Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sagsbeh.:
Sags nr.:
Dok. Nr.:
Dato:
Primær Sundhed
DEPLWK
1402514
1532061
19. september 2014
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Indledning]
Jeg er blevet kaldt i fælles samråd i dag med ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold. Anledningen er
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets spørgsmål til os begge om
initiativer, der kan stoppe den tilsyneladende omfattende nar-
kohandel på bosteder og psykiatriske afdelinger.
Samrådsspørgsmål AJ lyder: ”På baggrund af bl.a. indslag på TV2
den 27. og 28. april 2014 bedes ministrene oplyse, hvilke initiati-
ver ministrene vil tage for at stoppe den tilsyneladende omfat-
tende narkohandel på bosteder som f.eks. Ringbo og på psykia-
triske afdelinger som f.eks. Sct. Hans Hospital.”
Jeg har aftalt med min ministerkollega, at jeg indleder. Mit pri-
mære fokus er de psykiatriske afdelinger og de rammer, sund-
hedslovgivningen udstikker.
Lad mig indledningsvis understrege to ting.
For det første - når nu samrådet handler om narkohandel - at
selve håndhævelsen af forbuddet mod salg af euforiserende
stoffer er en politimæssig opgave, som henhører under Justits-
ministeriet. Hverken folkene i Manus eller mit system kan eller
skal jo varetage de politimæssige opgaver.
For det andet, at mennesker, der samtidig med en psykisk lidel-
se har et misbrug – altså en dobbeltdiagnose -
kræver
særlig
opmærksomhed. Og det er en gruppe, vi må og skal samarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403127_0002.png
Side 2
om på tværs af ministerier, regioner og kommuner – blandt an-
det for at forebygge de problemer, vi ser med brugen - og salget
- af euforiserende stoffer i psykiatrien.
Hvad gør vi så for at forebygge de problemer, vi ser?
Vi gør noget fra
lovgivers
side.
Vores
faglige styrelser
gør noget på den faglige side med ret-
ningslinjer til regioner, kommuner og personale.
Og
regioner og kommuner
bruger - i forskelligt omfang - de
værktøjer, de har.
[Lovgivningen]
Lad mig starte med lovgivningssiden. Regeringen vil i efteråret
fremsætte et ændringsforslag til psykiatriloven, som gør det let-
tere for personalet i psykiatrien at gribe ind, hvis de har mistan-
ke om, at patienter besidder euforiserende stoffer.
Som reglerne er i dag, er det et krav, at personalet har
begrun-
det mistanke
om, at patienten besidder euforiserende stoffer,
før de kan gribe ind. Efter det nye forslag, kan overlægen ved
mistanke
om, at der er euforiserende stoffer beslutte, at –
1) patientens post skal åbnes og kontrolleres,
2) patientens stue og ejendele skal undersøges, eller at
3) der skal foretages en kropsvisitation af patienten.
Formålet med lovændringen er at begrænse forekomsten af eu-
foriserende stoffer af hensyn til patienternes behandlingsmulig-
heder. Men jo også at øge sikkerheden for patienter og persona-
le, ved at imødegå, at patienter begår personfarlig kriminalitet
under indlæggelsen. Desuden må det forventes, at brugen af
tvang kan nedbringes. Det er nemlig sådan, at patienter under
indflydelse af rusmidler også har øget risiko for at blive udsat for
tvang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Lad mig for god ordens skyld tilføje, at forslaget ikke indebærer
en ændring i den gældende regel om, at undersøgelse af patien-
tens post og ejendele så vidt muligt skal foretages i patientens
nærvær.
Et andet vigtigt lovinitiativ på sundhedsområdet er, at regerin-
gen i efteråret fremsætter forslag om, at alle, der ønsker at
komme i stofmisbrugsbehandling, har ret til en lægesamtale. En
lægesamtale vil gøre det muligt at opspore en psykisk lidelse,
sådan at misbrugsbehandlingen kan tilrettelægges herefter.
Hvis vi så lige tager en tur op i helikopteren, vil jeg pege på, at
regeringen jo – sammen med satspuljepartierne - i sommer har
afsat 2,2 mia. kroner til at styrke psykiatrien. Pengene går især
til kapacitetsudbygning og en modernisering af den psykiatriske
behandling. Det er en historisk stor indsprøjtning til psykiatrien,
som betyder, at vi kan skabe det løft, som sikrer en lighed mel-
lem somatisk og psykiatrisk behandling. Det er min forventning,
at de nye penge kan bidrage med løsninger på mange af psyki-
atriens udfordringer - Også de udfordringer, som dagens samråd
handler om – nemlig patienter med psykisk lidelse OG et mis-
brug.
[Faglige retningslinjer og grundlaget for en god behandling]
Det var lidt om nye initiativer på lovgivningssiden. - Og om de
nye rammer for en bedre behandling i psykiatrien.
Andre vigtige initiativer er tilstedeværelsen af klare sundheds-
faglige retningslinjer til regioner og kommuner om, hvad der er
et godt behandlingsforløb for personer med dobbeltdiagnoser.
Jeg ved, at Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen netop i fælles-
skab har udarbejdet en ny retningslinje, som sætter rammerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
for en koordineret og mere individuelt tilpasset indsats over for
personer med psykiske lidelser og samtidigt misbrug.
Og det er helt nødvendigt med retningslinjer for en mere koor-
dineret indsats. For virkeligheden er desværre, at nogle patien-
ter oplever at blive henvist til alkohol- og stofafvænning som
forudsætning for at modtage behandling i psykiatrien, og om-
vendt. Nogle kommer derfor i en situation, hvor de slet ikke
modtager behandling. Og det er jo ikke holdbart.
Retningslinjerne indeholder en grundskitse til, hvordan indsats-
planerne kan se ud. Og de indeholder eksempler på borgere, for
hvem en koordinerende indsatsplan vil være relevant.
[Ansvaret i regioner og kommuner]
Det leder mig frem til det ansvar, der ligger på regionerne og
kommunerne for at bruge de værktøjer, de har. Både på den
brede palet, fx med sundhedsaftalerne. Men også ved at have
klare retningslinjer ude på de enkelte afdelinger.
Jeg har i anledning af samrådet fået en redegørelse fra Psykia-
trisk Center Sct. Hans, som Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
konkret nævner i spørgsmålet. Centret har mange års erfaring i
behandling af borgere, der er psykisk syge og samtidig har et
misbrug.
På Centret er der udarbejdet en klar husorden, der udleveres til
patienten i forbindelse med indlæggelsen.
I husordenen informeres patienten blandt andet om, at det ikke
er tilladt at indføre, indtage eller handle med narkotiske stoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Desuden er der retningslinjer for, hvordan personalet skal for-
holde sig ved overtrædelser af husordenen, og jeg har nogle ek-
sempler:
En patient, der efter udgang kommer tilbage til afsnittet i
påvirket tilstand, kan fx blive bedt om at aflevere en urinprøve.
Ved begrundet mistanke om opbevaring af euforiserende
stoffer skal patienten opfordres til selv at aflevere effekterne til
politiet.
Ved fortsat begrundet mistanke om tilstedeværelse af eu-
foriserende stoffer kontakter personalet overlægen, som kan
beslutte visitering af patienten og patientstuen.
Hvis personalet på Centret bliver bekendt med handel med eu-
foriserende stoffer på centrets område, underrettes politiet.
Det er vigtigt for mig at nævne, at Region Hovedstaden også op-
lyser, at det trods et stort fokus og en vedvarende indsats fra
personalet på Psykiatrisk Center Sct. Hans ikke hidtil har været
muligt at forhindre, at ulovlige stoffer er tilgængelige eller hand-
les på eller omkring afsnittene. Og det vurderes også vanskeligt
for politiet at være til stede i de relevante områder i et omfang,
der vil kunne medvirke til at begrænse problemet.
Det er min forventning, at vi med lovforslaget om ændring af
psykiatriloven kommer med et værktøj, som regionerne kan
bruge i deres indsats for at reducere problemerne med narko på
de psykiatriske afdelinger.
Der er brug for nye initiativer. For der er ingen tvivl om, at mis-
brug på de psykiatriske afdelinger og bosteder er et alvorligt
problem. Et problem, som også påvirker arbejdsmiljøet og risi-
koen for at blive udsat for vold på de psykiatriske afdelinger og
på bostederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Samrådsspørgsmålet om narkohandel er derfor en del af en
større regeringsdagsorden om at øge sikkerheden og mindske
volden på de psykiatriske afdelinger og på bostederne.
Lige nu er vi på tværs af ministerier ved at kortægge indsatser
for at nedbringe volden. Hvis kortlægningen viser, at vi har brug
for flere initiativer, er vi klar til det.
[Afslutning]
Til slut vil jeg sige, at den bedste måde at reducere narkohandel
og vold i psykiatrien på, er god patientbehandling.
Derfor er det så vigtigt, at den tværgående behandlingsindsats
for at hjælpe denne patientgruppe, lykkes.
Med den økonomiske saltvandsindsprøjtning, regeringen har
prioriteret til psykiatrien, er forudsætningerne til stede for, at
hjælpen når helt ud, hvor den psykisk syge misbruger rent fak-
tisk kan mærke det.
Jeg giver nu ordet videre til min ministerkollega.