Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. oktober 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1405316
Dok nr.: 1546895
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1111 (alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane
Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1111:
”Hvad er ministerens holdning til, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for patientklager i 2013 blev 13 måneder, og at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid steg med 2,7 måneder fra 2012 til 2013? Er ministeren bekendt
med sager, hvor sagsbehandlingstiden har haft konsekvenser for patienter, og
overvejer ministeren initiativer, som vil ændre sagsbehandlingstiderne? Der
henvises til Patientombuddets årsberetning 2013 (jf. SUU alm. del – bilag
599).”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg bedt Patientombuddet om bidrag. Patientom-
buddet har oplyst følgende:
”Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager faldt i hvert af årene
2011 og 2012 med 1 måned, således at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
i 2012 blev 10,3 måneder.
Patientombuddet har foretaget et valideret statistik udtræk efter udgivelsen af
årsberetningen. Dette viser, at den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid
i patientklagesager var på 13,2 måneder i 2013. Den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for disciplinærnævnssager var på 17,2 måneder.
Stigningen i sagsbehandlingstiden fra 2012 til 2013 skyldes, at Patientombud-
det i januar 2013 overgik til et nyt elektronisk sagsbehandlings- og dokument-
håndteringssystem (ESDH). Dette forsinkede antallet af afgørelser i den første
del af året betydeligt. Forsinkelsen afspejler, at omstillingsprocessen i forbindel-
se med indførelse af elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem var tung
for klagesagernes vedkommende, hvor sagsoplysning og sagsbehandling ho-
vedsagligt foregik på papir indtil januar 2013 og hvor en stor del af sagerne der-
for i en overgangsperiode er såvel elektroniske som papirbaserede. Det førte til,
at mange sager blev afgjort senere på året end forventet med forlænget sags-
behandlingstid til følge.
Dette påvirkede de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for alle grupper af sa-
ger, der afgøres af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Patientombuddet.
Det ramte dog i særdeleshed klagesager vedrørende sundhedsfaglig behand-