Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1415413_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. november 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMBHO
Sags nr.: 1405482
Dok nr.: 1565066
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. september stillet
følgende spørgsmål nr. 1143 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix
(EL).
Spørgsmål nr. 1143:
’’Ministeren bedes fremsende en oversigt over de budgetterede besparelser
og reduktioner i personale i regionerne på sundhedsområdet, fordelt på regio-
ner og så vidt muligt på specialeområder.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse indhentet
nedenstående bidrag fra Danske Regioner:
”Der
er indgået budgetaftaler og vedtaget budgetter for 2015 i alle fem regio-
ner, som indebærer, at regionerne overholder de stramme betingelser, som er
lagt med økonomiaftalen for 2015. Der er aftalt en aktivitetsvækst på 2 procent
med regeringen, men den skal finansieres fuldt ud gennem effektiviseringer på
tilsvarende 2 procent og der tilføres ikke ekstra midler.
Overholdelsen af aftalen kræver derfor betydelige omprioriteringer og effektivi-
seringer i regionerne. Til trods herfor er det lykkedes at vedtage nogle budget-
ter, som samtidig indebærer, at der er tilført yderligere midler til blandt andet
kræftområdet, sygehusmedicin, øvrig sundhed (herunder midler til det sam-
menhængende sundhedsvæsen) og psykiatrien.
Budgetterne afspejler de beløbsmæssige rammer, som regionsrådene har be-
sluttet at afsætte til de forskellige områder med baggrund i den prioriterings-
proces, som er foregået. Det er ikke muligt på grundlag heraf at opstille speci-
fikke oversigter over reduktioner i personalet, og det er ikke noget der tages
konkret stilling til i forbindelse med vedtagelsen af budgetterne. Eventuelle
personalereduktioner vil først blive gennemført i forbindelse med realiseringen
af budgetterne og kan både skyldes omprioriteringer og egentlige nedskærin-
ger.
De personalereduktioner, som besluttes, kan både udmøntes gennem naturlig
afgang og gennem at undlade at besætte ledige stillinger og vil derfor ikke
nødvendigvis indebære egentlige afskedigelser. Uanset budgetterne kan der
herudover løbende være behov for at omprioritere på de enkelte sygehuse,
hvilket kan indebære såvel personalereduktioner som nyansættelser.
Budgettilpasningen er en langsigtet proces og der er også i de foregående år
gennemført omprioriteringer og besparelser med konsekvenser for personale-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
forbruget. Den samlede udvikling i personaletal må derfor ses i et langsigtet
perspektiv, hvorunder også personaleforbruget i de foregående år indgår.
Samlet set forventer Danske Regioner på nuværende tidspunkt en noget høje-
re beskæftigelse i 2015 end i 2013.
Tilgangen til at opnå de nødvendige budgettilpasninger varierer fra region til
region og er blandt andet afhængig af de budgettilpasninger, som der er behov
for i den enkelte region og de prioriteringer, som er besluttet i budgetaftalerne i
de enkelte regioner.
De overordnede rammer for de besparelser, der er vedtaget i de enkelte regi-
oner for 2015, kan opsummeres til følgende:
Region Hovedstaden:
Der er aftalt driftsbesparelser for 300 millioner kroner i budget 2015. Der for-
ventes at mangle yderligere 300 millioner kroner i 2016, stigende til 600 millio-
ner kroner i 2017. Stillingsnedlæggelser vil blive tilrettelagt på en måde, som
minimerer antallet af afskedigelser i videst muligt omfang. Besparelserne gen-
nemføres blandt andet gennem en række strukturelle effektiviseringer, som
også giver besparelser efter 2015, for eksempel sammenlægning af ledelses-
funktioner og flytning af specialer.
Region Sjælland:
Der er gennemført betydelige tilpasninger af budgettet i de foregående år, så
vedtagelsen af budget 2015 har kunnet ske uden egentlige spareplaner. Bud-
gettet indeholder dog forudsætninger om besparelser på udvalgte områder, for
eksempel på indkøb.
Region Syddanmark:
For at sikre økonomisk balance er der realiseret besparelser på cirka 120 mil-
lioner kroner, svarende til 0,6 procent af budgettet. Der er i prioriteringen af
besparelserne lagt vægt på, at besparelserne målrettes områder, hvor det be-
handlingsmæssige udbytte påvirkes mindst muligt af et ændret serviceniveau.
Region Midtjylland:
Der er aftalt en besparelse på 60 millioner kroner på udvalgte hospitaler. For
alle hospitaler og psykiatrien er der samtidig aftalt et produktivitetskrav på 2,75
procent. Produktivitetskravet udmøntes dels som aktivitetskrav og dels som
besparelseskrav. Der er desuden aftalt et produktivitetskrav for administratio-
nen på 2 procent, der udmøntes som en besparelse.
Ud over det, der allerede er indarbejdet i budgettet, er der en økonomisk ud-
fordring på 80-90 millioner kroner i 2015. I det omfang udfordringen bliver en
realitet, udmøntes et sparekrav på yderligere 80-90 millioner i 2015.
Region Nordjylland:
Der er aftalt besparelser på 155 millioner kroner, som i vidt omfang skal hen-
tes gennem strukturelle tilpasninger og effektiviseringer, for eksempel ændret
arbejdstilrettelæggelse, reduktion i sygefravær, reduktion i spild og omlægning
fra stationær til ambulant aktivitet.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Det oplyses, at der med aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om
regionernes økonomi for 2015, er skabt grundlag for en ekstra prioritering i det
regionale sundhedsvæsen for knap 1 mia. kr. i 2015. Det finansieres via et løft
på ca. 500 mio. kr. samt regionalt råderum fra mindreudgifter til sygesikrings-
medicin på 500 mio. kr. Dertil kommer et markant økonomisk løft på 2,2 mia.
kr. i psykiatrien med Satspuljeaftalen for 2015-2018.
Derudover vil regeringen, under forudsætning af finansloven for 2015, priorite-
re 5 mia. kr. til sundhedsvæsenet over de fire næste år med sin ambitiøse
sundhedsstrategi ”Jo før – jo bedre”.
Selvom der altid vil være brug for omprioriteringer og effektiviseringer i sund-
hedsvæsenet, vil regionerne samlet have flere penge til rådighed på sund-
hedsområdet i 2015 end tilfældet er i 2014.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mads Bager Hoffmann