Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1415415_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. november 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPFRE
Sags nr.: 1405698
Dok nr.: 1563021
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. oktober 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1181 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine
Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1181:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor bemyndigelsen i sundhedslovens § 42c
vedrørende patienters adgang til log-oplysninger om opslag i den elektroniske
patientjournal ikke er udnyttet, så borgere har adgang til aktindsigt i, hvilke
personer der har foretaget opslag i deres elektroniske patientjournal. Ministe-
ren bedes desuden redegøre for, hvorvidt ministeren har intentioner om at ud-
nytte bemyndigelsen snarligt?
Svar:
Bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedslovens § 42 c, stk. 2, blev indsat i
sundhedsloven ved lov nr. 431 af 8. maj 2007.
Med bestemmelsen fik indenrigs- og sundhedsministeren bemyndigelse til at
fastætte nærmere regler om patienters elektroniske adgang til oplysninger hos
både offentlige myndigheder og private virksomheder, om hvem der har fore-
taget opslag i patientens elektroniske patientjournal, og på hvilket tidspunkt
opslagene er foretaget.
Bestemmelsen blev indsat, idet der ikke i sundhedsloven eller persondatalo-
ven var pligt til at give registrerede (patienter) elektronisk adgang til oplysnin-
ger i loggen.
De gældende regler i sundhedsloven, herunder særligt § 37, stk. 1, giver pati-
enten ret til aktindsigt i egen patientjournal, men ikke til den tilhørende system-
tekniske log. Tilsvarende er der ikke ret til aktindsigt i den systemtekniske log
efter reglerne om den registreredes indsigtsret i persondatalovens § 31, stk. 1,
idet der alene er tale om en systemmæssig facilitet, som falder uden for per-
sondatalovens behandlingsbegreb.
Det er vigtigt for mig, at vi værner om fortroligheden i sundhedsvæsenet, såle-
des at patienten bevarer tilliden til både den enkelte sundhedsperson og til sy-
stemet som sådan. Et naturligt led heri er efter min opfattelse, at patienter dels
har adgang til sine egne journaloplysninger, dels kan se, hvilke sundhedsper-
soner, der har haft adgang til oplysningerne.
For så vidt angår patienternes adgang til egne journaloplysninger har regerin-
gen i det seneste sundhedsudspil ”jo før – jo bedre” afsat 300 mio. kr. til bedre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
inddragelse af patienter og pårørende, der bl.a. skal resultere i tilføjelsen af
flere oplysninger hurtigere til den elektroniske patientjournal.
For så vidt angår patienternes adgang til indsigt i den systemtekniske log, be-
mærkes, at det af bemærkningerne til § 42 c fremgår, at
”Bemyndigelsen vil blive udnyttet, når der er teknisk mulighed herfor
uden uforholdsmæssige omkostninger for de dataansvarlige. Det inde-
bærer, at bemyndigelsen først vil blive udnyttet, når det systemteknisk
er muligt elektronisk at generere og udskrive de pågældende oplysnin-
ger på en måde, så oplysningerne uden væsentlig efterfølgende admi-
nistrativ sagsbehandling kan læses og forstås af patienten. Det er såle-
des en forudsætning, at oplysningerne gives til patienten på en for den-
ne let forståelig måde.”
Jeg kan konstatere, at bemyndigelsen endnu ikke er udmøntet, og jeg vil der-
for nu se på, hvordan vi kommer videre med denne sag.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Frederik Rechenback Enelund