Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. oktober 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1405316
Dok nr.: 1546903
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1120 (alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1120:
”Vil ministeren kommentere Patientombuddets årsberetning for 2013, jf. SUU
alm. del bilag 599? Er der noget i årsberetningen som giver ministeren anled-
ning til særlige overvejelser eller nye initiativer?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg bedt Patientombuddet om bidrag. Patientom-
buddet har oplyst følgende:
”Patientklager:
På patientklageområdet ses fortsat en stigning i det samlede antal af patient-
klagesager. Antallet af patientklagesager er siden Patientombuddets oprettelse i
2011 steget med ca. 10 procent årligt fra lidt under 4.900 klager i 2011 til om-
kring 6.000 klager i 2013. Tallet omfatter både klager over sundhedsfaglig be-
handling og klager over patientrettigheder. Antallet er fortsat er stigende.
De 6.000 patientklager skal ses i forhold til de mange millioner patientkontakter,
der hvert år er i sundhedsvæsenet.
En stigende andel af de patienter, der klager over sundhedsfaglig behandling,
vælger nu at få deres sag afgjort af Patientombuddet, som tager stilling til, om
der er grundlag for kritik af den behandlingsansvarlige enhed (sygehuset, klinik-
ken m.v.) – uden at tage stilling til konkrete sundhedspersoner. Denne klagead-
gang blev indført i 2011 ud fra en formodning om, at en del patienter ikke nød-
vendigvis ønsker at klage over enkelte sundhedspersoner, men alene ønsker at
få anerkendt et dårligt behandlingsforløb og sikre en læring heraf. I 2013 valgte
næsten halvdelen af alle klagere, at sagen skulle afgøres af Patientombuddet,
mens det i 2011 og 2012 var omkring 30 procent af alle klagere, der benyttede
denne mulighed. Patienterne har således i stort omfang taget den nye klagemu-
lighed til sig.
Patientombuddet har i 2013 givet kritik i ca. 30 procent af sagerne om sund-
hedsfaglig behandling. Patientombuddets kritikprocent i 2013 svarer nogenlun-
de til kritikprocenten i de afgørelser, der træffes af Sundhedsvæsenets Discipli-
nærnævn om konkrete sundhedspersoners faglige virksomhed.