Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. oktober 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1405565
Dok nr.: 1547497
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 30. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1158 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra So-
phie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 1158:
”Ministeren bedes oplyse, om regeringens daværende minister for sundhed og
forebyggelse på nogen måde var orienteret eller vidende om, at der blev fjer-
net og slettet afsnit i redegørelsen fra Sundhedsstyrelsen til Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse vedrørende styrelsens håndtering af sagen om en
nordjysk psykiaters overmedicinering af patienter? Og herunder hvornår den
tidligere og/eller nuværende minister for sundhed og forebyggelse blev gjort
bekendt hermed?”
Svar:
I forlængelse af mit svar på S 11 kan jeg oplyse, at den daværende minister
for sundhed og forebyggelse, Astrid Krag, i april 2013 på baggrund af Dan-
mark Radios dækning af sagen om den nordjyske psykiater bad Sundhedssty-
relsen om en redegørelse for styrelsens tilsynsvirksomhed i forhold til den på-
gældende læge.
Ministeriet modtog den 7. maj 2013 en redegørelse fra Sundhedsstyrelsen.
Denne redegørelse blev drøftet mellem embedsmænd i departementet og sty-
relsen. Direktør i Sundhedsstyrelsen, Else Smith, besluttede i den forbindelse,
at en passage om ressourcemæssige forhold i Sundhedsstyrelsen skulle ud-
gå. Den 8. maj 2013 sendte Sundhedsstyrelsen en endelig redegørelse.
Den daværende minister blev mig bekendt ikke oplyst om, at en passage om
ressourcemæssige forhold ikke indgik i den endelige redegørelse.
Jeg er blevet bekendt med, at den omtalte passage ikke indgik i Sundhedssty-
relsens endelige redegørelse, da det blev omtalt i medierne i indeværende ef-
terår.
Jeg synes generelt, at det er naturligt, at der mellem departement og styrelse
finder en løbende dialog sted om opgavevaretagelsen.