Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1409188_0001.png
I forlængelse af sundhedsministerens tale vil jeg redegøre
for den del af spørgsmålet, som omhandler salg af narko på
botilbud for mennesker med psykiske lidelser etableret ef-
ter serviceloven.
Lad mig starte med at sige, at der ikke må herske nogen
tvivl om, at salg af narkotika på botilbud er en alvorlig sag.
Handel med narkotika er ulovligt!
Men det
er
og bliver en opgave for politiet at slå hårdt ned
på handel med stoffer. Det gælder også, når der er tale om
handel med stoffer på et botilbud efter serviceloven.
Samtidig kan jeg oplyse udvalget om, at botilbud etableret
efter serviceloven - som Ringbo er - skal betragtes som
borgerens eget hjem, hvor borgeren har ret til beskyttelse af
sit privatliv, på samme måde som det gælder for os andre.
Det betyder, at grænsen for, hvor langt man kan gå på soci-
ale botilbud, går ved borgerens egen dørtærskel – man kan
som udgangspunkt ikke bare flytte rundt på folk fra botil-
bud til botilbud, ligesom borgerne selv bestemmer, hvem
de vil omgås.
Dette er også udgangspunktet for reglerne om magtanven-
delser på socialområdet. Magtanvendelse skal altid be-
grænses til det absolut nødvendige. Reglerne har primært
til formål at beskytte borgerens integritet og retssikkerhed
samt gøre det muligt at yde den nødvendige omsorg over
for borgerne.
Når der er sagt, så mener jeg, at både den ansvarlige kom-
mune og ledelsen på et konkret botilbud bør sikre et tæt og
godt samarbejde med det lokale politi om at sætte ind over
for handel af stoffer på botilbuddene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409188_0002.png
2
Derfor bad jeg i den konkrete sag om en redegørelse fra
Københavns Kommune, som er den ansvarlige kommune.
Det gjorde jeg i umiddelbar forlængelse af, at TV2 kunne
fortælle om narkohandel på Ringbo. Den redegørelse er
blevet sendt til udvalget.
Jeg har også bedt mit ministerium om at følge op på rede-
gørelsen og indhente en status fra Københavns Kommune
på de fremadrettede initiativer, kommunen har taget.
Den redegørelse og efterfølgende status, jeg modtog, viser,
at Københavns Kommune har fokus på at løse problemet
med en række forskellige tiltag. Lad mig kort gennemgå
dem:
Kommunens retningslinjer for politianmeldelse af
kriminelle forhold er præciseret for alle medarbejdere
og ledere på Ringbo. Konkret betyder det, at persona-
let
skal
reagere på alle kendte kriminelle forhold med
kontakt til politiet. Så når medarbejderne f.eks. bliver
vidne til handel med stoffer, vold eller trusler, skal
det straks meddeles til nærmeste leder, som skal tage
kontakt til politiet.
Der er også etableret et styrket samarbejde med poli-
tiet både på baggrund af det tragiske drab på en med-
arbejder på Ringbo i december 2013 og efterfølgende
sagen om salg af narko på Ringbo.
Konkret har Københavns Politi har nedsat en gruppe
på to betjente, der har Ringbo som specialområde. Og
der er blevet aftalt procedurer og sagsgange i forbin-
delse med politianmeldelser på botilbuddet med poli-
tiet, som er udmeldt til medarbejderne som et sup-
plement til kommunens retningslinjer for anmeldel-
ser, som jeg beskrev før.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409188_0003.png
3
Procedurerne beskriver, hvordan personalet skal
håndtere både akutte anmeldelser og ikke akutte ob-
servationer om salg af stoffer, trusler mod personalet,
tyveri og vold i samarbejdet med politiet.
Samarbejdet skal også styrke det kriminalitetsfore-
byggende arbejde, og politiets gruppe kan bruges som
sparringspartner i tilfælde, hvor der evt. ikke er
grundlag for en anmeldelse.
Derudover har Københavns Kommune oplyst, at
kommunen har besluttet at fremrykke lukningen af
Ringbo som ét tilbud og erstatte det med tre nye spe-
cialiserede tilbud.
Dette sker i første omgang ved at oprette tre selv-
stændige specialiserede tilbud på Ringbos matrikel
den 1. januar 2015, som har fokus på henholdsvis
stoffri borgere, borgere med plejebehov på grund fy-
siske sygdomme samt borgere med dobbeltdiagnoser.
Selve den
fysiske
opdeling og etablering af de tre nye
tilbud forventes at være klar i 2016.
Kommunen har også styrket samarbejdet med regio-
nen. Det betyder bl.a. at regionen har ansat en syge-
plejefaglig konsulent, der er tilknyttet Ringbo. Syge-
plejekonsulenten deltager i forberedelsen af beboer-
nes lægesamtaler og yder sparring og supervision til
medarbejderne.
Endelig har Københavns Kommune efterfølgende op-
lyst, at de i forbindelse med budgetforliget for 2015
har besluttet at igangsætte to samarbejdsprojekter
med Region Hovedstaden, der skal forbedre indsatsen
for borgere på socialpsykiatriske botilbud. Projekter-
ne handler både om borgere med dobbeltdiagnoser og
borgere hvis sygdom forværres, fordi de ikke tager
deres medicin.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Jeg er på den baggrund betrygget i, at Københavns kom-
mune sammen med politiet og regionen har sat ind for at
håndtere de problemstillinger, vi har set i Ringbo sagen.
Men jeg vil også gerne sige, at handel med narkotika på
botilbud kan ses som et symptom på, at der er beboere, som
har et aktivt misbrug, der ikke er behandlet – de såkaldte
dobbeltbelastede.
Det er en meget udsat målgruppe, som vi kender fra både
behandlingspsykiatrien og fra socialpsykiatrien i kommu-
nerne, fra misbrugsbehandlingen og fra arbejdet med de
mest udsatte grupper.
F.eks. ved vi - fra SFIs hjemløsetælling - at 31 pct. af de
hjemløse har både en psykisk sygdom og et misbrug. Jeg så
nogle af problemerne med egne øjne, da jeg tilbragte en nat
som hjemløs i København i denne måned og mødte unge
hjemløse, som både sloges med et misbrug og en psykisk
lidelse.
Der findes ikke en samlet systematisk opgørelse af antallet
af dobbeltbelastede. Ifølge psykiatriudvalgets rapport er der
over de seneste år sket en stigning i antallet af mennesker
med psykiske lidelser og samtidigt misbrug, der er i be-
handling i den regionale psykiatri, fra 2.683 personer i
2001 til 5.677 personer i 2011. Jeg tror, at tallet kan være
meget større, hvis man tager dem med, som ikke er i psyki-
atrisk behandling.
Jeg ved godt, at disse borgere kan være kaotiske og have
svært ved at begå sig i vores offentlige systemer.
Men vi
skal
være i stand til at rumme komplekse problemer
i det offentlige, og fx kunne håndtere, når mennesker både
har et misbrug og en psykisk lidelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Lad mig understrege, at hverken behandlingspsykiatrien
eller den kommunale misbrugsbehandling må afvise at ud-
rede eller behandle borgere med en behandlingskrævende
psykisk lidelse med den begrundelse, at de har et misbrug
eller omvendt.
Det handler grundlæggende om bedre samarbejde på tværs
af sektorer, og det handler om at sætte borgerens behov i
centrum. Når det er sagt, så er der ofte ikke nemme løsnin-
ger på komplekse problemer.
Regeringen og de øvrige satspuljepartier har, som
sundhedsministeren også nævnte, afsat midler til, at kom-
muner og regioner udarbejder koordinerede indsatsplaner
Derudover melder jeg nu en pulje ud til kommunerne, hvor
de kan afprøve en helhedsorienteret metode for dobbeltbe-
lastede i et samarbejde mellem socialforvaltningen og job-
centret.
Jeg er i det hele taget optaget af, hvordan vi hjælper denne
gruppe bedre. Jeg er villig til at se nærmere på, om der er
behov for, at vi finder nogle nye midler til at gøre mere for
gruppen af dobbeltbelastede.
Endelig har jeg fokus på at styrke forebyggelsen af vold på
botilbuddene. Det gælder ikke mindst i forlængelse af de
meget tragiske drab både på Ringbo og Saxenhøj.
Jeg vil blandt andet sætte en undersøgelse i gang af nogle
af de mest voldelige episoder både på botilbud og forsorgs-
hjem, så vi kan lære af erfaringerne og få et godt videns-
grundlag at stå på.
Derudover vil jeg sætte et arbejde i gang med at udvikle
nationale retningslinjer på området for, hvordan man bedst
kan øge sikkerheden og forebygge vold på botilbud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Samtidig tager jeg en politisk drøftelse her i efteråret med
satspuljeordførerne på socialområdet om, hvorvidt vi kan
gøre mere fra centralt hold for at forebygge vold på botil-
bud.
Jeg vil gerne understrege, at vi på dette område ikke må
glemme, at forudsætningen for, at vi både kan hjælpe de
dobbeltbelastede bedre og styrke den forebyggende indsats,
er, at der sker et rigtigt match mellem borger og botilbud.
Det vil sige, at der er den rette faglighed og de rigtige
kompetencer til stede på botilbuddet i forhold til at imøde-
komme borgerens behov.
Her spiller det ny socialtilsyn en central rolle. Vi har i fæl-
lesskab forstærket tilsynet med blandt andet vores botilbud,
så det ikke længere er den enkelte kommune, der skal føre
tilsyn med egne tilbud.
Det ny socialtilsyn skal blandt andet vurdere, om botilbud-
det har den fornødne kvalitet og kompetencer og er egnet
til tilbuddets målgruppe.
Så selvom handel med narko er en politiopgave, som jeg
indledte med, skal der ikke herske tvivl om, at jeg som so-
cialminister er optaget af at sikre den rette, koordinerede
indsats til borgere med psykiske lidelser og et misbrug –
også på botilbud som Ringbo.
Tak for ordet.