Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1413092_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. oktober 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBGB
Sags nr.: 1405723
Dok nr.: 1559151
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 1. oktober 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1162 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udval-
get.
Spørgsmål nr. 1162:
’’Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. september 2014 vedr.
psykiatriloven, jf. SUU alm. del – bilag 638.”
Svar:
Bilaget fra 26. september 2014 indeholder følgende emner. Tvungen opfølg-
ning efter udskrivning, videregivelse af personfølsomme oplysninger til pårø-
rende og tidsfrister for behandling af klagesager i forbindelse med tvangsme-
dicinering.
I bilag 638 henvises der blandt andet til, at betingelserne for tvangsindlæggel-
se er skrappe.
Jeg skal hertil bemærke, at det er ud fra et retssikkerhedsmæssigt hensyn til
patienten, at psykiatriloven fastsætter under hvilke rammer og betingelser, en
psykisk syg borger kan udsættes for tvangsmæssig behandling, herunder
tvangsindlæggelse.
Tvangsindlæggelse må som følge heraf kun finde sted, hvis patienten er
sindssyg eller befinder sig i en tilstand, der må ligestilles hermed. Tvangsind-
læggelse forudsætter, at det vil være uforsvarligt
ikke
at frihedsberøve den
pågældende med henblik på behandling, fordi udsigten til helbredelse eller en
betydelig og afgørende bedring af tilstanden vil blive forringet. Desuden kan
tvangsindlæggelse ske, hvis patienten frembyder en nærliggende og væsentlig
fare for sig selv eller andre.
Tvungen opfølgning efter udskrivning:
I bilaget henvises der til patienters manglende ønske om at tage medicin efter
udskrivning.
Jeg skal i den forbindelse henvise til ordningen med tvungen opfølgning efter
udskrivning, der blev indført den 1. oktober 2010 som en 4 årig forsøgsord-
ning. Formålet med ordningen er at give mulighed for at hjælpe en lille gruppe
svært psykisk syge patienter, som efter udskrivning er udsat for alvorligt tilba-
gefald af deres sygdom, hvis de ikke følger den ordinerede medicinske be-
handling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Der er 5 kriterier, som alle skal være opfyldt for at overlægen kan træffe be-
slutning om tvungen opfølgning efter udskrivning. Kriterierne er følgende:
1. Hvis der er en begrundet formodning om og nærliggende risiko for, at
patienten efter udskrivning vil ophøre med at følge den behandling,
der er nødvendig for patientens helbred.
2. Hvis patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse er
blevet tvangsindlagt mindst 3 gange.
3. Hvis patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse i
mindst ét tilfælde har undladt at følge den behandling, der er anført i
en udskrivningsaftale eller koordinationsplan.
4. Hvis patienten i forbindelse med den aktuelle indlæggelse blev tvangs-
indlagt eller tvangstilbageholdt, og
5. Hvis patienten inden for det sidste �½ år forud for den aktuelle indlæg-
gelse har fået ordineret opsøgende behandling ved et udgående psy-
kiatriteam, men har undladt at følge den ordinerende medicinske be-
handling.
I forbindelse med lovforslaget om ændring af psykiatriloven, som fremsættes i
indeværende folketingsår, foreslås det, at forsøgsordningen forlænges i yderli-
gere 4 år, idet Sundhedsstyrelsens evaluering af ordningen er foretaget på et
lille datagrundlag.
Videregivelse af personfølsomme oplysninger til pårørende:
I bilaget nævnes endvidere sundhedspersoners tavshedspligt i forhold til pårø-
rendeinddragelse.
Jeg skal hertil oplyse, at det er centralt, at patientens ret til at frabede sig, at
pårørende informeres og inddrages, respekteres.
Sundhedsstyrelsen har imidlertid i en vejledning redegjort nærmere for de mu-
ligheder og begrænsninger, der er for dialog og samarbejde mellem sund-
hedspersoner og pårørende som følge af reglerne om tavshedspligt (Vejled-
ning nr. 9494 af 4. juli 2002).
I forslaget om ændring af psykiatriloven foreslås det endvidere, at der skal
indhentes forhåndstilkendegivelser fra patienten i forbindelse med indlæggel-
sessamtalen eller snarest muligt herefter, hvis patientens tilstand ved indlæg-
gelsen ikke muliggør en sådan samtale.
Med forslaget bliver det endvidere fastsat, at der i forbindelse med indlæggel-
sessamtalen sammen med patienten tages stilling til inddragelse af pårørende
eller andre i patientens netværk i behandlingsforløbet, og at det, hvis det på
grund af patientens tilstand efter en lægefaglig vurdering ikke er muligt at ind-
hente sådanne oplysninger ved indlæggelse, skal det ske snarest muligt heref-
ter.
Tidsfrister for behandling af klagesager i forbindelse med tvangsmedicinering:
Endelig er der i bilaget foreslået en akutordning for klagesager vedrørende
tvangsmedicinering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Klager over tvangsbehandling har opsættende virkning, og det skal der efter
min opfattelse ikke laves om på, for det er en væsentlig retssikkerhedsgaranti
for patienten. Det er jo et meget voldsomt indgreb at blive udsat for tvangsbe-
handling.
Det er ikke en ukendt problemstilling, der bliver beskrevet i bilag 638 vedrø-
rende igangsættelse af tvangsmedicinering.
I rapporten fra psykiatriudvalget peges der på, at det er et problem, at der kan
gå en uge eller mere, inden en klage kan behandles i Det Psykiatriske Patient-
klagenævn.
Jeg skal dog i denne sammenhæng bemærke, at der i loven er givet mulighed
for at igangsætte behandlingen alligevel, hvis det er nødvendigt af hensyn til
patientens eller andres liv eller helbred.
Jeg er opmærksom på problemstillingen, og derfor har jeg også taget initiativ
til at få problemets omfang belyst nærmere.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Birgitte Gram Blenstrup