Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. november 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: SUMSMJ
Sags nr.: 1405588
Dok nr.: 1563854
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. oktober 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1167 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai
Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 1167:
’’Bekendtgørelsen om ”kodning og datafangst i almen praksis” pålægger de
alment praktiserende læger en kodningspligt og manglende efterlevelse sank-
tioneresmed bøde. Er det efter ministerens opfattelse socialdemokratisk poli-
tik, at borgere kan ifalde bødestraf for ikke at opfylde reglerne om kodnings-
pligt, når samme borgere ved at opfylde reglerne samtidig overtræder person-
datalovens regler? ”
Svar:
Praktiserende lægers overholdelse af reglerne om kodning af 8 folkesygdom-
me i henhold til bekendtgørelse om kodning og datafangst i almen praksis,
indberetning af data til regionen og offentliggørelse af oplysninger om lægen
eller klinikken medfører ikke samtidig, at lægerne overtræder persondatalo-
vens regler.
Enhver behandling af personoplysninger skal have hjemmel i enten personda-
talovens databehandlingsregler, dvs. lovens afsnit II, §§ 5-27, eller i særlov-
givningen. Et eksempel på sidstnævnte er reglerne, fastsat i henhold til sund-
hedsloven, om kodning og datafangst m.v. og om kliniske kvalitetsdatabaser.
Krav om hjemmel i enten persondataloven eller særlovgivningen vedrører sel-
ve grundlaget for, at den dataansvarlige lovligt kan behandle, herunder ind-
samle, registrere, videregive m.v., oplysningerne.
Den dataansvarlige skal efter omstændighederne anmelde behandlinger af
personoplysninger til Datatilsynet efter reglerne i persondatalovens kap. 12 og
13. En anmeldelse er selve orienteringen til Datatilsynet om, at behandlingen
foretages. Visse behandlinger af oplysninger forudsætter – udover selve an-
meldelsen – en tilladelse (private dataansvarlige) eller en udtalelse (offentlige
dataansvarlige). For offentlige myndigheder som dataansvarlige er der udeluk-
kende tale om en udtalelseskompetence og ikke en egentlig afgørelseskompe-
tence.
Det skal bemærkes, at kravet om anmeldelse til Datatilsynet og efterfølgende
tilladelse eller udtalelse ikke har betydning for databehandlingens materielle
lovlighed, men bl.a. varetager hensynet til gennemskuelighed og kontrol, her-
under offentlighedens kenskab til behandlingerne og Datatilsynets mulighed
for at føre kontrol og tilsyn. Det er op til den dataansvarlige myndighed selv at
vurdere det materielle grundlag for databehandlingen.