Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1410122_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. oktober 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPTR
Sags nr.: 1405370
Dok nr.: 1545627
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1117 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Özlem Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 1117:
”Vil ministeren give en kronologisk redegørelse for, hvilke patientgrupper der -
i perioden fra 1989 til 1. september 2014 - har været berettigede til vederlagsfri
fysioterapi i henhold til sundhedsministeriets skiftende regler om tilskud til fy-
sioterapeutisk behandling, herunder for baggrunden for ændringer i person-
kredsen?”
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at jeg forstår formuleringen i spørgsmålet
om patientgrupper som ”persongrupper”, hvilket er den betegnelse, der sæd-
vanligvis anvendes i sammenhæng med ordningen om vederlagsfri fysioterapi.
Nedenfor følger en kronologisk oversigt over de afgrænsninger af persongrup-
pen, der har været i forhold til tilbuddet om vederlagsfri fysioterapi:
Fra 1989, jf. BEK nr. 203 af 28/03/1989 om ændring af bekendtgørelse om
tilskud efter sygesikringsloven til fysioterapeutisk behandling (historisk):
Den vederlagsfri ordning blev introduceret ved BEK 203 af 28. marts 1989, da
der, jf. § 1 i BEK 203 af 28/03/1989 som § 5a i Sundhedsministeriets bekendt-
gørelse nr. 560 af 23. september 1988 om tilskud efter sygesikringsloven til fy-
sioterapeutisk behandling, blev indsat:
”§ 5a. Til personer med vidtgående fysisk handicap som følge af mu-
skelsvind, sclerose, spastisk lammelse m.v. yder den offentlige sygesik-
ring et tilskud på 100 pct. af det i godkendt overenskomst mellem Syge-
sikringens Forhandlingsudvalg og Danske Fysioterapeuter fastsatte ho-
norar pr. behandlingsmodul.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere retningslinier for af-
grænsningen af den personkreds, der i henhold til stk. 1 har ret til ve-
derlagsfri fysioterapi.”
De nærmere retningslinjer fremgår af cirkulære nr. 44 af 29. marts 1989 (histo-
risk) om retningslinier for henvisning af personer med vidtgående fysisk handi-
cap til vederlagsfri fysioterapi.
Fra 1991, jf. BEK nr. 252 af 23/04/1991 om tilskud efter sygesikringsloven
til fysioterapeutisk behandling (historisk):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
§ 6. Til personer med vidtgående fysisk handicap som følge af muskel-
svind, sclerose, spastisk lammelse m.v. yder den offentlige sygesikring
et tilskud på 100 pct. af det i godkendt overenskomst mellem Sygesik-
ringens Forhandlingsudvalg og Danske Fysioterapeuter fastsatte hono-
rar pr. behandlingsmodul.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere retningslinier for af-
grænsningen af den personkreds, der i henhold til stk. 1 har ret til ve-
derlagsfri fysioterapi.
Der er således ikke sket ændringer i perioden 1989 til 1991, idet bekendtgø-
relsen fortsat henviser til cirkulære nr. 44 af 29. marts 1989 i forhold til de
nærmere retningslinjer for afgrænsningen af personkredsen.
Fra 1995, jf. BEK nr. 782 af 21/09/1995 om tilskud efter sygesikringsloven
til fysioterapeutisk behandling (historisk):
§ 7. Til handicappede personer med medfødt eller arvelig lidelse, er-
hvervede neurologiske lidelser, fysiske handicap som følge af ulykke,
eller nedsættelse af led og/eller muskelfunktion som følge af inflamma-
toriske gigtlidelser yder den offentlige sygesikring et tilskud på 100 pct.
af det i godkendt overenskomst mellem Sygesikringens Forhandlings-
udvalg og Danske Fysioterapeuter fastsatte honorar pr. behandlings-
modul.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere retningslinier for fysisk
handicappede personers adgang til vederlagsfri fysioterapi.
Der er således sket en ændring i bekendtgørelsen i 1995. Ændringen er fore-
taget i forbindelse med en præcisering af Sundhedsstyrelsens vejledning ”Fy-
sisk handicappede personers adgang til vederlagsfri fysioterapi” fra 1995, som
bl.a. beskrev de nærmere retningslinjer for ordningen. Af vejledningen fremgik
også baggrunden for præciseringen af persongruppen:
”Med henvisning til ordningens forebyggende formål er begrebet »vidt-
gående« nu udgået, da det har vist sig vanskeligt for de henvisende
læger at vurdere, om det fysiske handicap er »vidtgående« nok. Det fo-
rebyggende sigte indebærer, at personer med et varigt (langvarigt) fy-
sisk handicap jvf. nedenfor, som kan forudses at blive forværret, hvis
der ikke igangsættes fysioterapeutisk behandling m.h.p. vedligeholdel-
se/forbedring af et givet aktivitetsniveau, er omfattet af ordningen. Det
samme gælder for visse handicapgruppers vedkommende, hvor der
kan opnås udsættelse af en ellers forudsigelig forværring af tilstanden”
Der var dermed ikke tale om en ændring i persongruppen, med blot en præci-
sering i forhold til den gruppe af patienter, ordningen oprindeligt var tiltænkt.
Det bemærkes, at ordningen om vederlagsfri fysioterapi siden 1995 har været
fulgt af en følgegruppe bestående af repræsentanter fra Regionernes Løn-
nings og Takstnævn (tidl. Sygesikringens Forhandlingsudvalg), Danske Fysio-
terapeuter, Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Danske Handicaporga-
nisationer (tidligere De Samvirkende Invalideorganisationer), Kommunernes
Landsforening og Praktiserende Lægers Organisation. Under følgegruppen er
desuden nedsat en diagnosekomité, der løbende tager stilling til sager vedrø-
rende afgrænsning af personkredsen, samt tager stilling til tvivlstilfælde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Fra 2001, jf. BEK nr. 405 af 18/05/2001 om tilskud efter sygesikringsloven
til fysioterapeutisk behandling (historisk):
§ 7. Til handicappede personer med medfødt eller arvelig lidelse, erhver-
vede neurologiske lidelser, fysiske handicap som følge af ulykke eller
nedsættelse af led- eller muskelfunktion som følge af inflammatoriske
gigtlidelser yder den offentlige sygesikring et tilskud på 100 pct. af det i
godkendt overenskomst mellem Sygesikringens Forhandlingsudvalg og
Danske Fysioterapeuter fastsatte honorar pr. konsultation, herunder hold-
træning.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere retningslinier for fysisk
handicappede personers adgang til vederlagsfri fysioterapi.
Der er ikke sket en ændring i bekendtgørelsen i 2001 i forhold til formuleringen
om afgrænsningen af tilbuddet om vederlagsfri fysioterapi til personer med fy-
sisk handicap. Der er dog foretaget en præcisering af afgrænsningen af per-
songruppen i Sundhedsstyrelsens vejledning om ”Fysisk handicappede perso-
ners adgang til vederlagsfri fysioterapi” fra 1995. Af den ny vejledning fra 2000
fremgår det, at baggrunden for præciseringen af persongruppen var, at:
”Ved en stikprøveundersøgelse har man fundet, at patienter med diag-
noser, der ikke henhører under ordningen, er blevet henvist til veder-
lagsfri fysioterapi. Sundhedsstyrelsen har derfor udarbejdet nærværen-
de retningslinier, der præciserer målgruppen for ordningen”
Der er således atter tale om en præcisering af afgrænsningen af ordningens
persongruppe og ikke en ændring af persongruppen.
Fra 2006, jf. BEK nr. 1079 af 02/11/2006 om tilskud til behandling hos fy-
sioterapeut i praksissektoren (historisk):
§ 8. Handicappede personer med et varigt svært fysisk handicap som
følge af en medfødt eller arvelig lidelse, erhvervede neurologiske lidelser,
fysiske handicap som følge af ulykke eller nedsættelse af led- eller mu-
skelfunktion som følge af inflammatoriske gigtlidelser har ret til et veder-
lagsfrit tilbud om fysioterapeutisk behandling fra regionsrådet.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen fastsætter de nærmere retningslinjer for fysisk
handicappede personers adgang til vederlagsfri fysioterapi.
Der er således sket en ændring i bekendtgørelsen i 2006. Ændringen er fore-
taget i forbindelse med en præcisering og revidering af Sundhedsstyrelsens
vejledning om adgang til vederlagsfri fysioterapi fra 2000, som bl.a. beskrev de
nærmere retningslinjer for ordningen. Af den ny vejledning fra 2005 fremgår, at
baggrunden for præciseringen af persongruppen var:
”På baggrund af erfaringer fra arbejdet med afgrænsning af personkred-
sen omfattet af ordningen om vederlagsfri fysioterapi, finder Følgegrup-
pen, at der er behov for at justere retningslinierne på følgende områder:
Synliggørelse af den praksis, som Diagnosekomiteen gennem
mange år har anvendt ved fortolkning af ”svært fysisk handicap”.
Revision af diagnoselisten, således at den inkluderer diagnoser,
som Diagnosekomiteen tilbagevendende analogiserer til diagno-
ser på listen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
For de nye retningslinier er der således blot tale om en justering af ret-
ningslinierne fra 1. marts 2000 således, at Diagnosekomiteens praksis
bliver synlig for alle involverede parter.”
Ændringen består således alene af en justering af retningslinjerne fra 1. marts
2000, bl.a. med henblik på en synliggørelse af Diagnosekomiteens eksisteren-
de praksis. Der er ikke tale om en ændring af persongruppen i forhold til det
oprindeligt tiltænkte.
Fra 2008, jf. BEK nr. 710 af 27/06/2008 om tilskud til fysioterapi hos fysio-
terapeut i praksissektoren og vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut i
praksissektoren og i kommunen (gældende):
§ 14. Personer med et varigt, svært fysisk handicap som følge af en med-
født eller arvelig lidelse, erhvervede neurologiske lidelser, fysiske handi-
cap som følge af ulykke eller nedsættelse af led- eller muskelfunktion
som følge af inflammatoriske gigtlidelser har efter lægehenvisning ret til
et vederlagsfrit tilbud om fysioterapi, evt. ved ridefysioterapeut, fra kom-
munalbestyrelsen.
Stk. 2. Personer med funktionsnedsættelse som følge af progressiv syg-
dom som følge af en medfødt eller arvelig lidelse, erhvervede neurologi-
ske lidelser eller nedsættelse af led- eller muskelfunktion som følge af in-
flammatoriske gigtlidelser har efter lægehenvisning ret til et vederlagsfrit
tilbud om fysioterapi fra kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Sundhedsstyrelsen udarbejder særskilt vejledning for personers
adgang til vederlagsfri fysioterapi efter stk. 1 og 2.
Jf. § 14, stk. 2 i ovennævnte bekendtgørelse, er der sket en ændring i 2008,
da en ny gruppe, personer med progressive sygdomme men uden svært fysisk
handicap, nu også blev tilbudt vederlagsfri fysioterapi. Tilbuddet til den ny
gruppe er dog, i modsætning til tilbuddet til personer med svært, fysisk handi-
cap, som udgangspunktet kun holdbehandling. Herved blev den samlede
gruppe af personer, der har adgang til tilbud om vederlagsfri fysioterapi udvi-
det, og den overordnede gruppe af personer, der har adgang til tilbud om ve-
derlagsfri fysioterapi består således af to forskellige persongrupper, som hver i
sær er berettiget til tilbud om vederlagsfri fysioterapi. Det er her vigtigt at un-
derstrege, at tilbuddet om vederlagsfri fysioterapi til den ny gruppe ikke har
haft betydning for tilbuddet til gruppen af personer med svært fysisk handicap
om vederlagsfri fysioterapi, ej heller i forhold til afgrænsningen af gruppen.
Dette fremgår bl.a. af den ny - og stadig gældende - vejledning som Sund-
hedsstyrelsen i 2008 udarbejdede om adgang til vederlagsfri fysioterapi i for-
bindelse med beslutningen om at udvide ordningen med en ny gruppe:
”Der er foretaget redaktionelle justeringer i vejledningen, uden at kriteri-
erne for vederlagsfri fysioterapi til personer med svært fysisk handicap er
ændret.”
Der er således ikke sket ændringer i persongruppen, der er berettiget til veder-
lagsfri fysioterapi, for personer med svært, fysisk handicap.
Den ny vejledning indeholder også de nærmere retningslinjer for adgang til
vederlagsfri fysioterapi for gruppen af personer med progressive sygdomme
men uden svært fysisk handicap.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Det fremgår således af oversigten, som er udarbejdet på baggrund af offentligt
tilgængelige oplysninger, at der med tilbuddet om vederlagsfri fysioterapi ikke
har været tale om et tilbud til en række skiftende persongrupper, men derimod
om et tilbud, som siden 1989 er blevet tilbudt én gruppe, nemlig personer med
svært fysisk handicap, og at det fra 2008 også er blevet tilbudt en ny og anden
gruppe, nemlig personer med progressive sygdomme men uden svært fysisk
handicap, dog på lidt andre vilkår idet det den ny gruppe i udgangspunktet
alene tilbydes holdbehandling. Samtidig fremgår det, at det ny tilbud til den ny
gruppe ikke har haft betydning for tilbuddet til gruppen af personer med svært
fysisk handicap eller afgrænsningen af denne gruppe.
Det fremgår også af oversigten, at de revideringer og præciseringer der er fo-
retaget i perioden skyldes, at det har vist sig vanskeligt at afgrænse person-
gruppen vedr. tilbuddet til personer med svært fysisk handicap præcist helt fra
starten, og at der ikke er tale om f.eks. skiftende regler.
Med venlig hilsen,
Nick Hækkerup
/Thomas Richter