Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1306043_0001.png
1306043_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 29. november 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMBGBSags nr.: 1305596Dok nr.: 1343676
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 8. november 2013stillet følgende spørgsmål nr. 151 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 151:’’Vil ministeren oplyse, hvilken uvildig instans der sikrer at hhv. Statens SerumInstitut og Sundhedsstyrelsen udfører deres arbejde korrekt, og vil ministeren iforlængelse heraf overveje at etablere et tilsyn bestående af borgere og sund-hedspersoner – uden økonomisk afhængighed i forhold til medicinal bran-chen? ”Svar:Indledningsvis kan jeg oplyse, at jeg lægger til grund, at institutionerne, derhenhører under Ministeriet for Sundhed- og Forebyggelses ressort overholderlandets lovgivning. Hvis der opstår tvivl herom, kan der indgives klage heromtil Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.Jeg lægger endvidere til grund, at spørgeren særligt henviser til Sundhedssty-relsens og Statens Serum Instituts brug af sagkyndige i forbindelse beslutnin-ger om valg af behandlinger – herunder vacciner i det danske sundhedsvæ-sen.Hertil kan jeg bemærke, at ansatte i Sundhedsstyrelsen og Statens SerumInstitut er omfattet af de til enhver tid gældende forvaltningsretlige regler omhabilitet, herunder forvaltningsloven. Ansatte i Sundhedsstyrelsen er tilligeomfattet af lægemiddellovens § 102, hvorefter ansatte i Sundhedsstyrelsen,medlemmer af råd og nævn og udvalg og andre personer, Sundhedsstyrel-sen rådfører sig med, ikke må have økonomiske eller andre interesser i læ-gemiddelindustrien, som kan indvirke på deres upartiskhed.Det er en afgørende forudsætning, at Sundhedsstyrelsen i sine rådgivendeudvalg kan benytte eksempelvis læger i klinisk arbejde. Men lige så afgø-rende er det, at sundhedspersonerne i forbindelse med arbejdet i et udvalgikke er underlagt uhensigtsmæssige påvirkninger fra fx industrien.Jeg har derfor nedsat en arbejdsgruppe, som har foretaget et eftersyn af dengældende regulering af dette område, hvor også spørgsmålet om lægers habi-litet indgår i forbindelse med rådgivning af Sundhedsstyrelsen. Arbejdsgrup-
Side 2
pens arbejde har medført, at jeg i begyndelsen af december måned i år vilfremsætte et lovforslag, der blandt andet regulerer dette område.Endvidere vil der blive udarbejdet en habilitetsvejledning om, hvordan myndig-heder, råd, nævn, videnskabelige selskaber m.fl. i praksis kan sikre den nød-vendige habilitet i deres arbejde.Det vil indgå i denne vejledning, at personer, der rådgiver offentlige myndighe-der om behandlinger, i sundhedsvæsenet bør være helt uden tilknytning tilmedicinalindustrien.På den baggrund mener jeg ikke, at der er behov yderligere initiativer til at re-gulere samarbejdet mellem medicinalindustrien og henholdsvis Sundhedssty-relsen og Statens Serum Institut.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Birgitte Gram Blenstrup