Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1409566_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 16. oktober 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: SUMSMJ
Sags nr.: 1405382
Dok nr.: 1547817
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1123 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Özlem Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 1123:
’’Vil ministeren kommentere indlægget ”Psykiatrien er sat på akkord”, der blev
bragt i Politiken den 18. september 2014, og herunder redegøre for, hvordan
ydelsessystemet hænger sammen med de politiske intentioner om at forebyg-
gelse og pårørendeinddragelse er afgørende for den sindslidende, hvis be-
handlerne ikke får penge for det? Ministeren bedes desuden redegøre for, om
ministeren vil tage initiativ til at lave om på ydelsessystemet i psykiatrien?”
Svar:
Indlægget ”Psykiatrien er sat på akkord” peges der bl.a. på, at regeringens
handlingsplan og satspuljepartiernes historiske prioritering af 2,2 mia. kr. i pe-
rioden 2015-2018 til psykiatrien – hvoraf hovedparten er permanente midler –
er et fornyet og tiltrængt fokus på psykiatrien.
Det kan jeg kun tilslutte mig. Psykiatrien har under denne regering fået et løft.
Vi har prioriteret psykiatrien højt. Der er sket en ligestilling af psykiatrien med
somatikken ved, at der er indført de samme patientrettigheder for alle patien-
ter, uanset om man har en fysisk eller psykisk sygdom.
Samtidigt har regeringen særskilt prioriteret psykiatrien i både økonomiaftaler
med regionerne, satspuljeaftaler og i finanslovaftalen for 2014, hvor regerin-
gen sammen med Venstre og Det Konservative Folkeparti var enige om en
målsætning om, at anvendelsen af tvang i psykiatrien skal halveres frem mod
2020.
I foråret 2014 kom regeringen med en langsigtet plan for psykiatrien, som
bygger på et omfattende arbejde i regerings psykiatriudvalg. Med satspuljeaf-
talen for 2015-2018 afsatte regeringen og satspuljepartierne som nævnt 2,2
mia. kr. over 4 år til et historisk løft af psykiatrien, som bl.a. skal gå til mere
permanent kapacitet af høj kvalitet, flere og bedre kompetencer og bedre fysi-
ske faciliteter og rammer.
Der spørges til, hvordan ydelsessystemet hænger sammen med de politiske
intentioner om at forebyggelse og pårørendeinddragelse er afgørende for den
sindslidende, hvis behandlerne ikke får penge for det?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at den statslige økonomiske styring af den
regionale psykiatri overordnet kan betegnes som rammestyring, idet hovedpar-
ten af midlerne til psykiatrien ikke direkte er afhængigt af den leverede aktivi-
tet.
I modsætning til det øvrige sundhedsvæsen, indgår der således ikke et aktivi-
tetselement i den statslige styring af psykiatrien. Regeringens psykiatriudvalg
afdækkede imidlertid, at regionerne selv har etableret forskellige lokale incita-
mentsstrukturer, som led i den lokale fordeling af budgetter mellem sygehuse
og afdelinger. Ifølge udvalget er der således i alle regioner praksis for, at der
som led i den årlige budgettildeling formuleres måltal for aktiviteten fx antallet
af udskrivninger, antallet af behandlede, antallet af ambulante besøg mv.
Udvalget pegede imidlertid på, at der kan være udfordringer i forhold til den lo-
kale aktivitetsstyring på psykiatriområdet, fordi de ydelser der registreres ikke
nødvendigvis omfatter en række fagligt begrundede indsatser, herunder fx
tværfaglige besøg, pårørendesamtaler, kontakt til almen praksis og kommunen
mv. Hvis aktivitetsstyringen alene rettes imod de aktiviteter, der indeholder di-
rekte patientkontakt, kan der opstå et ikke-tilsigtet incitament til at nedprioritere
sådanne andre aktiviteter.
Psykiatriudvalget anbefalede i sin rapport, at der udarbejdes et inspirationska-
talog med forslag til redskaber, der kan understøtte en bedre styring, kvalitets-
udvikling og ressourceanvendelse på psykiatriområdet, hvor der bl.a. kan ses
på udfordringer vedr. ydelsesregistreringer, afregningsmodeller, ledelsesin-
formationer, synlighed om resultater mv.
I opfølgning herpå igangsætter regeringen et arbejde om styring i psykiatrien,
som skal komme med konkrete løsningsmodeller, der kan understøtte et øget
styringsmæssigt fokus på bl.a. kvalitet, spredning af bedste praksis og bedre
ressourceanvendelse. Arbejdet vil tage udgangspunkt i tidligere analyser fx
regeringens Udvalg om Bedre Incitamenter, jf. regeringens langsigtede plan
for psykiatrien.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Sine Mutanu Jungersted