Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1310346_0001.png
1310346_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. december 2013Enhed: SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPSJESags nr.: 1305715Dok nr.: 1343431
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. november stilletfølgende spørgsmål nr. 185 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 185:’’Ministeren bedes oversende en udtømmende liste over hvilke unødige regler,overflødige dokumentationskrav og meningsløse registreringer, som ministe-ren specifikt har fået afskaffet for medarbejderne i henholdsvis regioner ogkommuner via f.eks. lovændringer og bekendtgørelsesændringer, siden mini-steren tiltrådte i 2011.”Svar:I målet om at sikre øget kvalitet og mere sundhed for pengene er det afgøren-de, at personalet anvender mest mulig tid på patienterne. Afbureaukratiseringskal derfor sikre, at personalet i højere grad kan fokusere på kerneopgaven -nemlig pleje og behandling af høj faglig kvalitet. Det vil også blandt personaletogså kunne skabe øget tilfredshed og trivsel.Derfor skal vi hele tiden holde øje med, om regelstyringen er gået for vidt, ogom der er indført for mange krav om dokumentation, som gør det vanskeligtfor personalet at udfolde sin faglighed og tilrettelægge sit arbejde. Afbureau-kratisering kræver derfor, at man fra administrativt og politisk hold i højeregrad balancerer mellem behovet for opfølgning og klinikernes tid til at pleje ogbehandling.Sundhedspersonalets mødes dagligt af registreringskrav, der er iværksat påbåde lokalt-, regionalt- og statsligt niveau. Synlig afbureaukratisering og priori-teringen af mere tid til pleje og behandling er derfor også et fælles ansvar, somkræver en fælles indsats på alle tre niveauer.Derfor har jeg sammen med Danske Regioner taget initiativ til, at vi ved fællesindsats får identificeret unødige regler og meningsløse registreringer, som vikan ændre eller helt afskaffe. På et minitopmøde i foråret inviterede vi ligele-des de sundhedsfaglige organisationer til at deltage i mødet og erklære fællesfront for at komme det unødige bureaukrati til livs.Afbureaukratiseringen er dog ikke ensbetydende med, at sundhedspersonaletikke også fremover skal dokumentere sit arbejde. Det skal det. For dokumen-tationen og brugen heraf er en helt central del i sundhedsvæsnets løbende ar-bejde med at sprede bedste praksis, udvikle patientbehandlingen og styrke pa-tientsikkerheden.
Side 2
Vi arbejder på sundhedsområdet også med at nedbringe den unødvendigedokumentation bl.a. gennem frikommuneforsøget, eller gennem udfordrings-retten. Her får de offentlige institutioner en mulighed for på forsøgsbasis at bli-ve fritaget for nogle af de gældende statslige og lokale regler og overens-komstmæssige regler for at afprøve nye måder at gøre tingene på.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har i 2013 på min bestilling igangsaten intern afbureaukratiseringsproces, som mundede ud i 15 konkrete afbu-reaukratiseringstiltag. Af disse er 14 initiativer allerede implementeret eller igod proces på vej til implementering. Det er en sund proces, som jeg vil gen-tage.Udfordringerne med unødvendig bureaukrati ikke er med ovenstående ikkeløst, og der er stadig potentialer. Det videre arbejde med afbureaukratiseringer derfor en dagsorden, som jeg prioriterer højt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Søren Jensen