventuel sygdom, det første er ikke.Og på samme måde er der forskel på at fjerne tilskud til tandrensninger for engruppe uden sundhedsfagligt behov, og på at indføre brugerbetaling for tolkningpå sygehusene. Det første er udtryk for et ønske om at bruge sundhedskronernedér, hvor de har størst effekt. Det andet øger uligheden i adgang til nødvendigbehandling, og gør livet sværere for læger og patienter.Eller med andre ord: Hvis man vil have en kvalificeret debat om brugerbetaling isundhedsvæsenet, er man nødt til at forholde sig til, om betalingen går til enydelse, som er vigtig for den enkeltes mulighed for at få en hurtig, kvalificeretog tilstrækkelig hjælp.
12
Hvis man ikke gør det, ja så ender man med at stå med et sundhedsprojekt udenindre sammenhæng: Og hvor man er parat til at sprede brugerbetaling og indføredet på for eksempel den praktiserende læge for i stedet at bruge fælles ogsparsomme sundhedskroner på at afskaffe gebyrer uden sundhedsfagligbetydning, overbetale private virksomheder og give tilskud til tandrensningeruden en betydelig sundhedsfaglig gevinst.Den vej ønsker jeg ikke at gå ned af. Målet for mig som sundhedsminister og fordenne regering er nemlig meget klart: Den fri og lige adgang er et værdifuldtfundament for et sundhedsvæsen med høj kvalitet, fuld dækning og højeffektivitet – et sundhedsvæsen som verden beundrer os for.
13
Opgaven må og skal være at søge at reducere den brugerbetaling, der skaberulighed i vores sundhedsvæsen og samtidig bevare den fri og lige adgang tilbehandling og undersøgelse på vores sygehuse. Det står vi gerne på mål for!