Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1417890_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. november 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPCLV
Sags nr.: 1405563
Dok nr.: 1569616
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1155 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lise-
lott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1155:
Vil ministeren kommentere artiklen "Uro om Danmarks nordligste akutbil" der
blev bragt på dr.dk den 24. september 2014? Mener ministeren, at regionen
lever op til aftalen i specialeplanlægningen, jf. https://
sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/planlaegning-og-
beredskab/specialeplanlaegning/baggrund/politisk-enighed-om-principper?
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse anmodet Region Nordjylland om et
bidrag, som oplyser følgende:
’’I de politiske principper bag specialeplanlægningen er det, specifikt i forhold
til den akutte indsats, specificeret, at det er vigtigt, at
”…der i alle egne af lan-
det skabes tryghed for, at befolkningen hurtigt kan komme i relevant behand-
ling”,
og ”…at
borgerne som udgangspunkt skal føle tryghed ved at have ad-
gang til relevant sundhedsfaglig bistand i nærområdet indbefattet øerne og
yderområderne.”
Det er Region Nordjyllands vurdering, at der i forhold til Skagen og den
præhospitale dækning heraf er et ambulanceberedskab, som tilgodeser bor-
gernes behov for akut hjælp, så borgerne kan føle sig trygge – også efter at
akutbilen nedlægges pr. 1. april 2015. Akutbilen i Skagen er indsat som et
supplerende beredskab til ambulanceberedskabet i Skagen. Efter nedlæggel-
sen af akutbilen i Skagen er der fortsat et ambulanceberedskab i Skagen, som
kan betjene borgerne i tilfælde af akut sygdom eller alvorlig tilskadekomst.
Beslutningen om at nedlægge akutbilen i Skagen er truffet af Regionsrådet ef-
ter mange overvejelser og med baggrund i udviklingen i responstiden i Skagen
gennem de seneste år. Situationen i Skagen i forhold til responstiden har gen-
nem de seneste 3-4 år ændret sig. For kalenderåret 2011 var den gennemsnit-
lige responstid i 9900 Skagen på 8 minutter og 49 sekunder. Til sammenlig-
ning var den gennemsnitlige responstid i 2013 på 7 minutter og 56 sekunder.
Det vil sige, at der er sket en forbedring i responstiden på 53 sekunder fra
2011 til 2013.
I Region Nordjylland har Regionrådet ønsket, at ambulancetjenesten i Region
Nordjylland organiseres som det, der i faglige termer kaldes en responstids-
model. Dette vil sige, at Regionsrådet fastlægger et serviceniveau – her formu-
leret som en gennemsnitlig responstid opgjort kvartalsvist – som leverandøren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
er kontraktligt forpligtet til at overholde. Såfremt leverandøren ikke overholder
det ønskede servicemål, kan regionen sanktionere leverandøren i form af bod.
Generelt er den gennemsnitlige responstid for Skagen lavere end det politisk
vedtagne serviceniveau for hele Region Nordjylland, som ligger på 9 minutter
og 12 sekunder for livstruende tilstande målt pr. kvartal.
I artiklen ”Uro om Danmarks nordligste akutbil”, som blev bragt på dr.dk den
24. september 2014, fremhæves det, at borgerne i Skagen frygter, at der i fle-
re tilfælde vil gå for lang tid, før borgerne kan få hjælp, hvis akutbilen nedlæg-
ges. Desuden argumenteres der fra borgerne i Skagen med, at akutbilen bør
bevares på grund af, at der er langt til nærmeste akutsygehus, ligesom der i
artiklen spørges til, hvad regionen vil erstatte med, hvis akutbilen nedlægges.
Det er vigtigt at have sig for øje, at Regionsrådet følger det præhospitale om-
råde tæt. Responstidsopgørelser behandles kvartalsvist i Regionrådet. Da
ambulancetjenestens efterlevelse af det fastsatte servicemål bliver opgjort
som en gennemsnitlig responstid målt pr. kvartal, vil der være ambulanceud-
rykninger, hvor responstiden er henholdsvis kortere eller længere end det ved-
tagne serviceniveau. I forbindelse med, at Regionrådet behandler respons-
tidsopgørelser holder det desuden øje med forekomsten af lange responstider
på enkeltstående ambulanceudrykninger i de forskellige områder, herunder i
Skagen.
Det præhospitale område er ikke et statisk område, men er et meget dynamisk
område, hvor der løbende igangsættes tiltag, der højner niveauet i det
præhospitale beredskab og endvidere imødekommer særlige problemstillinger,
som den, der eksempelvis er i Skagen med relativt mange lange responstider.
Eksempelvis kan det nævnes, at ambulanceberedskabet i Skagen får installe-
ret mulighed for videostreaming fra ambulance til akutlægebil/sygehus, såle-
des patienten kan tilses via video, såfremt dette vurderes nødvendigt. Dermed
bringes lægen og de kliniske kompetencer i et vist omfang ud i lokalområdet.”
Jeg kan henholde mig til Region Nordjyllands udtalelse og hæfter mig ved, at
der fortsat vil være et ambulanceberedskab i Skagen, som fremover vil kunne
trække på kliniske kompetencer ved behov, og at regionsrådet desuden følger
responstidsopgørelserne i regionen tæt.
Endelig vil jeg for en god ordens skyld tilføje, at det er et regionalt ansvar at til-
rettelægge og drive det præhospitale beredskab, herunder ambulancebered-
skabet med eventuelt tilhørende akutbiler, og jeg noterer mig i den forbindelse,
at Region Nordjylland samlet set vurderer, at borgerne også fremover kan føle
sig trygge ved den præhospitale dækning i Skagen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Cecilia Lawson Vinje