Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1410017_0001.png
NOTAT
Titel
Bidrag til besvarelse af udvalgsspørgsmål:
Tilsynet med Center Ringbo i 2013 og 2014
Fra:
Socialstyrelsen, Kontor for Socialtilsyn og National
Koordination
Til:
Departementet - att. Sine Hadrup Sinding, Kontoret
for udsatte og civilsamfund
Dato: 10.10.2014
Sagsnr: 14/46574
Initialer: afr
Udvalgsspørgsmål:
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har stillet følgende
spørgsmål: ”Hvor mange tilsyn har der været på Center Ringbo i hhv. 2013
og 2014 og hvad var konklusionerne?”
Resume af tilsynsarbejdet 2013-2014:
Tilsyn i 2013:
Københavns Kommune har aflagt et tilsynsbesøg den 10. februar 2013
Københavns Kommune har endvidere i forbindelse med drabet på en
ansat i december 2013 iværksat udarbejdelse af en
kerneårsagsanalyse, som er færdiggjort i foråret 2014.
Der var en række konklusioner pba. tilsynsbesøget i februar 2013, som
fremgår
nedenfor
Tilsyn i 2014:
Socialtilsyn Hovedstaden overtog tilsynet med Center Ringbo den 1.
januar 2014.
Socialtilsyn Hovedstaden har gennemført et uanmeldt tilsynsbesøg på
Center Ringbo den 24. januar 2014 pba. drabet i december 2014 og
som led i færdiggørelse af kerneårsagsanalysen.
Socialtilsyn Hovedstaden anmodede i april 2014 pba. en episode med
blandt andet salg af euforiserende stoffer om Ringbos retningslinjer for
medarbejderne i forhold til håndtering af kriminalitet på tilbuddet.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410017_0002.png
Socialtilsyn Hovedstaden har endvidere den 12. maj 2014 haft et
dialogmøde med Center Ringbo og Københavns Kommune for at
drøfte tilsynets konklusioner fra tilsynsbesøget den 24. januar.
Der har været gennemført et uanmeldt tilsynsbesøg den 10. juli 2014.
Der var en lang række konklusioner pba. tilsynsbesøgene, som
fremgår
nedenfor
Socialtilsyn Hovedstaden har som opfølgning på forløbet frem til
sommerferien 2014 tilrettelagt et intensiveret risikobaseret tilsyn i form
af hyppigere anmeldte og uanmeldte tilsyns besøg henover efteråret
2014 og ind i 2015, som led i re-godkendelse af Center Ringbo som 3
nye botilbud i en ny centerstruktur i 2015.
Socialtilsyn Hovedstaden har endvidere oplyst, at der aflægges
anmeldt tilsynsbesøg på Center Ringbo den 7. oktober 2014.
Baggrundsoplysninger om gennemførte tilsynsaktiviteter og konklusionerne
på disse:
Tilsyn 2013:
Københavns Kommune har ført det driftsorienterede tilsyn med Center
Ringbo i 2013.
Socialtilsyn Hovedstaden har på baggrund af overdragelsespapirerne
fra Københavns Kommune oplyst, at der har været aflagt et
tilsynsbesøg i 2013 d. 10. februar 2013.
Det fremgår af tilsynsrapporten, at der var følgende hovedkonklusioner:
-
Efter samtale med beboere, medarbejdere og leder kan vi konstatere,
at ikke alle brugere tilhører målgruppen. Et fåtal har ikke psykisk
funktionsnedsættelse men snarere kriminalitets- og misbrugsrelaterede
problemstillinger. Dette skaber en del uro, og det bør fremadrettet
sikres – ikke mindst fra visiterende myndighed – at beboerne passer til
tilbuddet. Langt størstedelen af beboerne tilhører dog målgruppen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410017_0003.png
-
De beboere, vi har talt med, udtrykker generelt tilfredshed med
tilbuddet. De oplever at få god hjælp og støtte, om end nogle få
oplever, at der ikke er tid nok til dem
-
Generelt er det vores vurdering, at beboerne får den hjælp og støtte de
har brug for, og at denne leveres på en ordentlig måde. Vi kan dog
også konstatere, at overgangen til nyt IT-system er med til at tage
ressourcer fra samværet med beboerne. Dette vil vi følge op på
-
De fysiske rammer er fortsat utidssvarende på mange måder. Men vi
kan konstatere, at de fungerer til formålet, og at der inden for en
kortere årrække skal findes nye boliger til alle beboere
-
Medarbejderne udtrykker i det store og hele tilfredshed med deres
arbejde. De føler sig klædt på til opgaven, og vi er enige i denne
vurdering. Medarbejderne oplever dog stor frustration i forhold til det
nye IT-system, men tilsynet afventer, hvorvidt dette handler om en
overgangsfase
-
Her er ikke forekommet magtanvendelse siden seneste tilsyn, og
medarbejderne er bekendte med gældende regler på området
-
Medicinhåndteringen fungerer efter ens retningslinjer på tværs af
afdelingerne og giver ikke anledning til bemærkninger
-
Den skriftlige dokumentation er grundig og retningsgivende for
indsatsen. Her er opdaterede opholdsplaner og løbende journalføring. I
forhold til den enkelte beboers særlige fokusområder, kan vi
konstatere, at status ikke er opdateret for en del beboere
-
I forhold til fokuspunktet omkring IT understøttelse kan vi konstatere, at
medarbejderne oplever en forringelse efter implementeringen af det
nye system. Vi afventer, hvorvidt dette udelukkende handler om en
overgangsfase, men kan dog konstatere, at systemet er langsommeligt
og ustabilt i sin nuværende form
-
I forhold til fokuspunktet omkring aktiviteter for beboerne kan vi
konstatere, at man yder en stor motiverende og opsøgende indsats for
at få beboerne til at benytte aktivitetstilbuddet, ligesom her foregår en
lang række aktiviteter ”ud af huset”.
Københavns Kommune har endvidere i forbindelse med drabet på en
ansat i december 2013 iværksat udarbejdelse af en
kerneårsagsanalyse, som er færdiggjort i foråret 2014.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410017_0004.png
Kerneårsagsanalysen er efterfølgende blevet fulgt op af Socialtilsyn
Hovedstaden.
Tilsyn 2014:
Socialtilsyn Hovedstaden overtog d. 1. januar 2014 det driftsorienterende
tilsyn med Center Ringbo i forbindelse med, at Lov om socialtilsyn trådte
i kraft.
Københavns kommune, som er driftsherre, overleverede sagen vedr. Center
Ringbo til Socialsocialtilsynet kategoriseret som ”gul
1
” på baggrund af drabet i
december 2013.
Socialtilsyn Hovedstaden var derfor på forhånd opmærksom på tilbuddet.
Socialtilsyn Hovedstaden har oplyst, at de har aflagt uanmeldt
tilsynsbesøg på Center Ringbo d. 24. januar 2014 på grund af
kategoriseringen ”gul”.
Konklusionerne i rapporten fra det uanmeldte tilsynsbesøg i januar 2014 var:
-
Socialtilsynet vurderede, at Center Ringbos målgruppebeskrivelse er
upræcis og for bredt defineret. Det vurderedes desuden relevant, at
tilbuddet inddrages i visitationen af borgerne til tilbuddet.
-
Socialtilsyn Hovedstaden vurderede videre, at samarbejdet mellem
Center Ringbo og øvrige instanser er utilstrækkelig, herunder
Psykiatrisk Center Ballerup, nogle af beboernes praktiserende læger
m.fl.
-
Socialtilsynet meddelte i samme rapport, at Socialtilsynet vil følge op
på handlingsplanerne, der er udarbejdet på baggrund af kerneårsags-
analysen, ligesom Socialtilsynet løbende vil vurdere tiltagenes effekt.
1
I forbindelse med sagsoverdragelserne, har de tidligere tilsynskommuner inddelt tilbuddene i
”rød, gul og grøn” kategorier, afhængig af om der var kendte problemstillinger, som
socialtilsynene skulle agere hurtigt på.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410017_0005.png
Socialtilsyn Hovedstaden har på baggrund af medieomtale i april
2014, vedr. bl.a. salg af euforiserende stoffer, anmodet om Center
Ringbos retningslinjer for medarbejderne i forhold til håndtering af
kriminalitet på tilbuddet.
Der blev endvidere iværksat et risikobaseret intensiveret tilsyn på tilbuddet.
Anmodningen om oplysningerne samt det intensiverede risikobaserede tilsyn
er et led i den kommende re-godkendelsesproces, hvor socialtilsynet
fremadrettet vil have fokus på tilbuddets organisering og
personalekompetencer i forhold til målgruppen.
Socialtilsyn Hovedstaden har endvidere d. 12. maj 2014 haft et dialog
møde med Center Ringbo og Københavns Kommune for at drøfte
tilsynets konklusioner fra tilsynsbesøget i januar måned.
Der har endvidere været gennemført uanmeldt tilsynsbesøg d. 10. juli
2014.
Formålet var at følge op på anbefalingerne fra det første tilsyn samt
anbefalingerne i de handlingsplaner, der var fremkommet på baggrund af en
udarbejdet kerneårsagsanalyse som følge af hændelsen på Center Ringbo i
december 2013.
Konklusionerne fra tilsynet i juli 2014 var følgende:
Socialtilsynet konstaterede under tilsynet, at der helt generelt er iværksat en
række konkrete tiltag i forhold til anbefalingerne vedrørende temaet -
målgruppe, metoder og resultater, som tilsynet fremkom med i seneste rapport
fra den 23. juni 2014. Socialtilsynet kunne ligeledes konstatere, at der er sket
en række opfølgninger i forhold til kerneårsagsanalysens forslag til
handlingsplaner, hvilket Socialtilsynet betragter som meget positive tiltag.
-
Bl.a. blev det konstateret, at der er sket en præcisering af
målgrupperne i forhold til de tre kommende nye botilbud.
-
Der er vedtaget og igangsat en administrativ re-visitering via Voksen
Udrednings Metoden (VUM) af borgerne i henhold til ny organisering i
tre nye tilbud med nye afgrænsende målgrupper, som forventes være
implementeret senest ved årsskriftet 2014/2015.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410017_0006.png
-
-
Der er sket udvisitering og flytning af 3 konkrete borgere
Der er efter det oplyste sket opfølgning i forhold til 7 af
handlingsplanerne i Kerneårsagsanalysen.
-
Der er efter det oplyste sket en forbedring af samarbejdet med den
visiterende myndighed i Centralforvaltningen i forhold til borgere, der
ønskes visiteret til Ringbo.
-
Socialtilsynet konstaterede under tilsynet, at både botilbudsleder,
afdelingsleder og medarbejdere i botilbud 3-4/5-6 gav udtryk for, at de
mangler faglige kompetencer i forhold til gruppen af borgere med
stofmisbrug i samspil med psykisk ledelse (dobbeltdiagnoser) i forhold
til den fremtidige specialisering, som botilbuddet skal rumme.
-
Socialtilsyn Hovedstaden har efter anmodning modtaget
centerledelsens redegørelse af 4. august 2014 om, hvilke
overordnede ledelsesmæssige overvejelser man gør sig i forhold til at
støtte botilbudsledelsen i 3-4/5-6 med den store opgave, det er at
revisitere og udflytte borgerne i forhold til ny centerstruktur.
Redegørelsen indeholder også centerledelsens overvejelser i forhold
til at sikre kompetenceudvikling af ledelse og medarbejderne, der
fremadrettet skal arbejde med borgere med dobbeltdiagnoser,
botilbuddet i fremtiden skal rumme.
-
Redegørelsen giver et godt indtryk af Centerledelsens strategi for det
fremadrettede arbejde med ledelsesmæssig understøttelse af, og
implementering af ny centerstruktur
Socialtilsyn Hovedstaden har som opfølgning på ovenstående tilrettelagt et
intensiveret risikobaseret tilsyn i form af hyppigere anmeldte og uanmeldte
tilsyns besøg henover efteråret 2014 og ind i 2015, som led i re-godkendelse
af Center Ringbo som 3 nye botilbud i en ny centerstruktur i 2015. Det kan i
den forbindelse oplyses, at Københavns Kommune er i gang med at
omorganisere tilbuddet, som aktuelt ligger i Bagsværd, til 3 nye botilbud, som
flyttes til København ultimo 2015.
Socialtilsyn Hovedstaden har endvidere oplyst, at der aflægges
anmeldt tilsynsbesøg på Center Ringbo d. 7. oktober 2014.
6