Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1426512_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. november 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: SUMSMJ
Sags nr.: 1405588
Dok nr.: 1563856
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. oktober 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1169 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai
Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 1169:
’’Er det korrekt, at kvalitetsdata fra DAMD også indgår i regionernes kontrol
med lægerne, at data indberettes på ydernummer og at den enkelte læges
indberetninger (sololægerne) dermed kan identificeres. I givet fald:
7a) Er det så lovligt at benytte de indsamlede data til kvalitetsudvikling og
forskning til kontroløjemed, når det ikke fremgår af anmeldelsen?
7b) Der er i persondataloven særlige regler om samkøring af oplysninger til
brug for kontrol. Er det korrekt forstået, at det indebærer, at »pop-up menuer-
ne« som er der, hvor lægerne indberetter data, skal oplyse om, at de indberet-
tede data kan bruges til kontrol? ”
Svar:
De praktiserende lægers pligt til at give oplysninger til regionerne til brug for
planlægning, kvalitetssikring og kontrol med udbetalte regneringer følger af en
ændring af sundhedsloven (L 904 af 4. juli 2013), hvor der blev etableret
hjemmel at fastsætte regler om, at det påhviler alment praktiserende læger,
der yder behandling til gruppe 1-sikrede personer, at foretage kodning af hen-
vendelser til almen praksis vedrørende 8 folkesygdomme og anvende data-
fangst.
Det blev endvidere fastsat, at det påhviler alment praktiserende læger, der
yder behandling til gruppe 1-sikrede personer at give oplysninger om virksom-
heden til regionsrådene til brug for planlægning, kvalitetssikring og kontrol af
udbetalte tilskud og honorarer, dog ikke oplysninger, der identificerer eller gør
det muligt at identificere patienten. Ovennævnte lovændring indeholdt bemyn-
digelsesbestemmelser, som bl.a. er udmøntet i bekendtgørelse om kodning og
datafangst i almen praksis, indberetning af data til regionen og offentliggørelse
af oplysninger om lægen eller klinikken.
Det skal bemærkes, at de oplysninger, der skal stilles til rådighed for regions-
rådene i henhold til ovennævnte regler, ikke må indeholde oplysninger om den
enkelte patient, der vil udgøre personoplysninger i henhold til § 3, nr. 1, i lov
om behandling af personoplysninger, herunder oplysninger, der gør det muligt
direkte eller indirekte at identificere patienten, fx på baggrund af et identifikati-
onsnummer eller elementer, der er særlige for patientens fysiske, fysiologiske,
psykiske, økonomiske, kulturelle eller sociale identitet. Disse oplysninger fal-
der således uden for persondatalovens anvendelsesområde. Det fremgår imid-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
lertid af forarbejderne til ovennævnte ændringslov, at kodning af oplysninger
foretaget af lægen i den enkelte praksis i de tilfælde, hvor der er tale om en-
keltmandsejede virksomheder, eller interessentskaber hvor interessenterne er
fysiske personer dog vil kunne identificere den enkelte læge. Det fremgår vide-
re, at det er ministeriets vurdering, at disse oplysninger vil kunne videregives til
regionsrådene på person-identificerbart niveau, da det er nødvendigt af hen-
syn til offentlig myndighedsudøvelse med bl.a. sundhedsplanlægning, kvali-
tetssikring og kontrol, jf. persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 6.
Vedrørende spørgsmålet om anmeldelse til Datatilsynet og lovlighed kan jeg
henvise til min besvarelse af spørgsmål 1165 og 1167, og skal gentage, at
kravet om anmeldelse til Datatilsynet ikke har betydning for databehandlingens
materielle lovlighed, og at det er op til den dataansvarlige myndighed selv at
vurdere det materielle grundlag for databehandlingen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Sine Mutanu Jungersted