Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1426553_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. november 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: SUMSMJ
Sags nr.: 1405588
Dok nr.: 1563854
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. oktober 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1167 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai
Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 1167:
’’Bekendtgørelsen om ”kodning og datafangst i almen praksis” pålægger de
alment praktiserende læger en kodningspligt og manglende efterlevelse sank-
tioneresmed bøde. Er det efter ministerens opfattelse socialdemokratisk poli-
tik, at borgere kan ifalde bødestraf for ikke at opfylde reglerne om kodnings-
pligt, når samme borgere ved at opfylde reglerne samtidig overtræder person-
datalovens regler? ”
Svar:
Praktiserende lægers overholdelse af reglerne om kodning af 8 folkesygdom-
me i henhold til bekendtgørelse om kodning og datafangst i almen praksis,
indberetning af data til regionen og offentliggørelse af oplysninger om lægen
eller klinikken medfører ikke samtidig, at lægerne overtræder persondatalo-
vens regler.
Enhver behandling af personoplysninger skal have hjemmel i enten personda-
talovens databehandlingsregler, dvs. lovens afsnit II, §§ 5-27, eller i særlov-
givningen. Et eksempel på sidstnævnte er reglerne, fastsat i henhold til sund-
hedsloven, om kodning og datafangst m.v. og om kliniske kvalitetsdatabaser.
Krav om hjemmel i enten persondataloven eller særlovgivningen vedrører sel-
ve grundlaget for, at den dataansvarlige lovligt kan behandle, herunder ind-
samle, registrere, videregive m.v., oplysningerne.
Den dataansvarlige skal efter omstændighederne anmelde behandlinger af
personoplysninger til Datatilsynet efter reglerne i persondatalovens kap. 12 og
13. En anmeldelse er selve orienteringen til Datatilsynet om, at behandlingen
foretages. Visse behandlinger af oplysninger forudsætter – udover selve an-
meldelsen – en tilladelse (private dataansvarlige) eller en udtalelse (offentlige
dataansvarlige). For offentlige myndigheder som dataansvarlige er der udeluk-
kende tale om en udtalelseskompetence og ikke en egentlig afgørelseskompe-
tence.
Det skal bemærkes, at kravet om anmeldelse til Datatilsynet og efterfølgende
tilladelse eller udtalelse ikke har betydning for databehandlingens materielle
lovlighed, men bl.a. varetager hensynet til gennemskuelighed og kontrol, her-
under offentlighedens kenskab til behandlingerne og Datatilsynets mulighed
for at føre kontrol og tilsyn. Det er op til den dataansvarlige myndighed selv at
vurdere det materielle grundlag for databehandlingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Sine Mutanu Jungersted